שתף קטע נבחר

מתי עובר נחשב כנפל, הפוטר הבא אחריו מפדיון?

שאלה:

 

ברוך ה´ נכנסתי להריון בשנית, יש לנו בן זכר, וכרגע אנו בחודש תשיעי. לפני כשנה עברתי הפלה בשבוע 6 + 5 ימים להיריון - אם סופרים מהמחזור האחרון, שהתחיל ב-14.2 וההפלה אירעה ב-1.4 - לכן, מדובר על 47 ימי היריון. אציין כי לעובר עדיין לא היה דופק.

 

אני יודעת שנושא זה מסובך, מכיוון שבמשנה נאמר כי אם ההיריון נמשך פחות מ-40 יום, אז יש לקיים פדיון הבן לנולד אחריו, אך עם זאת מדובר גם על "קרימת איברים", שכל עוד לא נקרמו איבריו - גם אז הבא אחריו חייב בפדיון.

 

משפחותינו, חוץ מזוג ההורים, לא יודעות על ההפלה, וכולם מחכים ומדברים על מצוות הפדיון (הנני מעלה זאת מכיוון שהבנתי שיש חשש בלא לעשות פדיון, מפאת בושה שהמשפחות ידעו שעברנו הפלה). מהי דעתך לגבי קיום פידיון הבן? (רינה, תל-אביב)

 

תשובה:

 

רינה שלום וברכות להריון וב"ה גם ללידה.

 

א. בתורה נאמר: קדש לי כל בכור, פטר כל רחם בבני ישראל, באדם ובבהמה לי הוא... וכל בכור אדם בבניך תפדה" (שמות יג). מכאן, שיש מצוות עשה, לפדות כל איש מישראל, בנו שהוא בכור לאימו הישראלית (רמב"ם הלכות בכורים יא).

 

ב. מהפסוק לומדים גם כן, שהמצווה תלויה בבכורה לאם, אף על פי שאינו בכור לאביו (תלמוד בבלי בכורות מו, א), וכן, שאם הבכור נולד אחרי נפל - פטורים ממצוות הפדיון, שהרי נאמר שהבן צריך לפטור את הרחם, והכוונה שיצא ראשון מבטן אמו (שם).

 

ג. מאימתי נחשב העובר כנפל, שפוטר את הנולד אחריו? בגמרא נאמר כי "המפלת ליום ארבעים... הבא אחריו - בכור" (שם), כלומר, עד יום הארבעים להריון אין העובר נחשב כיצירה וכנולד, ולכן אם הייתה הפלה לפני יום זה - אין העובר פוטר את הבא אחריו מבכורה, ורק מיום הארבעים ואחד, נפטר הבן שיוולד אחר כך, וכן נפסק להלכה (שולחן ערוך, יורה דעה סימן שה, כ).

 

ד. אולם, יש מהראשונים שמוסיף, ש"כל זמן שאין איבריו מרוקמים, אין פוטר הבא אחריו, ואפילו בזמן הזה סומכים על כך" (רמ"א שם). כוונתו, שגם אחרי ארבעים יום - כל זמן שאין לעובר צורת איברים, אינו נחשב כוולד, ואין הבא אחריו נפטר מפדיון.

 

דעה זו אינה מוסכמת על כולם, וכותב על זה אחד הפוסקים, שאפילו מי שרוצה להחמיר על עצמו, ולקיים את מצוות הפדיון, לא יברך על הפדיון, ולא ברכת "שהחיינו", אלא יתן לכהן חמישה שקלים בלי ברכה, שהרי ברכות אינן מעכבות (שו"ת חכם צבי קד). וכך הורו פוסקים אחרונים לנהוג, כלומר, לפדות בלי ברכה (חכמת אדם אדם קנ, כ).

 

כל זה, כאשר אין ידוע אם נתרקמו איבריו של העובר, ולא ראו זאת. אולם, אם ידוע (באמצעות האולטראסאונד) וראו התרקמות איברים של העובר שנפל, הרי הנפל פוטר את הבן שנולד אחריו ממצוות הפדיון.

 

א. במקרה שלך, ההפלה הייתה בשבוע השישי מתחילת המחזור. בהנחה שהביוץ מתקיים בדרך כלל כשבועיים אחרי תחילת המחזור – נמצא שהעובר היה לא יותר משלשה –ארבעה שבועות, זמן אשר לכל הדעות אין עובר כזה פוטר את הבא אחריו.

 

ב. נמצא, שב"ה כאשר יוולד לך בן – תהיו יכולים, ואף חייבים לקיים את מצוות פדיון הבן כהלכתה.

 

לסיכום: מי שילדה בן ראשון, והיו לה הפלות קודמות; אם ההפלה הייתה לפני ארבעים יום מתחילת ההריון – מקיימים את מצוות הפדיון כהלכתה. אולם, כאשר היולדת הייתה בהריון של יותר מארבעים יום, צריכים לפדות את הבן, אולם ללא ברכות. כל טוב (משיב: הרב שמואל שפירא).

 

  • לבירורים ושאלות אפשר לפנות למענה הטלפוני של צהר בענייני בהלכה. ימים א'-ה', בין השעות 19:00-23:00, בטלפון 1-800-200-377.

 

לפנייה לכתב/ת
מומלצים