שתף קטע נבחר

שטראוס: על הממשלה להשקיע בעסקים של נשים

כיצד יכולות בעלות עסקים לגרום לחברות גדולות לרכוש את מוצריהן? שאלה זו עמדה בליבו של כנס יסמין לקידום עסקים קטנים של נשים יהודיות וערביות. עופרה שטראוס: "הראשונה שצריכה להתחייב לכך היא הממשלה"

"מדינה שמאמינה בשיוויון הזדמנויות צריכה להשקיע בעסקים בבעלות נשים", כך אמרה היום (ג') עופרה שטראוס, בכנס יסמין לקידום עסקים קטנים של נשים יהודיות וערביות, שנערך בכפר המכביה ברמת גן. "בעולם כבר הבינו את זה שעסקים בבעלות נשים טובים יותר לכלכלה ואני בטוחה שגם כאן זה יקרה".

 

כתבות נוספות בערוץ קריירה :

עורך דין בפריפריה מרוויח כ-30% פחות

בית שמש: קניון חדש, 300 מקומות עבודה חדשים

רילוקיישן: איך תדאגו להיות בחצי הנכון?

 

יסמין, עמותה שנוסדה בשנת 2006, פועלת לקידום נשים בעלות עסקים קטנים במגזרים השונים. בכנס נכחו כ-350 משתתפים ומשתתפות שבבעלותם עסקים קטנים, כמו גם נציגי משרדי האוצר והתמ"ת וכן נציגי כ-60 חברות במשק דוגמת בנק הפועלים, מיקרוסופט, סיסקו ואינטל.

 

במסגרת הכנס נחנכה בארץ הפעילות של WEConnect International - ארגון בינלאומי שמתמקד בחיבור בין עסקים בבעלות נשים לבין הזדמנויות עסקיות ושווקים חדשים. בין חברות הארגון בעולם נמנות IBM, HP, AT&T, אפל, בואינג, קוקה-קולה וחברות רבות נוספות, שהסכימו להרחיב ולגוון את שרשרת האספקה שלהן בתהליך הרכש, בין היתר באמצעות פנייה לעסקים קטנים בבעלות נשים.

 

"בדקנו איכות מוצר - אבל לא ממי קונים"

אליזבת וסקז מנכ"לית ומייסדת משותפת של הארגון, הסבירה בכנס כי מלבד היתרון לנשים כמובן, שלוקחות נתח גדל והולך בתחום העסקים הקטנים - פתיחת שרשרת האספקה לספקים נוספים מאפשרת יתרון תחרותי לעסקים גדולים בין היתר בשל הגברת היעילות והמחויבות מצד הספקים, מחירים נוחים, גישה לשווקים חדשים ושיפור תדמיתי בקרב הצרכנים.

 

נציגי החברות שנכחו בכנס לא השמיעו אמנם הצהרות מחייבות בדבר שילוב עסקים קטנים בבעלות נשים ברכש - אבל היו שהביעו נכונות לבחון את הנושא. בנוסף, בעלות העסקים נחשפו לאפשרות, שפתוחה למעשה בפני כל אחד, להירשם ברשת החברתית-כלכלית של הארגון.

 

"הראשונה שצריכה להתחייב לכך היא הממשלה, שהיא הרוכש הגדול ביותר במדינה", אמרה שטראוס. "בעולם כבר הבינו שעסקים בבעלות נשים טובים יותר לכלכלה ואני בטוחה שגם כאן זה יקרה. גם אנחנו מנהלי החברות, מנהלי הרכש ושרשרות האספקה, צריכים לקחת בחשבון שבתהליך הרכש חיוני לשלב עסקים מכל המגזרים... עד עכשיו תמיד בדקנו איכות מוצר, אבל לא ממי אנחנו קונים".

 

כוח עולה – אך לא ממומש

ואסקז הסבירה ל-ynet כי הכוונה בגיוון בשרשרת הספקה, היא שגופים גדולים, פרטיים או ציבוריים, משלבים בתהליך הרכש ספקים נוספים, באופן שמאפשר נקודת פתיחה שווה גם לספקים הקטנים, שמתקשים לחדור למערכות רכש גדולות. באופן זה ניתן למעשה, לקדם קבוצות נוספות באוכלוסייה.

 

מדוע זה נדרש? ואסקז הדגימה כי חרף ממצאים לפיהם עסקים בבעלות נשים לוקחים פחות אשראי, בעלי מוסר החזרים שלהם יותר ומציגים נתוני צמיחה מרשימים - הרי חלוקת ההכנסות מוכיחה בפועל שהפוטנציאל בתחום רחוק עדין מלהיות ממומש. 

 

כך למשל מחקרים מגלים כי עסקים בבעלות נשים בארה"ב מעסיקים 23 מיליון איש – כמעט כפליים מ-50 החברות הגדולות ביותר יחד. בד בבד, 68.2% מהעסקים בבעלות נשים מרווחים פחות מ-25 אלף דולר בשנה בארה"ב ו-1.8% בלבד מרוויחים מיליון דולר ומעלה בשנה – בעוד שאצל עסקים בבעלות גברית החלוקה היא 48% ו-6.3% בהתאמה.

 

המצב בישראל.

על פי נתוני יסמין, בישראל 92% מהעובדות הן שכירות, כאשר עצמאיות מהוות 27% מכלל העצמאים, נכון לשנת 2010. בסך הכל פעלו בארץ כ-478 אלף עסקים המוגדרים כעסקים קטנים ובינוניים, מתוכם כ-70 אלף בבעלות נשים. לדברי ואסקז, החסם המרכזי של נשים בתחום הוא בעיקר קשיים בגיוס ההון - בעיה עימה מתמודדות גם בעלות עסקים קטנים בישראל.

 

"הרבה עסקים בבעלות נשים נתקעים ואינם מתפתחים בגלל חסמים חיצוניים כמו קושי בהשגת הלוואות ואשראי", מסכימה כיראם בלעום, מנהלת "יסמין". בעיות אלה נכונות אמנם לגבי עסקים קטנים בכלל, אך היא מציינת כי הבעיה קשה יותר בקרב נשים, שרובן צריכות גם להתמודד עם השילוב המאתגר בין העבודה לחיי המשפחה.

 

"למרות שנשים מהוות למעלה ממחצית מהאוכלוסייה והן כוח הקנייה העיקרי בעולם – עסקים גדולים כמעט שלא רוכשים מעסקים בבעלות נשים", אמרה ל-ynet דניאלה שיאון מנהלת אחריות תאגידית בשטראוס. "רוב הספקים הם בבעלות גברית. גיוון שרשרת האספקה מסייע לכל קבוצות המיעוט ומועיל גם לעסקים, למשל באמצעות מחירים נוחים יותר וקיצור בזמני האספקה".

 

טיפים

אז כיצד יכולות נשים באמת לרתום חברות גדולות לרכוש מוצרים ושירותים מעסקים קטנים שבבעלותן? ואסקז מספקת מספר טיפים:

 

  • יש לעשות שיעורי בית: להגדיר את קהל היעד, להציב מטרות ולגבש תוכנית עסקית.
  • כשמגיעים לקניינים - יש להתמקד בצרכים שלהם ולשכנע שאתם הפיתרון לבעיה שהם מבקשים לפתור.
  • ללמוד איך שרשרת האספקה עובדת - תחילה לחתום על חוזה מול קבלן משנה של ספק קיים ובהמשך ללמוד לחדור לחברות הגדולות.
  • להקים או להצטרף לרשת של נשים שמאפשרת להגביר את התחרותיות.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים