שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מפיג כאב ראש: 7 סיבות בריאות לאכול תפוח אדמה
    מלבד העובדה שהוא כוכב ל"ג בעומר, תפוח האדמה מגיע עם לא מעט תכונות בריאות. מה ההבדל בינו לבין הבטטה, למה רצוי להשאיר את הקליפה כשאוכלים ולמה הוא מאוד מומלץ לסובלים מיתר לחץ דם? הנטורופתית יוכי עזיז מסבירה

    תפוח אדמה נחשב למאכל הכי חגיגי בל"ג בעומר. אבל לפני שאנו מצפים אותו בנייר כסף ומניחים תחת ערימת הקרשים במדורה כדאי להכיר אותו לעומק.

     

    קיראו עוד על היתרונות של תפוחי אדמה

     

    תפוח האדמה שייך למשפחת הסולניים שפקעותיו אשר התפתחו מגבעולים תת-קרקעיים משמשות למאכל. הוא נמצא בשוק בכל עונות השנה ונחשב כמרכיב עיקרי בתזונה שלנו. זהו הגידול השני בחשיבותו התזונתי אחרי משפחת הדגנים.

     

    7 יתרונות בריאותים

    1. עשיר בפחמימות. תפוח אדמה עשיר בפחמימות מורכבות שאינן מכבידות על הקיבה.

     

    2. מלא בוויטמינים. תפוח האדמה עשיר בוויטמין C, ויטמין B6, מגנזיום, ברזל ומינרלים נוספים. כמו כן, תפוח האדמה עשיר במגוון פיטונוטריאנטים בעלי פעילות נוגדת חמצון המגנים עלינו מפני רדיקלים חופשיים.

     

    3. הקליפה מלאה בערכים תזונתיים. בקליפת תפוח האדמה מצויים הסיבים התזונתיים, בכדי לקבל את מרבית הערכים התזונתיים, מומלץ לאכול אותו בקליפתו לאחר שנשטף היטב. כדי שלא יפסידו בשעת בישול מערכם התזונתי, רצוי לבשלם בקליפתם לאחר שנשטפו היטב. תפוחי אדמה שאינם מתבשלים בקליפתם רצוי לבשלם במעט מים ובמי הבישול ניתן להשתמש כבסיס למרקים ורטבים.

     

    4. דל נתרן. בתפוח אדמה יש רמה נמוכה של נתרן וכמות גדולה של אשלגן, ולכן ניתן לשלבו בתפריט של אנשים הסובלים מיתר לחץ דם. 

     

    5. בעל ערך גליקמי גבוה. תפו"א הוא מזון פחמימתי בעל ערך גליקמי גבוה; מזונות עם אינדקס גליקמי נמוך עוברים עיכול וספיגה איטיים, וגורמים בעקבות אכילתם לעלייה מתונה ואיטית ברמות הסוכר בדם.

     

    לעומתם, מזונות בעלי ערך גליקמי גבוה נעכלים ונספגים במהירות וגורמים לעלייה חדה ומהירה ברמות הסוכר בדם. אופן הכנתו של תפו"א משפיע על דירוגו הגליקמי, כך שתפוח אדמה מבושל הינו בעל הערך הגליקמי הגבוה ביותר (100 כאשר מעל 70 מוגדר כגבוה).

     

    6. מפיג כאב ראש. תרופת סבתא ידועה היא כי תפו"א מסייע בהפגת כאב ראש. מומלץ להניח פרוסות תפוח אדמה סביב הראש ולקשור עם מטפחת.

     

    7. שומר על התכונות התזונתיות בקור. יש לאחסן את תפוח האדמה במקום קריר, חשוך ומאוורר. בטמפרטורה נמוכה 2-7 מעלות צלזיוס (כמו זו שבמקרר), העמילן הופך לסוכר, תפוח אדמה מקבל טעם מתקתק. בטמפרטורה גבוהה מ- 8 מעלות צלזיוס תופעה זו אינה מתרחשת ונשמר טעמו האופייני של תפוח האדמה.

     

    בכל מקרה, מומלץ להמעיט בכמות השמן. מומלץ לשלב בתפריט תפוחי אדמה במידה, ולהמעיט בטיגון עמוק ובתוספות הרוויות בשומן, כגון שמנת מתוקה וחמאה.

     

    ערכים תזונתיים ל-100 גרם תפוח אדמה

    •  77 גר' מים
    •  79 קלוריות
    •  2.0 ג' חלבונים
    • 18 ג' פחמימות
    • 17.5 ג' פחמימות זמינות
    • 0.1 ג' שומן
    • 0 מ"ג כולסטרול

     

     

    מה עוד לא ידעתם על תפוחי האדמה?

    • תפוחי האדמה הובאו לראשונה לארץ על ידי פקידי הברון רוטשילד בסוף המאה ה-19 מאיטליה ומדרום צרפת.

     

    • בישראל נצרכים כ-4,200 טון של תפוחי אדמה בשבוע!

     

    • רבים מקשרים בין בטטה לתפוח אדמה, אך לתפוחי אדמה אין קשר בוטני לבטטה, המכונה גם "תפוח אדמה מתוק".

     

    • כיום מוכרים כ-5,000 מינים שונים של תפוחי אדמה - האדומים שבהם טובים לצלייה, והחומים שהם "עמילניים" טובים לבישול.


    הכותבת היא נטורופתית בכירה בחברת הוויטמינים והמינרלים סולגאר וסופהרב





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלץ מאוד לאכול תפוחי אדמה בקליפתם
    צילום: דודו אזולאי
    מומלצים