שתף קטע נבחר

חיפה או אשדוד: מי תהיה עיר הנמל של ישראל

פיתוח הנמלים בישראל מעלה הילוך: חברות בארץ ומחו"ל ניגשו לשלב מיון מוקדם לקראת המכרז לבניית מסופי מכולות חדשים בנמל חיפה או בנמל אשדוד. הממשלה תאשר את הפרויקט, אך רק עיר אחת תזכה להרחיב את הנמל - מי תזכה?

חברת נמלי ישראל הודיעה הבוקר (א') כי 8 קבוצות וחברות מהארץ ומחו"ל ניגשו להליך המיון המוקדם במכרז הבינלאומי לבניית מסופי המכולות החדשים "נמל המפרץ " בחיפה ו"נמל הדרום " באשדוד. למרות התוכניות הכפולות, הכוללות חפירה ימית ובניית רציפים שיאפשרו כניסת אוניות ענק, ממשלת ישראל תאשר, ככל הנראה, פיתוח של נמל אחד בשלב הראשון, וזאת מטעמים כלכליים. כעת חיפה ואשדוד נאבקות על הוצאת הפרויקט הראשון בעירן. בין החברות: שפיר הנדסה, אשטרום ושיכון ובינוי.

 

הצורך בהרחבת נמל ישראלי הפך להיות אקוטי בשנים האחרונות. לפי הצפי, תנועת המטענים תגיע לקצה גבול הקיבולת שלה בתוך מספר שנים. בנוסף, כניסתן של אוניות ענק לנמלים בישראל אינה אפשרית כעת, והדבר מביא לעגינת ביניים באחד מהנמלים באגן הים התיכון, ופיזור המכולות לאוניות קטנות יותר, המסוגלות להשתחל לנמלים הישראלים. במתכונת הנמלים הקיימים, יכולות להיכנס לנמל אוניות עם עד 9,000 מכולות. בנמלים המתוכננים יוכלו להיכנס לנמל גם אוניות בנות 18 אלף מכולות.

 

תוכנית "נמל המפרץ" בחיפה אושרה להפקדה לפני מספר חודשים במועצה הארצית לתכנון ולבנייה, והיא כוללת רציף ראשי בן 1,100 מטרים והארכת שובר גלים ראשי קיים ושוברי גלים משניים בעוד 3,100 מטרים. הנמל מתוכנן לקלוט קיבולת של כ-1.1-1.4 מיליון מכולות בשנה.

 

תוכנית "נמל הדרום" באשדוד, שאושרה גם היא להפקדה במועצה הארצית לפני מספר חודשים, כוללת רציף ראשי באורך 1,050 מטרים וכן הארכת שובר גלים קיים יחד עם שוברי גלים משניים בעוד 2,800 מטרים. הנמל באשדוד יוכל לקלוט קיבולת זהה לזה המתוכנן בחיפה.

 

עלות ההקמה של כל אחד מהנמלים עומדת על כ-1.1 מיליארד דולר שיגיעו מחברת הנמלים - חברה ממשלתית שהכנסותיה הן מעמלות של יבואנים ויצואנים העוברים בנמל. ככל הנראה, תגייס חברת נמלי ישראל הון מהציבור עבור חלק ניכר מהפרויקט. זמן ההקמה של כל אחד מהנמלים זהה ומוערך בלמעלה מ-5 שנות ביצוע.

 

ישראל כ"ץ, שר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים, הביע שביעות רצון ממספר הקבוצות שניגשו להליך המיון המוקדם במכרז הבינלאומי וציין כי הפרויקט מעורר עניין רב בארץ ובחו"ל. "פיתוח נמלי הים חיוני למשק ויש חשיבות רבה בפיתוח מהיר של הנמלים כדי לתת מענה על הגידול הצפוי בסחר וכדי שניתן יהיה לקלוט בהם גם אוניות גדולות", אמר. לדבריו, "התשתיות הנמליות בישראל כיום אינן מסוגלות לקלוט אוניות גדולות במיוחד, הצפויות לשלוט בסחר שבין אסיה לאירופה בשנים הקרובות".

 

פוטנציאל תעסוקה עצום

מחברת נמלי ישראל נמסר כי מדובר במכרז דו שלבי. שלב א' הוא שלב ה-PQ, בדיקת כשירות מוקדמת של קבלנים העומדים בתנאי הסף, אשר יתמודדו, בבוא העת, על ביצוע הפרויקט. השלב הבא, שלב ההצעה הכספית והטכנית, יצא לדרך לאחר קבלת אישור שרי התחבורה והאוצר.

 

שלמה ברימן, מנכ"ל חברת נמלי ישראל, אמר כי "חברת נמלי ישראל מפתחת תשתית לאומית נמלית בראייה ארוכת טווח של צרכי המשק הלאומי. במסגרת זו המשק הישראלי יזדקק בעשור הקרוב לשני מסופי מכולות חדשים, כשהראשון שבהם חייב לפעול בשנת 2018. מאחר ששני הפרויקטים דומים מבחינה הנדסית, הרי שניתן היה להתחיל בהליך המיון המוקדם עוד בטרם הוחלט היכן ייבנה הפרויקט הראשון".

 

ברימן ציין כי חברת נמלי ישראל עתידה לסיים החודש את תכנונם המפורט של מסופי "נמל המפרץ" בחיפה ו"נמל הדרום" באשדוד, והיא מקדמת במקביל הליכים נוספים בהם הפקה ואגירת אבן, תסקיר מקורות החול להקמת רציפים ועוד.

 

מעיריית אשדוד נמסר כי היא משוכנעת "שהבחירה בנמל אשדוד תהיה הנכונה, ולו מן הטעם שנמל אשדוד הוא הגדול והיעיל ביותר בישראל, ועיקר הייבוא והייצוא של ישראל מתנהל דרכו. יש להוסיף לכך את היתרון הגיאוגרפי, תשתיות התחבורה המצוינות, הקרבה לעורקי התחבורה החשובים, כביש 4 וכביש 6, תנועת הרכבות, עורף הנמל הקיים והחדש שנבנה ופוטנציאל כוח האדם האזורי כדי להמחיש את יתרונו היחסי.

 

"על כן, טבעי והגיוני יהיה להניח שלצד הנמל המוביל בישראל, יוקם גם הנמל החדש אשר יפתח אפשרויות סחר בינלאומיות חדשות למדינת ישראל, ויהפוך את אשדוד למרכז כלכלי בקנה מידה בינלאומי. פוטנציאל התעסוקה לתושבי אשדוד בפרויקט הזה הוא עצום ומהווה המשך טבעי לתנופת הפיתוח העוברת כבר היום על העיר ועל אזורי התעסוקה שלה. אנו בטוחים שתמיכה של הגופים הירוקים בוועדות התכנון והבנייה יסייעו לקבלת ההחלטה הנכונה".

 

נמל אשדוד. האם יזכה במכרז? (צילום: רענן כהן, צוות EDT) (צילום: רענן כהן, צוות EDT)
נמל אשדוד. האם יזכה במכרז?(צילום: רענן כהן, צוות EDT)

 

בניית אלפי יחידות דיור

המשמעות של פיתוח נמל ענק בעיר הוא עצום. ראשית, מדובר ביצירת מקומות תעסוקה נוספים במעגל הראשון עבור עובדי הנמל עצמו ובמעגלים נוספים עבור עובדי חברות נוספות המשיקות לפעילות הנמל, כגון חברות לוגיסטיקה, חברות העוסקות בייבוא ובייצוא וכן חברות תובלה נותני שירותים.

 

כמו כן, מסביב לנמל יפותחו מרכזים לוגיסטיים. נמלים מודרניים מאופיינים במעטפת של פארקי תעשייה ולוגיסטיקה, ודבר שכזה צפוי להיכלל בתחום הקמת הפרויקטים. יצירת אלפי מקומות תעסוקה צפויות להביא להקמת עוד אלפי יחידות דיור באותה העיר, ותוספת של עוד עשרות אלפי תושבים.

 

שמואל גנץ, מנכ"ל עיריית חיפה, קרא להעדיף את זירוז הקמת נמל המפרץ בעירו. לדבריו, הפרויקטים הלאומיים האחרונים, ובהם הקמת עיר הבהדי"ם בנגב והעתקת מרכז התקשוב לדרום, מצריכים איזון באזור חיפה והצפון. "צריך 2-3 פרויקטים בחיפה ובצפון על מנת לאזן את המגמה", הוא אומר.

 

בנוסף, טוען גנץ, כי הקמת נמל המפרץ מתיישבת עם הקמת נמל צבאי מודרני הנותן מענה לצרכי הביטחון של המדינה, והדבר מוסכם על מערכת הביטחון. בהקשר זה, הקמת הנמל הצבאי תביא לפינוי הנמל הצבאי הישן מהעיר התחתית הדרומית, והדבר ייתן אור ירוק לתוכנית "חזית הים", הכוללת פיתוח תיירותי על הטיילת של העיר.

 

גנץ טוען גם כי הקמת הנמל בחיפה תביא בשורה סביבתית חשובה. "לאורך העיר עובר צינור דלק בן 80 שנה", הוא מספר. הקמת הנמל החדש תייתר את השימוש בצינור הישן ותביא להקמת נמל דלק, שיענה על צרכי המשק כיום, והדבר גם מתיישב עם תגליות הגז האחרונות.

 

הדמיית הרחבת מפרץ חיפה. "עדיף כאן" (צילום: הדמיה - חברת נמלי ישראל) (צילום: הדמיה - חברת נמלי ישראל)
הדמיית הרחבת מפרץ חיפה. "עדיף כאן"(צילום: הדמיה - חברת נמלי ישראל)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נמל חיפה
צילום: אורן רייס
נמל אשדוד
צילום: אילן ארד
מומלצים