שתף קטע נבחר

מעורבות משאיות בתאונות: פי 25 ממכוניות

משאיות כבדות מעורבות בתאונות קטלניות בשיעור גבוה פי 25 מכלי רכב פרטיים, אך שיעור המעורבות אינו מעיד על אשמה. ברשות לבטיחות מבהירים כי שיעור המעורבות הוא לרוב תוצאה של יחסי המשקל בין משאית השוקלת עשרות טונות - ומכונית השוקלת לרוב פחות מ-1.5 טון

בתאונה הטרגית שאירעה היום (ד') בנשר, נהרגו שישה בני אדם ו-16 אחרים נפגעו. מחקירה ראשונית של המשטרה, עולה כי הסיבה לתאונה המחרידה היא תקלה בבלמי המשאית, שהתנגשה בעוצמה אדירה בשמונה כלי רכב שעמדו בצומת. אמנם עוד לא ידוע מה הסיבה לתקלה, והאם אכן היא זו שגרמה לתאונה, אך התוצאה הטרגית היא עדות נוספת לבעיית הבטיחות של כלי רכב כבדים בישראל.

 

על-פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שיעור המעורבות של כלי רכב כבדים גבוה משמעותית מחלקם היחסי בצי הרכב הישראלי. משאיות במשקל של יותר מ-34 טון מעורבות בכ-2.8 תאונות קטלניות לכל אלף משאיות - שיעור הגבוה פי 25 בהשוואה לכלי רכב פרטיים. שיעור המעורבות בתאונות קטלניות של משאיות במשקל של 3.5 עד 34 טון גבוה פי 6 לעומת כלי רכב פרטיים.

 

זירת התאונה, היום (צילום: חגי אהרון) (צילום: חגי אהרון)
זירת התאונה, היום(צילום: חגי אהרון)

 

אולם, ראוי לזכור כי שיעור המעורבות הגבוה בתאונות קטלניות אינו מעיד בהכרח על אשמה מצד נהגי המשאיות. על-פי הרשות, "שיעור המעורבות של משאיות כבדות מעיד יותר מכל על התוצאה של יחסי המסה והאנרגיה בהתנגשות בין כלי רכב". במלים פשוטות, מעצם היותה של המשאית כבדה משמעותית מכלי רכב פרטי, מסתיימות תאונות רבות בתוצאות קשות.

 

כאמור, לפי הערכות ראשוניות של המשטרה, הסיבה לתאונה בנשר היא תקלה בבלמים - אולם, יתכן כי הבלמים עצמם היו לקויים, ויתכן גם כי היה ליקוי בהפעלתם. רק חקירת עומק, שבה יהיו מעורבים מהנדסים ואנשי מקצוע מהרשות לבטיחות, תוכל לשפוך אור על מכלול הסיבות שהובילו לתאונה הטרגית.

 

יש לציין כי מבדיקות אקראיות שנערכות על-ידי משרד התחבורה והרשות לבטיחות, עולה כי שיעור המשאיות שנוסעות עם ליקויים מכאניים דומה לזה של כלי רכב פרטיים. במרץ האחרון נערך מבצע אכיפה של הרשות ואגף התנועה, ובכ-17% מכלי הרכב הפרטיים התגלו ליקויים המחייבים תיקון. זאת, לעומת שיעור של 16% מהמשאיות שנבדקו במסגרת מבצע אכיפה ייעודי לכלי רכב כבדים.

 

מנתוני הרשות לבטיחות עולה עוד כי הליקוי הנפוץ במשאיות הוא במערכת התאורה (31% מהמשאיות). ליקויים במערכת הבלימה נמצאו רק ב-5.3% מהמשאיות שנבדקו. עם זאת, בכ-21% מהמשאיות נמצאו ליקויים בצמיגים וגלגלים - והשפעתם של אלה על הבטיחות היא דרמטית. צמיגים שחוקים או כאלה שאינם מנופחים כראוי יכולים לגרום לאיבוד אחיזה, או הארכה משמעותית של מרחק הבלימה.

 

בעיה אחת שנראה כי אינה באה על פתרונה כבר שנים ארוכות, היא הכשרת הנהגים ואופן העסקתם. ועדות מקצועיות ודו"חות של מבקר המדינה העלו ליקויים חמורים בהכשרה של נהגי רכב כבד, וכן בפיקוח של משרד התחבורה על עבודתם - למשל, אכיפת מספר השעות שהם נדרשים לעבוד. אלא שלמרות שכבר בתחילת העשור הקודם הוגש דו"ח של ועדה מקצועית ייעודית ("ועדת סגיס"), עד כה לא יושמו המלצותיה העיקריות.

 

על השפעת שעות העבודה הארוכות על בטיחות הנהגים וכלי הרכב, יכול להעיד מחקר שפורסם ב-2009 על-ידי אוניברסיטת ירושלים. המחקר העלה כי כ-50% מנהגי המשאיות במגזר היהודי נדרשו על-ידי מעסיקיהם לעבוד שעות ארוכות מהמותר בחוק, לעומת כ-33% בקרב נהגים מהמגזר הערבי. המחקר מצא כי מי שנוהג יותר מ-12 שעות ביום יותר מפעם אחת בשבוע, מעלה את הסיכון למעורבות ב"אירוע בטיחותי חמור" ב-500% בקרב נהגים מהמגזר הערבי, ו-320% בקרב נהגים יהודים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
משאית, ארכיון
צילום: חגי אהרון
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים