שתף קטע נבחר

תמה השביתה בנתב"ג, "שמיים פתוחים" בתוקף

על פי הסכם בין האוצר לאל על, המדינה תממן 97.5% מעלויות האבטחה, במקום 80% במקור. "אנשי אל על הבינו כי מדיניות השמיים הפתוחים היא מציאות גמורה", אמרו באוצר. מנכ"ל אל על: מענה הולם וראוי. הנוסעים מתבקשים להקדים הגעתם לטרמינל. טיסות אל על יחודשו החל מהשעה 23:30

השמיים נפתחו. הסכם בין משרד האוצר לחברת אל על הוביל הערב (יום ב') לסיום השביתה שקירקעה את מטוסי חברות התעופה הישראליות. לפי הסכם זה, בעיות האבטחה של אל על, הנובעות מהיותה חברה ישראלית הפועלת בתנאים מיוחדים, יטופלו. "נציגי אל על הבינו כי מדיניות השמיים הפתוחים היא מציאות גמורה", נכתב בהודעת המשרד. האוצר יקים גם צוות שידון עם ארקיע וישראייר על השלכות ההסכם עליהן.

 

עדכונים נוספים בעמוד הפייסבוק של ynet

 

ברשות שדות התעופה המליצו לנוסעים לבדוק את פרטי טיסתם ולהקדים להגיע לטרמינל 3, לאור הלחץ הצפוי בבידוקים לטיסות. חברת אל על הודיעה על חידוש טיסותיה החל מהשעה 23:30 (הונג קונג). על פי הודעת החברה, טיסות הלילה למזרח יצאו באיחור קל.

 

במסגרת ההסכם יגדיל משרד האוצר את השתתפות המדינה ל-97.5% מהוצאות האבטחה של חברות התעופה הישראליות ומנגד הן יסכימו לבצע צעדי התייעלות שיוזילו את עלויות האבטחה הכוללות שעומדות על כחצי מיליארד שקלים בשנה. כיום מממנת המדינה 60% מהוצאות האבטחה ולפי התוכנית המקורית, שיעור זה היה אמור לעלות ל-80%. אל על מספקת את שירותי האבטחה גם לחברות התעופה הישראליות האחרות.

 

חוזרים לשגרה, הערב בנתב"ג (צילום: בני דויטש) (צילום: בני דויטש)
חוזרים לשגרה, הערב בנתב"ג(צילום: בני דויטש)

 (צילום: בני דויטש) (צילום: בני דויטש)
(צילום: בני דויטש)

 (צילום: בני דויטש) (צילום: בני דויטש)
(צילום: בני דויטש)

 

מנכ"ל אל על אליעזר שקדי, שהגיע לדיון בנושא השביתה בבית הדין הארצי לעבודה, הגדיר את ההסכם כ"מענה הולם וראוי לסוגיית האבטחה". הוא החמיא לפקידי האוצר ונציגי ההסתדרות והדגיש כי טיפולם בנושא היה "הוגן וענייני". לדבריו, "אנו פועלים על פי החוק ויותר על פי מה שמגיע לנוסעים. אני מקווה לטובת הלקוחות שלנו שנחזור לפסים רגילים הכי מהר שאפשר".

 

יו"ר ועד עובדי אל על, אשר אדרי, התנצל בפני ציבור הנוסעים "על הפגיעה שחווה בימים האחרונים" ובירך על החלטת האוצר "להקשיב ולהסכים לדרישותנו. לצערנו נאלצנו לנקוט באמצעים שטוב היו לו היו נמנעים מראש".

 

על פי הודעת ההסתדרות, "החלטת האוצר לממן 97.5% מהוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות מאפשרת לאלפי מפרנסים לנשום לרווחה ולחברות לקבל תנאי תחרות הוגנים בענף התחבורה. חבל שנדרשו יומיים של שביתה ופגיעה במאות אלפי אזרחים כדי להגיע לסיכום שניתן היה לקבל כבר ביום שישי". יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, הוסיף כי "בסופו של המשבר הממשלה התעשתה והבינה שדרישת העובדים לאפשר לחברות לשרוד ולקבל תנאי תחרות הוגנים מהווה אינטרס לאומי".

 

יום בהמתנה בנתב"ג (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
יום בהמתנה בנתב"ג(צילום: גיל יוחנן)

 

 (צילום: בני דויטש) (צילום: בני דויטש)
(צילום: בני דויטש)

 (צילום: בני דויטש) (צילום: בני דויטש)
(צילום: בני דויטש)

 (צילום: בני דויטש) (צילום: בני דויטש)
(צילום: בני דויטש)

 

 (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
(צילום: גיל יוחנן)

 (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
(צילום: גיל יוחנן)

 (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
(צילום: גיל יוחנן)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
  

שר האוצר יאיר לפיד בירך על ההסכם ואמר: "כעת אין שום מניעה מלחזור ולהפעיל את הטיסות ולהביא להפסקה מיידית של השביתה".

מוקדם יותר, הדגיש בישיבת סיעתו כי "יש להתייחס לבעיות המיוחדות של החברות הישראליות, שנובעות בעיקר מצרכי האבטחה הייחודיים שיש להן, ושאותן ניתן לפתור. השביתה הזו הייתה מיותרת מתחילתה".

 

הסכם "שמיים פתוחים" והשביתות שאיימו לשתק את שמי ישראל עמדו בשעות האחרונות במוקד דיון בבית הדין הארצי לעבודה. אישור ההסכם על ידי הממשלה, לטענת ההסתדרות, התקבל ללא דיון רציני, מבלי שהובאו בו נתונים רלבנטיים, וללא משא ומתן מול ההסתדרות - למרות שזו הכריזה על סכסוך עבודה בנושא כבר בשנה שעברה. "משמעות ההחלטה היא התרת העובדים נטולי כל הגנה", טענה. בנוסף, הדגישה ההסתדרות כי ההסכם אינו מאפשר לחברות הישראליות להתחרות באופן שוויוני מול החברות האירופאיות ועלול "להוביל לקריסתן הוודאית כמעט".

 

Read this article in English

 

בהכנת הידיעה השתתפו נרי ברנר, בועז פיילר, שחר חי, אביטל להב ובילי פרנקל
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לוח הטיסות בנתב"ג, הערב
צילום: צביקה טישלר
צילום: אוהד צויגנברג
אליעזר שקדי
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים