שתף קטע נבחר

גיל הרישיון ירד - מותר לנהוג ב-16 ותשעה חודשים

ועדת הכלכלה אישרה: גיל קבלת רישיון נהיגה יעמוד החל ב-1 ביולי על 16 שנים ו-9 חודשים בלבד. במקביל, תקופת הליווי לנהג חדש תוכפל משלושה לשישה חודשים. מועצת התלמידים ומורים לחינוך תעבורתי מתנגדים

אושר: גיל הרישיון יוקדם, ותקופת הליווי תוכפל. ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ב') תקנות שהגיש משרד התחבורה, הקובעות את הקדמת הגיל המינימאלי לקבלת רישיון נהיגה מ-17 כיום ל-16 ותשעה חודשים החל ב-1 ביולי. עוד קובעות התקנות את הכפלת התקופה שבה נדרשים נהגים חדשים לנסוע בליווי של מבוגר, משלושה חודשים לחצי שנה. במשרד התחבורה מסבירים כי התקנות החדשות יחולו על כל מי שיעבור מבחן מעשי ("טסט") החל ב-1 ביולי.

 

החל ב-1 ביולי: אפשר לקבל רישיון בגיל 16 ותשעה חודשים (צילום: הרצל יוסף) (צילום: הרצל יוסף)
החל ב-1 ביולי: אפשר לקבל רישיון בגיל 16 ותשעה חודשים(צילום: הרצל יוסף)

 

התקנות החדשות מיישמות לראשונה בישראל "רישיון נהיגה מדורג" - במקום לקבל רישיון רגיל, נהגים חדשים שיעברו בהצלחה את המבחן המעשי ("טסט"), יקבלו היתר נהיגה זמני, לתקופה של שישה חודשים. בתקופה זו יידרש כל נהג חדש לנהוג לפחות 50 שעות עם מלווה, מהן 20 שעות בכבישים עירוניים, 15 שעות בכבישים בינעירוניים ו-15 שעות בלילה. בתום תקופת הליווי, ידרשו הנהג החדש והמלווה לחתום על הצהרה, לפיה ביצעו את הליווי כנדרש.

 

על-פי התקנות שאושרו בוועדת הכלכלה, נהגים חדשים שיוכיחו כי אינם יכולים לבצע את הליווי עם בן משפחה, יוכלו לקבל מימון מקופת המדינה לתקופת ליווי של שישה חודשים, אך עם חובות מצומצמות משמעותית בהשוואה לנהגים אחרים. עם הזכאים למימון אפשר למנות חיילים בודדים, וצעירים המקבלים תשלומים או גמלה לפי חוק הבטחת הכנסה - למשל ילדים יתומים או מי שהוגדרו נטושים. היקף המימון שייקבלו הנהגים הזכאים יקבע על-ידי אגף הרישוי.
רישיון נהיגה מדורג

רישיון נהיגה מדורג
גיל מינימאלי ל"טסט" 16 ותשעה חודשים
היתר נהיגה זמני לשישה חודשים, עם מלווה
ליווי א' שלושה חדשים, ליווי מלא
ליווי ב' שלושה חודשים, רק בלילה
רישיון "נהג חדש" לתקופה של שנה וחצי

 

עבור נהגים אחרים, שלא יהיו זכאים למימון אך גם לא יוכלו למצוא פתרון אחר לתקופת הליווי, תקים הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מאגר ארצי של מתנדבים, שיוכלו לשמש כמלווים. לדברי מנכ"ל הרשות, רון מוסקוביץ', "למי שאולי אין יכולת למצוא את המלווה, בין אם ההורים עסוקים או (ב)סיטואציות אחרות, והוא זקוק לתקופת הליווי - נתבקשו להכין מנגנון על-בסיס התנדבותי, ואנחנו גיבשנו מאגר של מתנדבים, שאנחנו מקווים שיהיו פרוסים בכל הארץ".

 

"כמו שד שיוצא מהבקבוק" 

במהלך הדיון בוועדה, הביעו נציגי מועצת התלמידים התנגדות להארכת תקופה הליווי. "אנחנו נגד החוק", אמרה נציגת המועצה, אדווה גלעדי. "(היום), בתקופה של שלושה חודשי ליווי, להורים אין זמן ללוות. ובני הנוער יושבים, נוהגים שלוש או אולי ארבע פעמים (בכל התקופה), ומאבדים את הניסיון (שצברו בלימודי הנהיגה). אם יאריכו לשישה חודשים, בני הנוער לא באמת יסעו עם ההורים ו(לא) יבצעו את הליווי. זה לא יקרה".  

 

נילי קשת, מורה ונציגת ועד מורי החינוך התעבורתי, הביעה פסימיות באשר לסיכויי ההצלחה של הכפלת תקופת הליווי בצמצום המעורבות של צעירים בתאונות דרכים. "הליווי הוא (ב)תנאי מעבדה", הסבירה קשת לחברי הוועדה, "מה שקורה רגע אחרי זה, זה כמו שד שיוצא מהבקבוק. צעירים נהרגים לא בגלל שהם לא יודעים לנהוג, אלא בגלל עייפות ומהירות".

 

בין הנוכחים בדיון התעורר גם ויכוח בנוגע להקלות בתקופת הליווי, להן יהיו זכאים נהגים שיקבלו מימון מקופת המדינה. חלק מהנוכחים טענו כי יש להציע את ההקלות בליווי לכל הנהגים, שכן נכונות המדינה לקצר את זמן הליווי מ-50 שעות ל-12 - בתנאי שהליווי מבוצע עם מורה נהיגה - מעידה כי היעילות אינה תלויה בסך השעות. "תנו לנו גם לעשות לאחרים", ביקש נציג של עמותת מורי נהיגה.

 

אלא שבמשרד התחבורה - שבעבר דווקא ביקש להציע את ההקלות לכלל הנהגים - הבהירו כי שר התחבורה, ישראל כץ, מתנגד להצעה. "הכוונה שלנו היא ליווי עממי, של בני משפחה", אמר מנכ"ל המשרד, עוזי יצחקי, "אנחנו לא רוצים להגיע למצב שבו מישהו בעל אמצעים ימיר את הליווי בשעות (עם מורה)". סגנית היועצת המשפטית של המשרד, עו"ד חווה ראובני, הוסיפה כי ההקלות לזכאים נובעות משיקולים תקציביים. "המדינה לא יכולה לספוג 50 שעות", אמרה ראובני.

 

איך למנוע ישראבלוף?

במהלך הדיון הביעו כמה מהנוכחים חשש באשר ליכולת משרד התחבורה לאכוף את החובות הנכללות בתקופת הליווי החדשה. למשל, גם אם יחתמו הנהג והמלווה על הצהרה בתום תקופת הליווי, אין ערובה לכך שאכן מילאו את התנאים שנקבעו וביצעו את כל שעות הליווי הנדרשות. יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אבישי ברוורמן, ביקש ממשרד התחבורה הבהרות בעניין זה. "מה שבעצם אומרים זה שאי אפשר לאכוף, וזה יהיה ישראבלוף", אמר ברוורמן.

 

נציגי משרד התחבורה והרשות לבטיחות לא מצאו מענה לפניית יו"ר הוועדה, ולא הסבירו כיצד בכוונת המשרד לאכוף את חובות הליווי. חשוב גם לזכור כי מומחי בטיחות הזהירו בעבר כי מבוגרים עלולים להטמיע בנהגים חדשים הרגלים מוטעים ואף מסוכנים. מאחר שאין למשרד התחבורה יכולת לפקח בפועל על איכות הליווי, כלל לא ברור כיצד ניתן להתגבר על בעיה זו.  

 

בעיה נוספת שעלתה היא ביצוע ליווי על-ידי עברייני תנועה. חלק מהנוכחים אמרו כי יש למנוע ממי שהורשעו בעבירות תנועה חמורות, מלשמש כמלווים של נהגים חדשים. סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד ראובני, הסבירה כי המשרד אינו יכול למנוע ממי שביצע בעבר עבירות תנועה, מלבצע את הליווי. לדבריה, כל מבוגר מעל גיל 24, שמחזיק ברישיון נהיגה בר-תוקף במשך חמש שנים לפחות, יכול לשמש מלווה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אבישי ברוורמן: אפשר יהיה לאכוף?
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים