שתף קטע נבחר

 

האם התורה מעודדת אכילת בשר?

שאלה:

 

שמעתי שבימי נוח הותר לאכול בשר כי הרמה הרוחנית הייתה ירודה. אם ככה, למה התורה לא קוראת לצמחונות? ואף יותר מזה, מעודדת אכילת בשר ודגים - שהרי לפי האמרה - כדי לשמוח בחגים ובשבת, יש לאכול בשר ודגים.

 

בנוסף, האם יש איזה שהוא הסבר למה הכפרה על החטאים בזמן בית המקדש נעשית באמצעות קורבנות? כלומר, למה אנו מצווים להרוג חיות כדי לכפר על מה שאנחנו עשינו (זו לא אשמתן)? (עדי)

 

תשובה:

 

שלום עדי,

 

התורה, בכללותה, לא מעודדת אכילת בשר. למעשה, היא מתייחסת לאכילת בשר כסוג של נפילה. הרב קוק כתב מאמר גדול מאוד שנקרא "חזון הצמחונות והשלום", ואני מציע לך ללמוד אותו. הוא יצא לאחרונה עם ביאור נוח בשפה בת זמננו של הרב חגי לונדין.

 

על כל פנים, בוודאי שאכילת בשר היא תוצאה של החטא. ולכן, גם במקום שהתורה התירה אכילת בשר , היא מתנסחת באופן מסתייג. זה כנראה גם חלק מהטעמים לאיסור בשר וחלב. יש להבדיל בין לקיחת חלב מן הבהמה – דבר סביר - ובין נטילת חייה. ואכן, התורה מכוונת אותנו למעט באכילת בשר, בעיקר בשבתות וימים טובים.

 

הקרבנות הם עניין אחר לגמרי. הקרבת קרבן עניינה להחזיר את החיים למקור שלהם. אנחנו מבטאים בכך את העובדה שהחיים ניתנו על ידי הבורא ולשם הם חוזרים. בעולם שבו הותרה אכילת בשר, ניתן להשתמש בחיי בהמה לשם המטרה הנעלה הזו של חיבור החיים עם מקורם, עם נותן החיים.

 

אכן, יש דעות שלעתיד לבוא, כאשר העולם והאדם יהיה מתוקן יותר, נחזור להיות צמחוניים, ואף הקרבנות יבטלו, אך כרגע, כל עוד אנחנו אוכלים בשר, ויש מלחמות בין בני אדם , עבודה מוסרית רבה עוד לפנינו , עד שנגיע למקום הזה של צמחונות לכלל. אבל עבור יחידים - זה יכול להיות שייך כבר כעת. כל טוב (משיב: הרב אייל ורד).

 

  • לבירורים ושאלות אפשר לפנות למענה הטלפוני של צהר בענייני בהלכה. ימים א'-ה', בין השעות 19:00-23:00, בטלפון 1-800-200-377.

 

 

לפנייה לכתב/ת
מומלצים