שתף קטע נבחר

קורבן הקיצוץ - תכנית חיסול רכב מסוכן ומזהם

למרות שתכנית הורדת רכב ישן מהכביש תורמת בהפחתת זיהום האוויר, שיפור הבטיחות והגדלת הכנסות המדינה ממסים, יופסק תקצובה במסגרת הקיצוץ עליו הכריז שר האוצר

השר להגנת הסביבה קרא להכפיל את התקציב, אך התוכנית להורדת מכוניות מזהמות ומסוכנות מהכביש דווקא תופסק. מקורות במשרד להגנת הסביבה אומרים היום (ד') ל-ynet כי כחלק מהקיצוצים עליהם הכריז שר האוצר, יופסק המימון לתוכנית הגריטה, במסגרתה מוענקים 3,000 שקלים למי שמוסר לפירוק מכונית בת 20 שנה או יותר. על-פי המשרד להגנת הסביבה, מכוניות אלה מזהמות פי 20 לפחות ממכוניות חדשות, ואינן מצוידות במערכות בטיחות מינימליות.

 

אין כסף? הגרוטאות יישארו על הכביש (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
אין כסף? הגרוטאות יישארו על הכביש(צילום: רועי צוקרמן)

 

ב-2013 תוכננה העברת תקציב של כ-18 מיליון שקלים בלבד לתוכנית הגריטה - תקציב המספיק לגריטה של כ-6,000 מכוניות. אולם, הקיצוצים בתקציב המדינה צפויים להביא לביטול התוכנית כבר בשנה הנוכחית. על-פי הערכות, יש כיום כ-30 אלף כלי רכב שעומדים בקריטריונים של התוכנית. יש לציין כי רק לאחרונה קרא השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, להרחיב את תוכנית הגריטה, ואף להכפיל את תקציבה ליותר מ-30 מיליון שקלים בשנה.

 

ממשרד האוצר נמסר ל-ynet בתגובה כי עוד לא התקבלה החלטה סופית בעניין תקצוב תוכנית הגריטה ב-2013. ראוי להזכיר מאז הופעלה לראשונה ב-2010, כבר הופסקה התוכנית שלוש פעמים בגלל מיצוי התקציב. ההפסקות התכופות, כך הודו במשרדי הממשלה, פוגעות באמון הנהגים - ועלולות אף להביא להגשת תביעות משפטיות. בפעם האחרונה שבה הופסקה, בסוף 2012, הבטיחו במשרד התחבורה כי כבר בתחילת 2013 תחודש התוכנית.

  

במקום לבטל, צריך להגדיל

על-פי נתוני המשרד להגנת הסביבה, מאז 2010 ועד הפסקת התוכנית בסוף 2012, נמסרו לגריטה כ-27 אלף כלי רכב. גורמים במשרד אומרים כי התוכנית הפחיתה יותר מ-3% מסך הפליטות השנתיות שמקורן בתחבורה. החיסכון השנתי כתוצאה מהפחתת זיהום האוויר לבדו מסתכם בכ-30 מיליון שקלים. "אי תקצוב תוכנית הגריטה ישאיר על הכביש מכוניות ישנות ברמת בטיחות נמוכה, שגורמות לזיהום האוויר גבוה בערים", מזהירים במשרד. 

 

דו"ח שהוכן עבור משרדי האוצר והגנת הסביבה בנובמבר 2011, המליץ דווקא להרחיב את תוכנית הגריטה. הסיבה - תרומתה הכוללת למשק, בהפחתת זיהום האוויר, שיפור הבטיחות ואפילו הגדלת ההכנסות ממסים. הדו"ח הציע להכפיל את התמריצים שיקבלו בעלי מכוניות ישנות, מ-3,000 שקל ל-6,000 שקל, ולאפשר גריטה של מכוניות בנות 18 שנה, בתמורה ל-8,000 שקל. עוד הוצע לאפשר גריטה של כלי רכב מסחריים בני 18 שנה ויותר, המצוידים במנועי דיזל.

 

כאשר נערך תחשיב המבוסס על תקציב מוגבל של כ-30 מיליון שקל בשנה - כמעט כפול מזה שיועד במקור ל-2013 - התברר כי גם במקרה זה צפויה לתוכנית הגריטה תועלת משמעותית למשק. על-פי הדו"ח, התועלת "נטו" של התוכנית, בניכוי העלויות הכרוכות בהפעלתה, תגיע ליותר מחצי מיליארד שקלים בשלוש שנים. התועלת חושבה על-בסיס החיסכון הצפוי מצמצום הזיהום, שיפור הבטיחות, והגדלת הכנסות המדינה ממסי קנייה המוטלים על מכוניות חדשות.

 

יש לציין כי בדו"ח קודם שהוכן עבור המשרד להגנת הסביבה, נכללה הערכה לפי כי כ-70% מבעלי המכוניות הישנות שיבחרו להשתתף בתוכנית, ירכשו מכונית חדשה יותר - אך משומשת. אלא שמחברי הדו"ח סברו כי כמעט כל רכישה של מכונית משומשמת "תתגלגל" בסופו של דבר לרכישת מכונית חדשה. לכן, כך צפו עורכי הדו"ח, יגדל היקף הרכישות של מכוניות חדשות וכתוצאה מכך יצמחו הכנסות המדינה ממסים ביותר מרבע מיליארד שקלים בשנה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג
השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ: להכפיל את התקציב
צילום: אוהד צויגנברג
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים