שתף קטע נבחר
 

מס החברות: איפה נמצאת ישראל ביחס לעולם?

האם ממשלת ישראל גובה מסים נמוכים מדי מחברות, ומפצה על אובדן ההכנסות בגביית יתר מהאזרחים, כמה מסים משלמות חברות בישראל ביחס למדינות כמו הולנד בריטניה וברזיל, והאם יש אפליה לטובת החברות הגדולות? חוקרים ערכו השוואה בינלאומית והגיעו לכמה מסקנות

במוקד המתקפה נגד התכנית הכלכלית של משרד האוצר לשנים 2014-2013 נמצאות החברות הגדולות. במוצאי שבת יצאו 12 אלף אזרחים לרחובות למחות נגד הגזירות בתקציב המדינה, כשהם קוראים לקחת יותר כסף מהטייקונים ומהחברות הגדולות, ולא מהאזרחים.

 

התקציב: מס הכנסה יעלה ב-1.5%, המע"מ באחוז

הסיפורים החמים לפני כולם - בפייסבוק של ynet

 

האם ממשלת ישראל גובה מסים נמוכים מדי מחברות, ומפצה על אובדן ההכנסות בגביית יתר מהאזרחים? עדות אחת תומכת בטענה הזאת, והיא שבעוד שהמסים העקיפים עלו משמעותית בעשור האחרון, מס החברות בישראל ירד מרמה של 36% ב-2003 לרמה של 25% כיום. הירידה בשיעור מס החברות הינה סממן מובהק למדיניות הכלכלית שהונהגה כאן מאז 2003. החברות הגדולות ישלמו פחות, והאזרחים ישלמו יותר.

 

אך כמובן שלא ניתן לקיים דיון בנתונים הללו במנותק ממכלול התרומות שמשיאות חברות לכלכלה, מעבר לתשלומי המס שלהן. חברות מייצרות מקומות עבודה, ובעשותן כן הן מצמצמות את הוצאות הממשלה על דמי אבטלה ותמיכות שונות במעוטי יכולת. החברות משלמות משכורות ומהמשכורות הללו מפרישים האזרחים מס הכנסה, ביטוח לאומי ודמי בריאות. החברות המייצאות משפרות גם את מצב מאזן התשלומים של המדינה.

 

מס אחיד לחברות קטנות וגדולות

על פי מחקר שערכו רואי החשבון ועורכי הדין קובי שטיינמץ ואריאל דרייפוס, מפירמת רואי החשבון שטיינמץ-עמינח, מס החברות בישראל כיום דומה לממוצע העולמי. עם זאת, בישראל בניגוד למדינות אחרות אין אבחנה בין המס שמשלמות חברות קטנות למס שמשלמות חברות גדולות.

 

מס החברות בישראל הוא 25% לכל החברות ועומד לעלות ל-26% בתחילת השנה הבאה, אם תאושר תכנית האוצר. בעולם עומד שיעור המס לחברות המרוויחות מעל ל-100 אלף דולר בשנה על רמה ממוצעת של 25.43% ולחברות המרוויחות מעל למיליון דולר בשנה על רמה ממוצעת של 26.83%. כלומר, ממשלת ישראל היא מהבודדות שמנהיגה מס חברות שווה, שאינו כולל מדרגה מופחתת לחברות קטנות שנאבקות כדי לגדול.

 

שטיינמץ ודרייפוס ערכו גם השוואה בין שיעור מס החברות בישראל לשיעור המס ב-27 מדינות שונות, כדי לקבוע, האם הטענה שהעלאה של מס החברות תבריח עסקים לחו"ל היא טענה נכונה. מהממצאים שלהם עולה כי שיעור מס החברות בישראל הינו נמוך יחסית, אם כי ישנן מדינות שמציעות מדרגות אטרקטיביות יותר.

 

מס החברות בישראל, כאמור, דומה לרמה הממוצעת בעולם כולו. עם זאת, הוא נמוך משמעותית מרמת המס שנגבית במדינות המפותחות, כאשר הממוצע במדינות ה-G7 הוא 30.24% לחברות קטנות ו-32.63% לחברות גדולות. במדינות המתפתחות גם כן נרשם ממוצע גבוה יותר של מס חברות, כאשר הממוצע עבור "המשקים המתעוררים" (ברזיל, רוסיה, הודו וסין) היה 27.78% לחברות קטנות ו-30.29% לחברות גדולות.

 

ניתן לטעון, כמובן, נוכח הנתונים הללו כי אל לישראל לשאוף לרמות המס הנהוגות במדינות המפותחות שכן רמות מס אלו הן הסיבה שעיקר צמיחה העולמית כיום נרשמת במדינות המתפתחות. עם זאת, ניתן לטעון גם כי אם ישראל שואפת לספק לאזרחיה רמת חיים הדומה לזו של אזרחי מדינות אירופה וצפון אמריקה, היא אינה יכולה לעשות זאת מבלי לגבות את שיעורי המס שגובים במדינות הללו.

 

שיעורי מס אפסיים לחברות בינלאומיות גדולות 

מבין 27 המדינות שבדקו שטיינמץ ודרייפוס, רק 8 גובות מס חברות נמוך מישראל: סלובקיה, הולנד, בריטניה, רוסיה, צ'כיה, רומניה, אירלנד ואיחוד האמירויות (שלא גובה מס חברות כלל). עם זאת, מחברי הדו"ח סבורים כי ישראל יכולה דווקא להפחית את המס החברות שלה, ולא להעלותו, אם תוותר על המדיניות של הענקת פטורים ממס לחברות בינלאומיות גדולות.

 

ממשלת ישראל מעניקה שיעורי מס חברות מופחתים לחברות גדולות, במסגרת חוק לעידוד השקעות הון. חוק זה, שנחקק במקור על מנת לעודד פיתוח תעשיה מייצאת ותעשייה בפריפריה, הפך בשנים האחרונות לכלי המרכזי של הממשלה למשיכת עסקים מהעולם לישראל. החוק זוכה לביקורת בעיקר על רקע העובדה שהוא מפלה בין חברות מקומיות לחברות בינלאומיות גדולות, שמשלמות שיעורי מס אפסיים תחת חסותו.

 

לטענת קובי שטיינמץ, למדינות מפותחות בעלות רמת חיים גבוהה קשה להציע שיעורי מס חברות נמוכים יותר מאלה של מדינות מתפתחות. בשל כך, מוטב להן לבטל את ההטבות השונות ולהשתמש בכסף כדי לקבע את שיעור המס החברות על רמה נמוכה יותר.

 

"אחת המסקנות המרכזיות של המחקר היא כי לאותן המדינות בעלות כלכלות מפותחות, עדיף יהיה לקבע את שיעור מס החברות על שיעור סביר לטווח ארוך על פני מתן הטבות מס לחברות", הוא מסביר. "מסקנה זו ניתן להשית באופן ישיר על מדיניותה של ממשלת ישראל. המס בישראל סביר אין שום סיבה לתת לחברות הטבות שנויות במחלוקת שהן בעצם הטבה לחברות עשירות בלבד".

 


מס החברות בישראל ובעולם

מס החברות בישראל ובעולם
מדינה חברות קטנות חברות גדולות
ישראל 25% 25%
ממוצע עולמי 25.45% 26.83%
ממוצע משקים מתעוררים 27.78% 30.29%
ממוצע G7 30.24% 32.63%

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חגי דקל
חברת טבע
צילום: חגי דקל
מפעל אינטל
קובי שטיינמץ
מומלצים