שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    בטר פלייס התרסקה, הלקוחות לא יודעים מה קורה

    מיזם הטענת הרכב החשמלי עובר לידיו של מפרק זמני מטעם בית המשפט, והוא יהיה המחליט הבלעדי על פיצוי אפשרי - אם בכלל - לבעלי המכוניות. גם בחברות הליסינג שוררת חוסר בהירות

    התרחיש הגרוע מתממש: גורל לקוחות בטר פלייס ייקבע על-ידי מפרק זמני שימנה בית משפט. מאות בעלי מכוניות חשמליות מסוג רנו פלואנס ZE התעוררו הבוקר (א') וגילו כי בטר פלייס - החברה ממנה רכשו את המכוניות, ואשר מספקת להם שירותי טעינה והחלפת סוללה - הגישה בקשת פירוק לבית משפט. בכך מפסיקה למעשה בטר פלייס לקבוע איך תתנהל מול לקוחות, ספקים ומשקיעים. החלטות אלה יהיו נתונות מעתה בידי מפרק שיימנה בית המשפט.

     

     

    לקוח: "הדאגות שלי החלו כבר ביום שישי" (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
    לקוח: "הדאגות שלי החלו כבר ביום שישי"(צילום: רויטרס)

     

    במילים פשוטות: המפרק הזמני של בטר פלייס יהיה מי שיחליט אם ואיך לפצות את הלקוחות ששילמו ממיטב כספם עבור המכוניות ושירותי הטעינה. במקרה הגרוע ביותר, ממנו חוששים בעלי המכוניות, המפרק עשוי גם להחליט כי אין מקום או אפשרות להעניק לפיצוי שכזה. 

     

    טובת הלקוח היא לא טובת העובד?

    החדשות בנוגע לבקשת הפירוק שהגישה בטר פלייס, מדאיגות היום מאות בעלי מכוניות חשמליות. "שילמתי מקדמה של 20 אלף שקלים ועוד לא קיבלתי את המכונית", אומר ל-ynet אבי מרחובות, שכבר מחזיק במכונית חשמלית אחת מאז אוגוסט 2012, והחליט לרכוש מכונית נוספת. "הדאגות שלי החלו כבר ביום שישי, כשהחלו השמועות על סגירת החברה. ועכשיו לא ברור מה יקרה. דיברתי עם בטר פלייס בבוקר, והם לא ידעו לומר לי מה עומד לקרות".

     

    אידיליה שהסתיימה בכעס רב - עידן עופר (מימין) ושי אגסי (במרכז) (צילום: AP) (צילום: AP)
    אידיליה שהסתיימה בכעס רב - עידן עופר (מימין) ושי אגסי (במרכז)(צילום: AP)

     

    גם בענף הליסינג לא ידעו היום לומר מה צפוי לקרות. "השאלה כעת היא את טובתו של מי יראה המפרק הזמני מטעם בית המשפט", מסביר ל-ynet אליחי אליגון, מנכ"ל פסיפיק ליס. "צריך לזכור שמטבע הדברים, הוא יעמוד מול הרבה מאוד ניגודי עניינים. למשל, פעולה לטובת הלקוחות יכולה לפגוע בזכויות המגיעות לעובדים, וכמובן שיש גם את בעיית הספקים והחברות, שהתקינו עבור בטר פלייס את עמדות הטעינה ותחנות החלפת הסוללה - ועוד לא קיבלו תשלום מלא".

     

    בקרב עובדים ועובדים לשעבר בבטר פלייס, שוררת הבוקר תחושה קשה. "ממש כואב הלב", מספר ל-ynet בכיר לשעבר בבטר פלייס. "נכון שכולנו הרגשנו רע בחודשים האחרונים, אבל זה מאוד לא נעים לראות חברה שכזו - שנתנה תקווה למהפכה תחבורתית - סוגרת את שעריה. העובדים לא יודעים מה יקרה איתם, אבל אני חושב שבינתיים יש עוד תקווה שלמרות הכל עוד יקרה משהו חיובי. אולי בטר פלייס תירכש על-ידי חברה אחרת, שתצליח במקום שבו נכשלו מנהליה".

     

    "החברה נסגרת, הלקוחות מרוצים"

    לקוחות שרכשו או חכרו את המכונית החשמלית ממשיכים היום להביע אמון מלא במוצר שקיבלו. "אני לא רוצה לחזור למכונית בנזין, ואני לא יודע מה אעשה אם לא תהיה לי ברירה", מספר עובד לשעבר בבטר פלייס, שרכש רנו פלואנס ZE לאחר שעזב את החברה. לדבריו, אם יופסק שירות החלפת הסוללות שמספקת כיום החברה, ימשיך לעשות שימוש בפלואנס - אך יתאים את אופי הנסיעות לטווח המוגבל שמאפשרת טעינה בעמדה ביתית.  

     

    אבי מרחובות, שהיה מראשוני הלקוחות של בטר פלייס והחליט לרכוש מכונית נוספת, אומר כי "זו אחת החברות היחידות שנסגרות, בזמן שהלקוחות כל כך מרוצים. זה באמת עצוב מאוד. יש לי חברים שרכשו מכונית חשמלית, בעידוד שלי, ושביעות הרצון שלהם פנטסטית. צריך להבין שהטווח מעולם לא היה בעיה. מתרגלים לזה. לאט לאט מעזים להגדיל את הטווח, ומגיעים ליעדים רחוקים יותר ויותר. צריך להיות רגוע ולסמוך על החלפת הסוללות".

     

    "לקוחות הליסינג לא ייפגעו"

    חלק גדול מלקוחות בטר פלייס חוכרים את הפלואנס החשמלית מחברות ליסינג, ונראה כי מצבם יהיה טוב מזה של מי שרכש מכונית ישירות מהחברה המפורקת. ינון עמית, מנכ"ל חברת הליסינג אלבר, הבהיר הבוקר ל-ynet כי אינו צופה פגיעה משמעותית בלקוחותיו. "אנחנו ממתינים לראות מה תהיה מתכונת ההפעלה של החברה שבה יבחר המפרקש ימנה בית המשפט, אבל נעשה ככל הניתן כדי לדאוג לכך שהלקוחות לא יפגעו", אומר עמית.

     

    לדבריו, קיימות כעת שתי אפשרויות עיקריות: המשך הפעלה במתכונת מלאה, או הפעלה של רשת הטעינה הביתית - וללא תחנות להחלפת סוללה. "אם תיבחר החלופה השנייה, סביר להניח שחלק ימשיכו לעשות שימוש במכוניות, אך בעיקר לנסיעות עירוניות. אחרים יבקשו להחזיר את המכוניות, ואנחנו נמצא להם פתרון וננסה למצוא למכוניות שיוחזרו לקוחות אחרים".

     

    בעיה נוספת הנוגעת לחברות הליסינג היא החזרת המכוניות בתום חוזה החכירה. חלק מהחברות קיבלו הבטחה כי המכוניות יירכשו בחזרה ("Buy-Back") על-ידי בטר פלייס, אלא שפירוק החברה כעת הופך אפשרות זו לבלתי סבירה. בחודשים האחרונים, במסגרת מאמצי שיווק אגרסיביים במיוחד, שינתה בטר פלייס את התנהלותה מול חברות הליסינג, והציעה להן לרכוש את המכונית החשמלית במחיר נמוך במיוחד. למעשה, חברות ליסינג שילמו רק עבור ירידת הערך הצפויה - כלומר הפער בין המחיר כעת והמחיר הצפוי (והאופטימי) בעתיד.

     

    גורמים בשוק הרכב אומרים הבוקר ל-ynet כי בימים הקרובים צפויות חברות שמספקות שירותי טעינה לפנות ללקוחות בטר פלייס, במטרה להציע להם להחליף את עמדות הטעינה של החברה. לדברי רן אלויה, מנכ"ל חברת ג'ינרג'י - המספקת שירותי טעינה למכוניות חשמליות - כבר ביום שישי החלו לפנות לחברתו לקוחות של בטר פלייס, וביקשו לבחון אפשרות להתקין בבתיהם עמדות טעינה חדשות.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: EPA
    מה יקרה עם המכוניות והסוללות?
    צילום: EPA
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים