שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    בטר פלייס נסגרה, המכונית החשמלית נוע תנוע
    העתיד של המכונית בעלת הסוללה המתחלפת אינו נראה מזהיר היום, אך עתידה של המכונית החשמלית דווקא נראה מובטח. השאלה אינה אם אכן תצליח, אלא מתי זה יקרה

    המכונית החשמלית הייתה כאן (הרבה) לפני בטר פלייס, ותהיה גם אחריה. בניגוד לדעה הרווחת בקרב חלק מהציבור בישראל, שי אגסי ובטר פלייס לא המציאו דבר. שכן יותר מ-100 שנים לפני שאגסי ומשפחת עופר הקימו את החברה שהגישה היום (א') בקשת פירוק לבית משפט, נסעו מכוניות חשמליות בכבישי העולם. למעשה, כבר בסוף המאה ה-19 הופעלה תחנת מוניות בניו יורק, שעשתה שימוש במכוניות בעלות סוללה מתחלפת.

     

     

    מכוניות חשמליות: יישרדו את פירוקה של בטר פלייס (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
    מכוניות חשמליות: יישרדו את פירוקה של בטר פלייס(צילום: רויטרס)

     

    ולמרות התקדמות הטכנולוגיה, שתי בעיות שגרמו להיכחדות המכוניות החשמליות בתחילת המאה ה-20, מעכבות את חדירתן לשוק הרכב גם כיום: עלות גבוהה יחסית למכוניות בנזין, וטווח נסיעה מוגבל. מה השתנה? המחויבות של יצרניות הרכב למציאת חלופה למנועי בנזין ודיזל היא עובדה מוגמרת. מי שעוד לא משווקת לפחות גרסה אחת של מכונית חשמלית, תעשה זאת בשנתיים-שלוש הקרובות. וכל זה הופך את כישלונה של בטר פלייס לא רק לתוצאת ניהול לקוי, אלא גם קורבן לתזמון אומלל.

     

    איך בכלל מגדירים מכונית חשמלית?

    בראיון שמתפרסם היום (א') ב-Bild הגרמני, נשאל מנכ"ל ענקית הרכב פולקסווגן, מרטין וינטרקורן, האם יצליחו יצרניות הרכב הגרמניות למכור מיליון מכוניות חשמליות בשוק המקומי עד שנת 2020. תשובתו מבהירה היטב מה עומד לקרות בשנים הקרובות בתעשיית הרכב העולמית: "זה תלוי איך מגדירים תחבורה חשמלית", עונה וינטרקורן. "התעשייה והממשלה מסכימים שזה כולל מכוניות חשמליות, היברידיות, היברידיות-נטענות ומכוניות עם תא-דלק".  

     

    יצרניות הרכב מסרבות להמר על סוג אחד בלבד של הנעה שיחליף את מנועי הבנזין והדיזל. אמנם כולן מפתחות גרסאות חשמליות למכוניות רבות-מכר - למשל, פורד כבר משווקת גרסה כזו לפוקוס, ופולקסווגן הציגה כמה אבות-טיפוס לגרסה חשמלית של הגולף. אלא שבמקביל, היצרניות מפתחות מנועי בנזין קטני-נפח ויעילים, גרסאות היברידיות, מנועים שמסוגלים לפעול באמצעות תערובות שונות של בנזין ומתנול, וגם "תאי דלק" שפועלים על-בסיס תגובה כימית בין מימן וחמצן.  

     

    למעשה, אם מאמצים את הגדרתו הרחבה של וינטרקורן, שוודאי אינו יכול להיחשב למי שאינו מבין את תעשיית הרכב, הרי שמכוניות חשמליות זוכות כבר כיום להצלחה מרשימה. אחת המכוניות הנמכרות בעולם היא טויוטה פריוס - מכונית המצוידת בשילוב של מנוע בנזין ומנוע חשמלי. אמנם היא אינה מגשימה את חזון "אפס הזיהום" שלרוב מלווה את שיווקן של מכוניות חשמליות, אך מכירותיה עוקפות בחלק מהשווקים דגמי בנזין פופולאריים רבים.

     

    מונית עם סוללה מתחלפת בסוף המאה ה-19 (צילום: מתוך The Horseless Age, ספטמבר 1898) (צילום: מתוך The Horseless Age, ספטמבר 1898)
    מונית עם סוללה מתחלפת בסוף המאה ה-19(צילום: מתוך The Horseless Age, ספטמבר 1898)

     

    אגב, בעניין הבחירה של בטר פלייס בסוללה מתחלפת כפתרון להארכת טווח הנסיעה, יש לציין כי קרלוס גוהן - נשיא רנו, ושותפה היחיד של החברה בתעשיית הרכב העולמית - אמר רק לאחרונה כי העתיד של מכוניות חשמליות טמון דווקא בסוללה קבועה. דברים אלה, דווקא מפיו ממי שהימר על הפתרון עם כמה מאות מיליוני דולרים, היו ודאי עוד מסמר בארונה של החברה, שהשקיעה סכומי עתק בהקמת עשרות תחנות להחלפת סוללות בישראל ודנמרק.

     

    מתי תחליפו מכונית בנזין בחשמלית?

    לקוחות בטר פלייס מספרים על שביעות רצון גבוהה מרנו פלואנס החשמלית (ZE). רבים מהם אף מבהירים כי אינם חוששים מכך שטווח הנסיעה של המכונית מוגבל, שכן באמצעות תחנות החלפת סוללה הם יכולים להאריך את הטווח - ממש כמו בעל מכונית בנזין שעושה שימוש בתחנת דלק. אלא שאותם לקוחות הם היוצא מן הכלל שאינו מעיד על הכלל. רוב הציבור, בישראל אך גם בעולם, עוד אינו מוכן להחליף את מכונית הבנזין המזהמת אך מוכרת במשהו חדש לחלוטין.

     

    רבים מסכימים כי אחת הטעויות העיקריות של בטר פלייס, וגם מקור ללא מעט יוהרה, הייתה ההנחה שלקוחות בישראל ובעולם פשוט ימתינו בתור מחוץ לאולמות התצוגה, ויזדרזו לרכוש מכוניות חשמליות עם סוללות מתחלפות. אלא שמאז אמצע 2012 נמכרו בישראל כ-950 מכוניות כאלה בלבד, ובדנמרק נמכרו כ-200 נוספות. נתון זעום, במיוחד כאשר הוא נבחן לאור התחייבות בטר פלייס לרכוש מרנו יותר מ-100 אלף מכוניות עד 2016.

     

    אמנם יש שווקים שבהם מכוניות חשמליות זוכות להצלחה רבה יותר. למשל, בנורבגיה נמכרת ניסאן ליף החשמלית במספרים שמציבים אותה בצמרת טבלת המכירות המקומית. אלא ששוב, זו דוגמה יוצאת מהכלל שאינה מעידה על הכלל. מתברר שהכלל פשוט עוד לא מוכן למכוניות חשמליות. התחזיות האופטימיות-מדי של בטר פלייס כבר לא יתגשמו, וגם נשיא רנו - שהימר על הצלחה מהירה ומשמעותית של מכוניות חשמליות - מיתן לאחרונה את תחזיותיו.

     

    אז למה בכל זאת גורלן של המכוניות החשמליות צפוי להיות שונה מזה שפקד אותן לפני כמאה שנים? כמו תמיד, זה בעיקר עניין של כסף. ככל שייוצרו

    יותר מכוניות חשמליות, כך יירד מחירן. וכך בדיוק יקרה גם למחירי הסוללות, שהן המרכיב היקר ביותר במכוניות אלה. וככל שמחירי המכוניות החשמליות ירדו, כך יגדל מספר האנשים שיסכימו להחליף את מכונית הבנזין המזהמת שלהם בכזו שאינה מזהמת כלל - וגם נוסעת על חשמל, שמחירו זול משמעותית מבנזין.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים