שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    צור שיזף על משבר המו"לים: "אין הוצאה מאחוריי"

    "משבר המולו"ת מסמן דרך חדשה בה הסופר לא יחזיק על גבו את עולם הספרות", טוען הסופר צור שיזף שהלך אחרי עוזי וייל ויצא לקמפיין למימון ספרו דרך הרשת החברתית, אך בעקבות הסערה הציבורית מבהיר: "הספר יוצא באופן עצמאי ועל חשבוני"

    המצב הנוכחי בשוק הספרים, שמשאיר את הסופרים עם תמלוגים נמוכים וללא עתיד כלכלי מובטח בתחום, גורם לסופרים לקחת את המושכות לידיים, ולדאוג לחלופות יצירתיות. לא עוד הסופר הספון בחדרו, מנותק מהעולם ומקוראיו המדומיינים. הקוראים מתחילים לקבל תפקיד פעיל ואף מהותי בתהליך היצירה של הסופרים, ובעיקר - הם אלו שיכולים לאפשר להם באופן ישיר לממש את עצמם מבחינה אמנותית - בייחוד אם הם חברים של הסופרים האהובים עליהם בפייסבוק.

     

     

    פלטפורמות מקוונות לגיוס מימון לפרויקטים בתמורה לתשורות, כמו למשל Headstart, הופכות לפופולריות יותר ויותר - אותה פלטפורמה בה השתמש עוזי וייל למימון ספרו החדש, "חמישה חלומות", גיוס כספים מהיר וחסר תקדים  שיצר שערוריה ציבורית גדולה ברשת, בעקבות הטענות כלפי וייל כי הונה את תומכיו. גם הסופר והטייל צור שיזף, פעיל אקטיבי בסוגיית חוק הספרים, פנה לתומכיו דרך אתר זה, כדי שיעזרו לו לממן את ספרו החדש, על ידי קניית הספר ישירות ממנו, מראש ובמחיר מוזל.

     

    "יצאתי להרפתקה הזו משום ששמעתי על הצלחתו המפתיעה והמשמחת של עוזי וייל בגיוס חמישים אלף שקלים תוך עשר שעות בעבור כתיבת ספרו", מספר שיזף. הפרויקט של וייל שקיבל בתחילתו חשיפה רבה ותמיכה חיובית, הפך ל"משפט שדה" ברשת בעקבות אסתי סגל שכתבה בבלוג שלה "מילים, מילים| כי וייל הונה את קהל המשקיעים בספרו החדש, שחשבו שהם עוקפים את מערך המימון והפצה של הספר וקונים אותו "נקי" ישירות מהסופר - בעוד לאחר הגיוס התגלה כי הספר ראה אור בהוצאת הספרים "מודן", שותפה של "כנרת זמורה-ביתן", שלה בעלות צולבת עם רשת "צומת ספרים".

     

    אל מול טענות אלו מבהיר שיזף: "בניגוד לספר של וייל, 'דרך המשי' יוצא על ידי ועל חשבוני. הפנייה לקהל נועדה אך ורק על מנת לממן את ההוצאה בקניה מראש, ואין שום מוציא לאור מאחורי".

     

    האם הספר שלך ישווק גם בחנויות?

     

    "בהחלט, אך מחירו בחנות יהיה המחיר הקטלוגי הגבוה בכ-30 ש"ח מזה שאני מציע בקנייה ישירות ממני - אלא אם כן החנות תרצה לתת הנחה על חשבונה. כמו כן הספר לא ישתתף במבצעים. המהדורה הראשונה שנמכרת דרכי מיועדת לתומכים שלי בלבד, ורק אם הפרויקט ישלים את הסכום ויצליח, תצא המהדורה השנייה לחנויות".

     

    נתפסו ברשת

    הנוכחות המקוונת של סופרים ויוצרים ברשת, הפכה בשנים האחרונות למשמעותית, דינאמית ומרכזית מאוד בשיח הספרותי הציבורי. חודשים רבים עוד לפני השערוריה סביבו, דיווחנו בעבר על הפעילות הספרותית הענפה של וייל בפעילות הפייסבוקית שלו, ואין ספק כי הצלחה זו תרמה לגיוס הכספי הגבוה בעבור ספרו, בזמן כל כך קצר.

     

    בשיטת המכירה ישירות לקורא וללא גוף ממסדי תומך שמתאר שיזף, נדמה כי כולם מרוויחים מהמצב: הקהל מרגיש שהוא תומך באופן ישיר בסופרים ובהיווצרותן של יצירות, והסופרים מציגים אלטרנטיבה לתנאי השוק הקשים - ואפילו מעלים את הסיכוי שאולי יצליחו להרוויח קצת כסף. אבל מה על המו"לים?

     

    "דרך המשי" מאת צור שיזף. עכשיו במימון הרשת החברתית (עטיפת הספר) (עטיפת הספר)
    "דרך המשי" מאת צור שיזף. עכשיו במימון הרשת החברתית

     

     "לפני כמה ימים התחילה המהפכה", כתב שיזף בפנייה הציבורית לגיוס הכספי בעבור ספרו, "וכמו האביב הערבי, החל האביב הספרותי גם הוא באינטרנט. ברשתות החברתיות. זה לא אומר שהוא יצליח. זה לא אומר שהפונדמנטליסטים של הספרות והמסחר לא ישתלטו עליו - אבל יש מקום לפחות לחדווה של המאבק של כל אלו שמאות רבות בשנים, מנוצל אופיים המבוהל כדי שהרבה יתפרנסו מהם - חוץ מהם".

     

    שיזף מתכוון כמובן לסופרים, שלטענתו נכנעים למצב הבלתי אפשרי הזה מתוקף הצורך העז שלהם לכתוב. לצד פתיחתו של איגוד אנשי הספר, והדיונים המתקדמים סביב חוק הספרים, האם המהלכים של שיזף ושותפיו ישנו את חוקי המשחק? האם ההוצאות לאור יהפכו להיות לא רלוונטיות, שכן הקהל יבחר באילו ספרים הוא רוצה לתמוך?

     

    "במידה רבה זה יכול להיות העתיד המו"לי", טוען שיזף. "עדיין כדאי שיהיה עורך ומגיה, וכמובן סדר ודפוס ועיצוב עטיפה. אלא אם כן הדרך החדשה אומרת שאנחנו גם עוברים בסופה לספר האלקטרוני, שם העלויות קטנות והשיווק מקוון וישיר. בכל מקרה, יש צורך בתקשורת על כל ענפיה, אבל משבר המולו"ת מסמן אולי את תחילת הדרך שבה סופר לא יהיה רק הקודקוד של הפירמידה ההפוכה -  שמחזיק על גבו ועל גב כתיבתו את עולם המו"לות, המפיצים וחנויות הספרים - אלא משתמש בהם כשווה בין שווים עם יכולות מוכחות משלו. הצלחתו של עוזי וייל בגיוס הכספים, מסמנת אולי, דרך החדשה".

      

    עוזי וייל. גיוס הכספים המהיר שלו מסמן דרך ספרותית חדשה (באדיבות דוד דנציגר) (באדיבות דוד דנציגר)
    עוזי וייל. גיוס הכספים המהיר שלו מסמן דרך ספרותית חדשה(באדיבות דוד דנציגר)

     

    שיזף מוסיף כי במהלך שכזה הסופר לוקח אחריות לא רק על תהליך הכתיבה והעטיפה, אלא גם על החלק שבא אחר כך: ההפצה והשיווק. "בעולם הנוכחי, שבו בסופו של דבר החנויות הן הנהנות העיקריות, היחיד שלא מקבל שכר הוגן על עבודתו הוא הסופר שהוא היוצר ובעל הרעיון - נדמה לי שגיוס כספים מהקוראים דרך הרשת, היא כמעט הדרך היחידה להתנגד למצב".

      

    מדוע הקוראים רוצים לממן את הסופרים?

     

    "ברור שסופרים צריכים קשר עם הקוראים, וזה הניסיון לקשר החי והאמיתי ביותר שאפשר להעלות על הדעת. אך יתרה מכך, הקוראים עצמם הופכים לחשובים יותר, כי כל קורא יכול לתרום באופן עצמאי לחיוניותה ולעתידה של הספרות הישראלית החדשה.

     

    "עצם היכולת של יצירת הקשר בין הקהל לסופר עוד לפני שהספר יוצא לאור - הוא כבר

    הצהרת אמון ועידוד לסופר, וגם מאפשר לקורא לפנות אל הסופר ישירות. ייתכן שהדבר לא מתאים לכל כותב, אבל יש בו פן ישיר מאוד - אינטימי וציבורי גם יחד. העולם שנולד ברשתות החברתיות מאפשר יצירה מהירה של קהילת קוראים וכותבים ללא תיווך התקשורת המסורתית, ויש בה קסם, אם כי גם סוג של סכנה".

     

    איזו הסכנה?

     

    "יחסי סופר קורא הופכים להיות חשופים. חיים ומעשה הספרות, שהיה אינטימי עד היציאה לאור, הופך להיות חי, חיצוני. אך בכך הוא נהייה למעשה גם פן נוסף ומרתק של היצירה: פתאום יש חיים לסופר ולקורא לא רק בספר ובמפגש חטוף ודרך הביקורת - אלא גם לפני, במשך ואחרי. ההווה הנמשך הזה מרתק אותי".

     

    אז זאת באמת מהפכה בעינייך.

     

    "זאת בהחלט ההתחלה שלה".

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום:דורית שיזף
    צור שיזף. ממשיך את הדרך המו"לית החדשה
    צילום:דורית שיזף
    לאתר ההטבות
    מומלצים