שתף קטע נבחר

ליקויים במכרזי נמל אשדוד? תלוי את מי שואלים

היועץ המשפטי של ועדת ביקורת המדינה מתח ביקורת חריפה על נמל אשדוד שלפי דו"ח המבקר ביצע רכישות בהיקף של מיליוני שקלים ללא מכרז, בנימוק שמדובר בספקים יחידים או רכישות דחופות. נציג המבקר: "בנמל מכריזים על ספקים יחידים ללא ביסוס". נציג הנמל: "אנחנו לא רואים את הדברים כחורגים"

ליקויים במכרזי נמל אשדוד הם רק עניין של פרשנות? בדיון שנערך היום (ב') בוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת, מתח היועץ המשפטי של הוועדה ביקורת חריפה על התנהלות חברת נמל אשדוד בניהול רכש והתקשרויות עם ספקים.

 

לקראת רפורמה בנמלים: למה בעצם צריך אותה?

אלון חסן לבנט: אתה מתחנף לחבריך המיליונרים

לקראת רפורמה בנמלים: למה בעצם צריך אותה?

הסיפורים הכי חמים - לפני כולם - בפייסבוק של ynet  

 

"יש כאן פרשנות מאוד רחבה של חוק חובת המכרזים", אמר עו"ד תומר רוזנר, בהתייחסו לדו"ח מבקר המדינה מ-2012, שחשף ליקויים חמורים בהתנהלות הנמל. "הפרשנויות האלה אינן מקובלות. הן רחבות במידה רבה ממה שמקובל על-ידי החשב הכללי".

 

"רכישות בהיקף של מיליוני שקלים ללא מכרז"

במקרים אליהם התייחס עו"ד רוזנר, ביצע הנמל רכישות או התקשרויות בהיקף של מיליוני שקלים ללא מכרז, בנימוק שמדובר בספקים יחידים או רכישות דחופות - נימוקים שבבדיקת המבקר נמצאו חסרי ביסוס. דו"ח המבקר מצא כמה וכמה מקרים שכאלה: "התקשרות לשדרוג מערכות חשמל במנופים בסכום של כ-10 מיליון שקלים לשנה, רכש דחפורים בכ-2.3 מיליון שקלים, והתקשרות עם קבלן לאיתור חומרי נפץ באמצעות כלבים בסכום של כמיליון שקלים בשנה".

 

אלא שמתברר כי ברשות החברות הממשלתיות לא ממש מסכימים עם הביקורת - או אף עם ממצאי דו"ח המבקר. נציג רשות החברות בדיון, מאיר שמרה, הבהיר כי "אנחנו לא רואים את הדברים כך. (אני) לא ראיתי את הדברים כחורגים". גם מנכ"ל הנמל, שוקי סגיס, אמר כי בין החברה ומשרד המבקר קיימות מחלוקות, למשל בכל הנוגע להגדרת ספק יחיד. נציג משרד ראש הממשלה, יעקב זלצר, דווקא שיבח את סגיס על תיקון הליקויים שהתגלו, וציין כי "מותר לחלוק על מבקר המדינה. (גם) המבקר יכול לטעות".

 

ומה אומרים על כך במשרד מבקר המדינה? המשנה למנכ"ל המשרד, צבי ורטיקובסקי, הבהיר ליו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן, כי "בנמל מכריזים יותר מדי פעמים על ספקים יחידים (במקום לפרסם מכרזים, ש.ה). כשניסינו לבחון את ההצדקה לכך, מצאנו שאין לזה ביסוס ממשי". ורטיקובסקי גם הסביר כי בנמל מאריכים התקשרויות עם ספקים קיימים במקום לפרסם מכרזים חדשים, וכך פוגעים בעקרון השוויון שחוק חובת המכרזים אמור לקדם.

 

יש לציין כי גם בעניין הארכת התקשרויות, מתברר כי קיימת מחלוקת משמעותית בין נמל אשדוד ומשרד מבקר המדינה. המנכ"ל סגיס הסביר כי לעתים הנמל אינו יכול להימנע מלהאריך התקשרויות קיימות - למשל, כאשר מוגשת עתירה נגד הליכי מכרז חדש, או במקרים דחופים שבהם יש צורך מיידי לפתור בעיות תפעוליות בנמל. "לפעמים מנופים נתקעים, ואוניות לא יכולות לחכות", אמר סגיס לחברי הוועדה, "זו בעיה מורכבת".

 

עם זאת, ראוי לזכור כי לא כל ההתקשרויות שנבדקו על-ידי המבקר היו כאלה הנוגעות לבעיות תפעוליות. למשל, המבקר מצא כי חוזה הסעדה ("קייטרינג") של הנמל הסתיים במאי 2008, ובמשך שלוש שנים לא פורסם מכרז חדש. בתקופה זו, כך קבע המבקר, חברת הנמל "ניצלה שוב ושוב ושלא כראוי את אפשרות הפטור ממכרז, מתוך הארכה והרחבה של ההתקשרות עם החברה (עמה הסתיימה ההתקשרות) ועם ספקים אחרים, לעתים בדחיפות, עד לסכום מצטבר של 13.8 מיליון שקלים".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלעד גרשגורן
נמל אשדוד
צילום: אלעד גרשגורן
מומלצים