שתף קטע נבחר

יום הסביבה בכנסת: זעם על התשלום בחופים

הכנסת ציינה את יום הסביבה במסגרתו התקיימו דיונים שונים בנושאים סביבתיים בוועדות השונות. נושאי הבנייה על החופים ותשלומי הכניסה אליהם עוררו ויכוחים סוערים. דב חנין: "המינהל מפקיר את חופי ישראל במקום להגן על האינטרס הציבורי"

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה ח"כ אמנון כהן (ש"ס) קרא היום (ג') לממשלה "להתאים את תכניות הבניה הישנות לאינטרסים הסביבתיים המעודכנים". לוועדה הוצג מסמך של המרכז למחקר ומידע של הכנסת על 91 תכניות בינוי בסביבה החופית, שאושרו לפני שנים, אבל אינן מוגבלות בחוק השמירה על הסביבה החופית. המסמך נערך בהזמנת ח"כ דב חנין (חד"ש).חלק מהתכניות אושרו בממשלים העותומאני והמנדטורי.

 

מחקר בכנסת: 16% מהחופים בסכנת בנייה

הכינו ארנקכם לקיץ: מפת הגבייה בחופים

המבקר: לבחון מחדש תוכניות המאיימות על החופים

כתבו לנו מה אתם חושבים בפייסבוק של ynet ואנו נפרסם תגובות נבחרות

 

כהן אמר כי "אין קואליציה ואופוזיציה בסוגיית השמירה על האינטרסים הסביבתיים המעודכנים למען הדורות הבאים". הוא קרא לשרי השיכון, הגנת הסביבה, התיירות, הפנים והאוצר לכנס שולחן עגול במטרה ליזום חקיקה שתתאים את התוכניות הישנות למצב העכשווי. ח"כ חנין אמר, כי הדו"ח מדאיג אך חשוב נוכח העובדה ש"המדינה ענייה בחופים ו-16 מרצועות החוף נמצאות בסכנת בינוי על פי התוכניות הישנות".

 

משרד התיירות לא חושב שצריך לבנות בתי מלון על חופי הים בקרבת קו המים, אבל בסביבה החופית הרחוקה יותר ניתן ואפילו רצוי וצריך לבנות. סמנכ"ל המשרד ערן ניצן אמר זאת היום לוועדה לביקורת המדינה בדיון על הליקויים שמצא המבקר בבינוי הסביבה החופית.

  

"זו סביבה בעלת פוטנציאל כלכלי גדול מאד למדינה. צריך לפתח אותה, אחרת נחזור לשבת כאן בדיון על מאמצי המדינה הכושלים לבנות חדרי אירוח בכמות התואמת את הגידול במספר התיירים", אמר ניצן.

 

בקרוב ייבנו שם קוטג'ים? חוף הצוק בת"א (צילום: דב גרינבלט) (צילום: דב גרינבלט)
בקרוב ייבנו שם קוטג'ים? חוף הצוק בת"א(צילום: דב גרינבלט)

 

"חובת המינהל להגן על האינטרס הציבורי"  

דו"ח המבקר נדון במסגרת יום הסביבה בכנסת. המבקר הצביע על הליקוי המשותף שנמצא בשיווק קרקעות המינהל ל-4 פרויקטים שתוכננו על המצוק בבת-ים (בניין מגורים ודירות נופש) על חוף הכנרת (בית מלון) ופיתוח חוף הכרמל, למרות השינוי במדיניות התכנון לאורך החופים. בהקשר זה אמר ח"כ דב חנין (חד"ש), "מינהל מקרקעי ישראל מפקיר את חופי הים כשחובתם להגן על האינטרס הציבורי ולא על טובת היזמים".

 

עו"ד דרור אהרוני, סגן היועץ המשפטי של המינהל הגיב, "אנחנו רק גוף מבצע של מדיניות מועצת המנהל, שתדון בקרוב בהתאמת התוכניות בחופים למצב החדש". עו"ד נועה יאיון מהחברה להגנת הטבע אמרה, "עוד עבודה רבה לפנינו, עד שחופי הים יהיו מוגנים מאיומי בנייה ופיתוח מופרכים, כמו בניית 46 קוטג'ים בחוף הצוק בתל-אביב על פי תכנית ישנה מלפני 25 שנה שהוגשה לפני שבוע למוסדות התכנון".

 

ועדת הפנים והגנת הסביבה דנה במסגרת יום הסביבה על ניקיון החופים ואיכות המים, עלויות כניסה, ואכיפת חוק החופים על התכנון והבנייה. רני עמיר מהמשרד להגנת הסביבה אמר כי החוק מ-2004 מנע אישור תכניות אנטי-סביבתיות ונטרל השלכות סביבתיות מתוכניות שאושרו. לעומת זאת, ביצוע התוכנית לניקיון החופים נפסק בגלל חוסר בתקציב, "ולאחר מגמת שיפור חוזרים ורואים חופים מלוכלכים".

 

זאב פיש ממשרד הבריאות אמר כי למרות זיהום הים, איכות המים בחופי הרחצה נבדקת אחת לשבוע ו"נכון לרגע זה המים בסדר גמור אבל מדובר בעניין דינמי". 

  

מתוך 149 חופים, על כ-10 משלמים בכניסה

אשר גרנר, מנהל אגף רישוי עסקים וחופים במשרד הפנים, סקר את נושא תשלום הכניסה בחופים: "קיימים 149 חופים מוכרזים, מתוכם משרד הפנים אישר בין 9-10 חופים בהם יגבו דמי כניסה. לפי החלטת בג"ץ, אסור לרשויות לגבות כסף בנושא ההצלה, ניקיון, שירותים ומים. החופים שגובים כסף - נותנים שירותים מעבר לארבעת השירותים הללו כגון הצללה, שמירה, מלתחות ועוד. כניסה לחוף עולה 12 שקלים למבוגר, ועד גיל 13 חינם". היו"ר ח"כ מירי רגב מחתה על גביית 38 שקל בחוף קיסריה שהוא "חוף לעשירים בלבד", ונענתה שהתעריף נקבע בחוק הגנים.

 

עוד אמר כי עלויות החניונים שליד החופים אינם באחראיות משרד הפנים. עו"ד קרן הלפרין, סמנכ"לית אדם טבע ודין, אמרה על נושא התשלום: "מה שמעניין את האזרח איפה משלמים ואיפה לא. לא מי גובה. בהרבה מאוד חופים גובים כסף, גם כסף על חנייה מעיד הרבה פעמים שלא יהיה ניתן להיכנס לחוף ללא רכב. הציבור מתרעם ובצדק - זה המעט שמגיע לאנשים - ליהנות מהחוף."

 

במסגרת יום הסביבה דנה ועדת הביקורת גם במפגעי זיהום הקרקע והאוויר של 49 תחנות דלק שמחזיקה עיריית תל-אביב, אותם חשף המבקר בדו"ח על פעולות העירייה. נציג העירייה משה בלסנהיים הגיב כי המפגעים סולקו וכיום התחנות עומדות בתקן. המשרד להגנת הסביבה מסר כי בארץ פועלות 112 תחנות דלק מזהמות ובשנת 2011 לבדה שאבה רשות המים ממאגרים של מי תהום 1.5 מיליון ליטר של דלק שחלחלו מתחנות דלק.

 

תחנות הדלק מזהמות את הקרקע (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
תחנות הדלק מזהמות את הקרקע(צילום: רויטרס)

  

המשנה למנכ"ל מבקר המדינה, שמואל גולן ציין כי בעבר עסק המבקר בתחנות דלק פיראטיות ובעקבות זאת התופעה מוגרה. ע"פ ממצאי המבקר, בתחנות דלק בתל אביב נרשמים חוסר פיקוח בעניין בטיחות מפני התלקחות, והזנחה בעניין זיהום האוויר והקרקע. ניצן מתן, נציג עמותת "צלול" התריע מפני התופעה בה את הפיקוח על הזיהום בתחנות הדלק, מבצעות מעבדות פרטיות המוזמנות ע"י חברות הדלק עצמן, וקרא לערוך בתחנות ביקורות פתע של המשרד להגנת הסביבה. לדבריו, ליטר אחד של דלק או שמן מינרלי יכול לזהם עד מיליון ליטר של מי שתייה. 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים