שתף קטע נבחר

"רצינו להזכיר שהמלחמה באיידס לא הסתיימה"

זוכי האוסקר רוב אפסטין וג'פרי פרידמן הקדישו חלק משמעותי מיצירתם הדוקומנטרית המוערכת לקהילה הגאה. רגע לפני שהם עוברים להתעסק בכוכבת "גרון עמוק" בסרט עלילתי, הם יציגו את "The Battle of Amfar" בפסטיבל הקולנוע הגאה. ראיון

לאורך העשייה ארוכת השנים של צמד הדוקומנטריסטים המוערכים רוב אפסטין וג'פרי פרידמן, בלטה המשיכה שלהם לנושאים שעומדים בלב הקהילה ההומו-לסבית בארצות הברית ובעולם כולו. הם מלווים אותם לחוד, ובעיקר ביחד, מזה יותר משלושה עשורים - ומעלים סוגיות לא פשוטות שקשורות לחיי הגייז: מאלו שנועזים מספיק כדי לצאת מהארון, לאלו הרבים שנקברו בארון כקורבנות מגיפת האיידס הנוראית, או אחד - הארווי מילק שמו - שסיים את חייו ביריית אקדח של מתנקש.

 

"The Battle of Amfar" - סרטם הדוקומנטרי האחרון של השניים, העוסק בתרומתן של השחקנית אליזבת טיילור והחוקרת ד"ר מת'ילד קרים למלחמה באיידס, יוקרן במהלך פסטיבל הקולנוע הגאה שיפתח במוצאי שבת. הוא מצטרף ל"Word Is Out" שיצר אפסטין במשותף עם ננסי אדייר ואנדרו בראון ב-1977, ול"חייו של הארווי מילק" שביים ב-1984 ועליו זכה באוסקר לסרט התיעודי הטוב של השנה. "Common Threads: Stories from the Quilt" - שיתוף הפעולה הראשון שלו עם פרידמן מ-1989 זיכה אותו באוסקר שני (וראשון של פרידמן).

 

הטריילר של "The Battle Of Amfar"

 

"בגדול, הסרט 'The Battle Of Amfar' מספר את סיפורן של שתי נשים רבות עוצמה - אליזבת' טיילור וד"ר מת'ילד קרים - ששילבו זרועות בשנותיה הראשונות של המגפה כדי לקחת על עצמן את המאבק שמעטים אחרים העזו לקחת על עצמן", אומרים אפסטין ופרידמן בראיון ל-ynet. "עם זאת, בעשיית הסרט זה, רצינו להעביר את המסר שזה לא נגמר עד שזה נגמר. הסרט מסתיים בהווה, בו יש הרבה למה לצפות בנוגע לאיידס, אבל המגיפה עדיין נמצאת איתנו".

 

"The Battle Of Amfar" מצטרף לרצף הארוך והמרשים של אפסטין ופרידמן שעוסק בקהילה הגאה, וכולל מלבד "Common Threads: Stories from the Quilt", "כוכבים בארון" מ-1995, "סעיף 175" מ-2000, וגם "יללה" מ-2010 - סרטם העלילתי הראשון, בכיכובם של ג'יימס פרנקו וג'ון האם, שהתרכז בדמותו של המשורר ההומו אלן גינסברג ושילב מוטיבים דוקומנטרים. אפסטין אף יצר ב-1986 את "The AIDS Show" עם פיטר אדייר שעסק בהפקת תיאטרון בנושא.

 

הטריילר של "Common Threads: Stories from the Quilt" זוכה האוסקר

 

"התפקיד שלנו כבמאים דוקומנטרים היה לצפות מהצד ולפרש רגעים בהיסטוריה", אומרים שני הבמאים בראייה לאחור, "עשינו את 'Common Threads' בשנים הראשונים של המגיפה, כשאנחנו ואנשים מסביבנו ניסינו להבין מה בעצם קורה. המטרה שלנו בסרט ההוא היתה להפוך את המגיפה לאנושית, ובאופן כללי לעורר תשומת לב להשלכות ההרסניות שלה. אנחנו מקווים שאנשים הונעו להגיב".

 

ועכשיו אתם צופים אחורה, כמו מסכמים תקופה. מישהו עלול לחשוב שהקרב הסתיים?

 

"בחינה מחדש של הנושא הזה כ-25 שנה אחרי, מאפשרת לנו את היתרון של התובנה וגם פרספקטיבה היסטורית. עכשיו זה לא נוגע להצגת המשבר, אלא לתזכורת עבור הצופים שהמשבר לא עבר, ושאנחנו עכשיו ברגע קריטי באפשרות לתקווה".

 

האקטיביזם משחרר 

"The Battle Of Amfar" מצטרף לגל של סרטים תיעודיים נוספים, שמבקשים לסקור את המאבק נגד האיידס על הבטיו השונים במבט לאחור. הבולט שבהם הוא כמובן "איך שורדים מגיפה" שהיה בין חמשת המועמדים לאוסקר הדוקומנטרי השנה. בעוד שסרטו של דיוויד פראנס עוסק בהיבטים הפוליטיים ובחיכוכים הפנימיים בארגונים הציבוריים שפעלו למען המלחמה באיידס, אפסטין ופרידמן דווקא מראים סוג אחר של מאבק מצדם של טיילור וד"ר קרים.

 

רוב אפסטין וג'פרי פרידמן. הקרב לא נגמר (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
רוב אפסטין וג'פרי פרידמן. הקרב לא נגמר(צילום: gettyimages)

 

"תמיד יהיה מאבק בין אנשים כשתהילה וכסף עומדים על הפרק. גם במלחמה נגד האיידס, היו כמה התנגשויות ידועות", הם מסבירים ומזכירים את העימות בין החוקר ופעיל זכויות האדם ג'ונתן מאן לממונים עליו באו"ם על רקע אוזלת ידם בטיפול במחלה, וכן האכזבה של החוקר רוברט גאלו על כך שצמד החוקרים ופרנסואז בארה-סינוסי ולוק מונטנייה הצרפתים זכו בפרס נובל על גילוי הווירוס.

 

"יש סיבות לעשות סרט שיחקור על הפוליטיקה של מחקר האיידס ומימונו, אבל זה לא מה שניסינו לעשות", הם מבהירים. "למעשה, התכונה האחת שמבדילה את שתי הגיבורות שלנו היתה שלשתיהן היו כבר תהילה וכסף, אבל הן העדיפו להשתמש בהם כדי לנסות לנצח את האיידס".

 

רוב אפסטין וג'פרי פרידמן. לא מנהיגים, משקיפים (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
רוב אפסטין וג'פרי פרידמן. לא מנהיגים, משקיפים(צילום: gettyimages)

 

אתם רואים את עצמכם גם כתורמים למאבק במחלה? 

 

"אנחנו לא חושבים שאנחנו מנהיגים. אנחנו מעדיפים להסתכל על עצמנו יותר כמשקיפים מאשר מנהיגים, אבל זה קשור לכך שאנחנו מזדהים בראש ובראשונה כאמנים. האקטיביזם נוצר מתוך העבודה. בסופו של דבר, הסרטים מדברים בשם עצמם".

 

סרט אחר של אפסטין ופרידמן שמדבר בעד עצמו הוא "סעיף 175" מ-2000 שזכה בפרסים רבים ברחבי עולם ומספר את סיפור רדיפתם של ההומואים בגרמניה הנאצית. היות ואפסטין ופרידמן הינם בני העם היהודי, הם מודים כי נדרשו לרגישות מיוחדת בסרט זה. "הסרט חקר את החוויות של הומואים תחת הנאצים", מבהירים השניים, "היינו מאוד זהירים בכך שלא להתייחס לסרט הזה כסרט שואה. חלק מקורבנות הרדיפה של ההומואים היו יהודיים, רובם היו נוצרים, וחלק מהם אפילו חיילים גרמנים".

 

הטריילר של "סעיף 175"

 

שונה בתכלית, ועדיין קצת דומה - גם בארצות הברית סבלה הקהילה הגאה מהתנכלויות, השפלות ומפגיעה בזכויות. עם זאת,

לאחרונה מורגשת רוח חדשה שנושבת במדינה ולא מעט בהשראת הנשיא ברק אובמה. הדיון על נישואים חד-מיניים הפך להיות רלוונטי מתמיד במדינה, ונראה כי הציבור האמריקני מוכן לקבל היום הומואים ולסביות - אפילו במגרשי הספורט. לאחרונה יצא מהארון שחקן ה-NBA ג'ייסון קולינס, ובקרוב צפויים לצאת בגלוי שחקני פוטבול מקצוענים - סוג של רף בלתי יעלה על הדעת בליגה הגברית כל כך. אפסטין ופרידמן רואים בכך התפתחות חיובית.

 

"הגאות השתנתה בארצות הברית ביחס להומואים ולזכויות שלהם - זה בטוח", הם מצהירים, "אפילו המפלגה הרפובליקנית נאלצה לקבל את זה, ולמעשה להיכנע, ולהודות ששיוויון זכויות להומואים הוא בלתי נמנע. ברור שעבור האדם הפרטי, הכל עדיין תלוי נסיבות ותלוי במקום שבו את גר ומאיזה משפחה אתה בא, אבל אנחנו ללא ספק בטריטוריה היסטורית חדשה".

 

דרמה קווינז

לאחרונה נראה כי אפסטין ופרידמן מתרחקים באופן אלגנטי מהקולנוע הדוקומנטרי ומתקרבים לעבר זה העלילתי. "The Battle of Amfar" הוא סרטם התיעודי האחרון מזה זמן מה ועל הפרק עומדים בעיקר סרטים עלילתיים - כולם ביוגרפיים. הראשון שבדרך הוא "לאבלייס" שמספר את סיפורה של לינדה לאבלייס, כוכבת סרט הפורנו פורץ הדרך "גרון עמוק". אמנדה סייפריד מגלמת אותה, ולצדה מככבים גם ג'יימס פרנקו ופיטר סארסגארד. 

 

אמנדה סייפריד כלינדה לאבלייס בקטע מתוך "לאבלייס"

 

"לינדה חיה ברגע משמעותי בתרבות שלנו - המהפכה המינית ,כפי שהיא קרויה, ואיתה הגיע כתופעה משלימה הגל השני של הפמיניזם", מספרים אפסטין ופרידמן את המניע להתמקדות בחלוצת פורנו. "היא הפכה לפנים הפומביות של שני הטרנדים הללו. היא היתה נערת הפוסטר של אהבה חופשית, ובו זמנית התקשתה לשחרר את עצמה ממערכת יחסים מנצלת. ראינו את סיפורה כסיפור מרתק, מפתיע ומאוד מרגש".

 

"לאבלייס" מצטרף ל"יללה" מ-2010 שסיפר את סיפורו של המשורר הגאה אלן גינסבורג, וחבריו בני דור הביט ג'ק קרואק וניל קאסידי, ושילב בין הפואמה הנודעת "יללה" לסיקור משפט שנערך על הזכות לפרסם את שיריו. בנוסף, השניים ישתפו פעולה עם סייפריד בשנית, כשזו תגלם ב"The Girl Who Conned the Ivy League" את אסתר ריד - הנערה שהצליחה להונות את טובי האוניברסיטאות בארצות הברית, ולהתקבל אליהן בזהות בדויה.

 

סיקור עלייתה ונפילתה של אניטה בריאנט. תיכנסו, יש עוגה

 

פרויקט עתידי נוסף של השניים יתמקד בדמותה של אניטה בריאנט - הדוגמנית והזמרת מאוקלהומה שהפכה לאחת ממובילות המאבק נגד הומואים ולסביות בארצות הברית, במהלך שנות ה-60 וה-70 "אנחנו מתעניינים להתבונן בדמות הזאת" הם מודים, "לעתים היא ייצגה את דעת הקהל של מרבית האמריקנים, אולם בסופו של דבר מצאה את עצמה בצד השגוי של ההיסטוריה". את בראיינט - שאפשר לראות בה מקבילה אפלה לנשים כמו אליזבת' טיילור וד"ר מת'ילד קרים ב"The Battle Of Amfar" - תגלם ככל הנראה אומה ת'ורמן.

 

יכול להיות שהמשיכה שלכם לסרטים ביוגרפיים נובעת מהצורך שלכם לעשות סרטים עלילתיים, אך להישאר נאמנים לאמת המתועדת?

 

"'יללה' היה סרט היברידי ששילב דרמה ותעודה. הוא הרגיש כמו הדרך המושלמת לעבור מעשייה דוקומנטרית מובהקת לדרמה מתוסרטת. לא ביקשנו דווקא לעשות סרטים ביוגרפיים. נמשכנו לנושאים ברורים, ורבים מהם באים מהחיים האמיתיים. זה אולי נובע מכך שאנחנו באים מרקע של קולנוע לא בדיוני. באותו הזמן, תמיד חשבנו על סרטינו הלא בדיוניים כדרמות. ליהקנו דמויות, ועיצבנו את הנרטיב כדי שיהיה מספק מבחינה דרמטית".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: gettyimages
רוב אפסטין וג'פרי פרידמן. זוגיות מקצועית ארוכת שנים
צילום: gettyimages
לאתר ההטבות
מומלצים