שתף קטע נבחר

טרור ותקרת זכוכית: הזרוע הנשית של חיזבאללה

נסראללה אמר ש"האישה משולבת בכל דבר בחיזבאללה", אך בשטח מעמדן נחות ותפקידן להכין לוחמים לקרב. בדרג הפוליטי יש חלוצה - רימא פחרי, שמדברת על העצמה נשית וגם מתייחסת בחיוב למחבלות מתאבדות. נשות חיזבאללה, מבט מבפנים

"מה שחשוב הוא להתמקד בהשפעה, והאחיוֹת משפיעות על החברה והסביבה". האיחוד האירופי הגדיר השבוע את הזרוע הצבאית של חיזבאללה כארגון טרור, והבדיל בינה לבין הזרוע המדיני. אבל מה עם "הזרוע הנשית" של הארגון השיעי בלבנון? ההצהרות מבטיחות, אבל אם לא די בכך שהתחום הצבאי הוא בבחינת שטח סגור עבורן, נראה כי גם בתחום הפוליטי דרכן להתבלט עוד ארוכה מאוד.

 

נשות הארגון זוכות להערכה רבה בקרב ההנהגה ושזורות באגפיו, אולם מבט עמוק יותר מצביע על פער בין השאיפות וההבטחות המתקדמות יחסית לבין המציאות בשטח. חרף הניסיון לצייר פתיחות, ניכר שמעמדה של האישה השיעית בזירת מקבלי ההחלטות רחוק גם מזה של נשים במקומות אחרים בעולם הערבי.

 

נשות חיזבאללה משויכות לחלקי הארגון הנקראים "גופים נשיים" ובכללם האגף התרבותי והחינוכי, אגף החברה ויחסי הציבור והאגף התקשורתי. פריסתם של הגופים מבטיחה דומיננטיות נשית רבה. בתחום הצבאי נהנים הגברים ממונופול כמעט מוחלט ופעילות הנשים מוגדרת כ"שותפות במפעל ההתנגדות". תפקידן הוא לפעול כאימהות, אחיות ונשים, להכין את הלוחמים לקרב ולטפל בהם או במשפחותיהם במקרה של פציעה או מוות בלחימה.

 

ככל הידוע, נשים בארגון פעלו בעבר בזירות קרביות יותר שהסתכמו במעקב אחר תנועות אויב ובהעברת נשק ומידע. "תפקיד האישה לא מתרכז רק בתמיכה בלוחמים, הן סבלו גם ממעצרים ואף מעינויים", סיפרה העיתונאית הירדנית פאטמה אל-סמאדי, מחברת הספר "נשים בשדה הקרב הפוליטי". בספר מצטטת העיתונאית את מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה באומרו כי "האישה משולבת במהלך העניינים של חיזבאללה בכל דבר". השבוע נסראללה אף נאם בפני נשות הארגון ודיבר על תפקידן ב"התנגדות".

 

"שותפות במפעל ההתנגדות" (צילום: AP) (צילום: AP)
"שותפות במפעל ההתנגדות"(צילום: AP)

 

 

קולה של פחרי נשמע יותר ויותר ()
קולה של פחרי נשמע יותר ויותר

 

התחום הפוליטי בחיזבאללה - שנותר מחוץ להגדרת ארגון הטרור של האיחוד האירופי - נמצא עדיין באזור האפור. בזמן שהארגון הודיע בראשית דרכו ב-1985 על אמנתו הפוליטית, הוא כלל לא התייחס לזכויות הפוליטיות של האישה. הדבר חזר על עצמו גם ב-2009, אלא שבמקרה זה הודגש הצורך להגביר את תפקידה של האישה. ב-1996 כבר עלה רעיון להציב נשים מהארגון כמועמדות לבחירות לפרלמנט, אך בסופו של דבר המהלך לא יצא אל הפועל.

 

שנת 2004 היוותה מפנה מסוים עבור נשות חיזבאללה. בוועידה שנערכה מטעם הארגון הועלתה אז ההמלצה להגביר את השתתפות האישה בתחום הפוליטי באמצעות ייצוג בחלק מהמועצות של מקבלי ההחלטות. בשנים האחרונות התאפשר לנשים מטעם הארגון להתמודד בבחירות לרשויות המקומיות בלבנון וחלקן אף עשו זאת בהצלחה.

 

אשה אחת לצד 17 גברים. רימא פחרי ()
אשה אחת לצד 17 גברים. רימא פחרי

 

ב-2004 גם התרחש אירוע היסטורי כשפעילה בשם רימא פחרי מונתה לחברה הראשונה במועצה הפוליטית של הארגון, שכוללת בתוכה 17 גברים. ההיסטוריה הנשית נמשכה בדמותה של עפאף אל-חכים, האחראית על היחידה המרכזית של ארגוני הנשים בחיזבאללה, שקיבלה את הזכות להשתתף באופן פעיל בדיונים של המועצה המבצעת - אחת מגופי קבלת ההחלטות בארגון.

 

פחרי, שעשויה לשמש מקור השראה לנשים אחרות בארגון - או להיתפס כמעין עלה תאנה - החלה את דרכה בתוכו כבר בגיל 18. היא מחזיקה בתואר באגרונומיה מהאוניברסיטה האמריקנית בביירות ובתואר "לנושאים בינלאומיים" מאוניברסיטה לבנונית. בשנים 2002-1995 היא אף נמנתה עם גופי הנשים בבירת לבנון.

 

משתתפת בדיונים של המועצה המבצעת. עפאף אל-חכים ()
משתתפת בדיונים של המועצה המבצעת. עפאף אל-חכים

 

בראיון לעיתון הכווייתי "א-ראי" ב-2010 סיפרה פחרי כיצד הצליחה לעלות בסולם הדרגות בארגון. "הצטרפתי למפלגה ב-1985 והתחלתי להיכנס לפעילות המפלגתית. עברתי בין גופים רבים, הייתי בין היתר חוקרת במרכז מחקרי הפיתוח של הארגון. אחרי זה הפכתי להיות האחראית על הנושא התרבותי בגופי הנשים ואז התמניתי לאחראית גופי הנשים באזור ביירות. משם כבר הגעתי למועצה הפוליטית של הארגון. התהליך הזה שעברתי במשך 25 שנה התנהל תחת עיניהם של מנהיגי הארגון ובהחלט התפקוד הפוליטי שלי השתדרג במהלך אותה תקופה, מה שפתח בפניי אופקים חדשים".

 

כשפחרי נשאלה אז אם בישיבות המועצה הפוליטית ניתנת לה האפשרות להתנגד להחלטות היא השיבה כי "יש לי זכות להתנגד. מדובר בדבר טבעי.

 במהלך דיון בכל סוגיה במהלך הפגישות אני אומרת את דעתי ואז דנים בה ופעמים רבות לוקחים אותה בחשבון. אני מביעה את דעתי בחופשיות ואפשר לדון בכל נושא כשתוצאות הדיונים מועברות להנהגה שמקבלת את ההחלטה הסופית".

 

באותו ראיון פחרי התייחסה גם באופן אמביוולנטי לאפשרות שנשים בחיזבאללה ישתתפו באופן ישיר במישור הצבאי במאבק נגד ישראל ואמרה: "הנשים בארגון לא משתתפות במאבק הצבאי כיוון שאין צורך בכך. אבל זה לא אומר שאותן נשים לא מספקות סיוע ללוחמים. הנשים למשל אוספות תרומות כספיות".

 

פחרי הוסיפה אז כי "במצב של מלחמה הנשים דואגות להעניק את הצרכים ללוחמים ומטפלות בפצועים בשדה הקרב. הפעילות הזאת בשטח אינה ממוסגרת באופן ארגוני. כל הנשים בדרום לבנון הן בבחינת לוחמות בשורות ההתנגדות... הנוכחות של הנשים במרכזי החינוך, ההכוונה והתיאום לא אומרת שהן מנותקות מהמאבק הצבאי. הן נוטלות בו חלק בדרך זו או אחרת".

 

רימא פחרי. עשתה היסטוריה ()
רימא פחרי. עשתה היסטוריה

 

מעריצה. תתמכי בטרור, בדרך שלנו (צילום: AP) (צילום: AP)
מעריצה. תתמכי בטרור, בדרך שלנו(צילום: AP)

 

כשפחרי נשאלה אז לגבי הניסיון של ארגון חמאס בשיגור מחבלות מתאבדות היא ניסתה להחריף את הטון: "על האישה כמו הגבר מוטלת מלחמת קודש נגד האויב. רשימת הנשים שמוכנות לבצע פיגועי התאבדות בחיזבאללה ארוכה בדומה ליחס של הגברים. אם יהיה צורך שהנשים במפלגה יחלו בפעילות של ג'יהאד אז אין שום דבר המונע זאת מבחינה אידיאולוגית או ארגונית... עם זאת צריך לציין כי ניהול המאבק של חמאס עם האויב הציוני שונה מזה של חיזבאללה".

 

בחודשים האחרונים התראיינה פחרי למחקר שעסק במעמד האישה בעולם הערבי אחרי עליית האיסלאמיסטים לשלטון בעיקר במרוקו, תוניסיה ומצרים.

 בראיון נדרשה חברת המועצה הפוליטית של חיזבאללה לשטוח את משנתה במספר נושאים.

 

כשנשאלה כיצד רואות הפעילות בחיזבאללה את התסיסה בעולם הערבי שזכתה לכינוי האביב הערבי ענתה פחרי: "ביטאנו יותר מפעם אחת את תמיכתנו בהתקוממויות בעולם הערבי, אך בדרכים שאינן אלימות. אנחנו נכונות לשתף פעולה עם האחיות בעולם הערבי בתחום של העברת הניסיון - מה שיסייע לבנות מוסדות ואגודות שעולות בקנה אחד עם הגשמת האושר של האדם. הניסיון שלנו פתוח בפני כולם וכבר נפגשנו עם האחיות המוסלמיות במצרים במספר ועידות בעבר".

 

נראה שקולה של פחרי נשמע יותר ויותר בתקשורת הלבנונית במסגרת כנסים של גופי הנשים של חיזבאללה. בין היתר היא חיוותה באחרונה את דעתה על המצב הפנימי בלבנון ועל כך שיש צורך במינוי ראש ממשלה מוסכם שלא יתגרה באף אחד מהגורמים בלבנון.

 

"אין התנגדות הלכתית לכהונה של שרה" 

באפריל האחרון השתתפה פחרי בכנס פוליטי של מוסד הפצועים במחוז נבטייה בדרום המדינה ויישרה קו עם ארגונה בכל מה שקשור למשבר בסוריה וזאת למרות תמיכתה לכאורה באביב הערבי: "המלחמה נגד ההתנגדות, מטרתה להחליש את השרשרת שמשתרעת מסוריה ואיראן ועד לבנון. המלחמה נגד סוריה היא במסגרת המלחמה נגד שרשרת ההתנגדות שסוריה היא אחת מהחוליות שלה וכעת היא משלמת את המחיר על כך שהיא לא נטשה את ההתנגדות".

 

יש נשים בקהל? הפגנה טיפוסית של חיזבאללה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
יש נשים בקהל? הפגנה טיפוסית של חיזבאללה(צילום: רויטרס)

 

באותו הקשר, מי שעוד משלמות את המחיר הן אותן אימהות ונשים של הלוחמים בחיזבאללה שלפתע מוצאים את עצמם נלחמים בקוסייר במקום נגד חיילי צה"ל. כמו פחרי, ניסו נשות הלוחמים להראות בחודשים האחרונים חזית אחידה כלפי המתרחש בסוריה למרות הקושי להסביר את הלחימה בסוריה בעיקר בתוך לבנון.

 

כאמור, הדרך לצמרת עבור נשות החיזבאללה עוד ארוכה. כשפחרי נדרשה במסגרת המחקר להשיב מדוע הנשים במפלגה עדיין לא נוטלות חלק בפרלמנט או בממשלה היא הסבירה כי "אין התנגדות הלכתית או ארגונית שהאישה תהיה חברת פרלמנט או שרה. יש מועצות מוניציפליות רבות שיש בהן כבר נשים. לגבי הסיבות לכך שאין נשים בפרלמנט, העניין קשור לתנאים מסוימים. אולם מבלי קשר לכניסת הנשים בארגון חיזבאללה לפרלמנט, מה שחשוב הוא להתמקד בהשפעה והאחיות משפיעות על החברה והסביבה".

 

כשפחרי נדרשה להתייחס בראיון לעיתון הכווייתי ב-2010 לעובדה ש-13 נשים הציגו את מועמדותן ב-2006 למועצה המחוקקת של ארגון חמאס, היא הסבירה תוך מתן תירוצים כי "אי ההשתתפות שלנו בבחירות לפרלמנט נובעת ממספר סיבות הנוגעות לזירה הפוליטית בלבנון, לחוק הבחירות ולבריתות של חיזבאללה. ידוע שחיזבאללה ויתר רבות על המכסה שלו לטובת בני בריתו".

 

"אין נשים בפרונט" 

פרופ' אייל זיסר, דיקן הפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת תל-אביב, אמר ל-ynet כי הטיעונים של נשות החיזבאללה לא מרשימים אותו. לדבריו, "בלבנון, הנשים חיות בחברה מסורתית. יחד עם זאת יש נשים פעילות בעיקר אחרי שהבעל נרצח ויש בלבנון חברות פרלמנט ושרות, למשל אשתו של

בשיר ג'ומייל הייתה הרבה שנים חברת פרלמנט, אבל בחיזבאללה זה לא קיים. יש שם ארגוני נשים, אבל אין נשים בפרונט. זה משהו מאוד מסורתי ופטריארכאלי, כמו החרדים אצלנו".

 

פרופ' זיסר אמר עוד כי "הנשים שם יותר מאחורה, אתה לא רואה אותן בעצרות, יש אירועים מיוחדים לנשים של מוסדות חינוך ודברים בסגנון הזה. בתנועת 'אמל' השיעית, אשתו של מנהיג התנועה נביה ברי מאוד דומיננטית מאחורי הקלעים וכולם יודעים שהיא מנהלת שם את העניינים. הסיבה היא שכאן מדובר בתנועה שהיא חילונית בעוד שחיזבאללה הוא ארגון דתי".

 

Read this article in English

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רימא פחרי
צילום: זום 77
"כמו החרדים אצלנו". פרופ' זיסר
צילום: זום 77
מומלצים