שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    בדקו בעצמכם: האם אתם חיים בעיר ירוקה?
    מתשתיות חכמות, דרך פינות ירוקות ועד הפרדת פסולת - כל הסוגיות הירוקות שבהן צריך לבחון את הרשויות המקומיות לפני יום הבוחר

    הבחירות המקומיות מתקרבות, המועמדים לראשות העיר מאמצים אג'נדה סביבתית ומפזרים הבטחות לרוב - וגם אתם מצדכם רוצים איכות חיים ואיכות סביבה. זו בהחלט התחלה טובה, אבל עיר ירוקה אינה מסתכמת רק בפארקים ובמיכלי מיחזור. לפני ההצבעה בקלפי, כדאי שגם אתם וגם נבחרי הציבור תעשו שיעורי בית.

     

    עוד כתבות בערוץ כלכלה ירוקה וקיימות

    שמור על העולם ילד: למה צריך ביה"ס ירוק?

    זהירות, כספית: כל סכנות המתכת הרעילה

    הלוגואים האבודים של החברה להגנת הטבע

    איך שגלגל מסתובב: תעשיית מיחזור הצמיגים

     

    הבחירות לרשויות המקומיות הן הזדמנות מצוינת לסקור את הרצוי וגם את המצוי בעיר שלכם בנושא איכות הסביבה ולבדוק עד כמה העיר שלכם ירוקה באמת. איכות הסביבה מושפעת מכל פעולה ותהליך שאנחנו מבצעים, ומכיוון שמרבית האוכלוסייה והפעילות החברתית והכלכלית מרוכזת בערים, לערים יש הזדמנות אמיתית להוביל את השינוי.

     

    אמנם אי אפשר בטור קצר להתייחס לתורה כולה, ובכל זאת כדי ללמוד את הנושא יש לבחון בו-זמנית

    מספר צירים: הציר הגיאוגרפי - החל בעיר, דרך השכונה והרחוב ועד לבית של כל אחת ואחד מאיתנו; ציר התהליך - החל בתכנון, דרך הפיתוח ועד לניהול ולתפעול היומיומיים; ציר הזמן -המתייחס למשך הזמן שהתהליך מתבצע, ויש לומר גם בשבחי התהליך, לצד עוצמת השינוי עם הזמן; והציר האנושי - מראש הרשות, דרך עובדי העירייה, המורים, בעלי העסקים ועד אליכם, התושבים.

     

    בנוסף, צריך לבחון את מגוון התוכניות העירוניות בתחום ואת האינטגרציה ביניהן וכן כיצד הן משתלבות בכלל הפרויקטים העירוניים ולפתח מדדים לתיעדוף של פרויקטים ולבחינת התקדמותם. 

      

    לבסוף, מעבר למבט פנימה, חשוב להתייחס גם לשני היבטים חיצוניים. ראשית, צריך לזכור שפעמים רבות הרשות המקומית אינה אחראית באופן ישיר לפעולות שונות במרחב העירוני, למשל לפיתוח תשתיות תחבורה או לנעשה במערכת החינוך, אך היא זאת שמשמשת גשר בין השלטון המרכזי לתושבים ושיכולה להפעיל לחץ כלפי מעלה.

     

    נקודה נוספת שיש לקחת בחשבון היא ההשוואה הבלתי נמנעת לערים אחרות בארץ או בעולם. בהקשר זה אפשר להסתכל סביב, אפשר להתקנא ולחקות, אבל צריך לזכור כי לכל עיר יש אתגרים ייחודים ואופי משלה ולכן צריך להתאים לכל עיר תוכניות משלה.

     

    ולהלן התחומים המרכזים שיש לבחון וגם כמה עקרונות מרכזיים.

     

    מרחב ציבורי

    תכנון ופיתוח המרחב הציבורי, מתוכניות המתאר לתוכניות הבנייה, הוא מהנושאים המרכזיים שמצריכים תכנון לטווח הרחוק. תוכניות אלו מחלקות את העיר לאזורי שונים לפי שימושים, כגון מגורים, פנאי, מסחר ועוד, וצריכות לשרטט את האיזון בין שימושים אלו ובין האישי והציבורי ולבצע אינטגרציה ביניהם. תהליך התכנון מתחיל בעבודה מורכבת של עובדי הרשויות הלאומיות והמקומיות ומחייב גם שיתוף של הציבור הרחב.

     

    אז איך המרחב העירוני אצלכם? (באדיבות עיריית תל אביב-יפו) (באדיבות עיריית תל אביב-יפו)
    אז איך המרחב העירוני אצלכם?(באדיבות עיריית תל אביב-יפו)

     

    עקרונות מרכזיים:

    1. להחזיר את החיים לרחוב: להפוך את הרחובות בעיר לנגישים, מזמינים ותוססים יותר
    2. ציפוף בנייה: עיבוי אזורים בנויים מאפשר שימוש יעיל יותר בעתודות הקרקע ושימור של שטחים פתוחים
    3. בנייה ירוקה: שימוש בחומרי מבנה פחות מזהמים וממוחזרים ותפעול חסכוני ויעיל של מבני ציבור ובתים פרטים
    4. עיר חכמה: תכנון תשתיות (תנועה, חשמל, נוי ועוד) חסכוניות וחכמות ברחבי העיר

     

    טבע עירוני

    אמנם רובנו מבלים מרבית הזמן בין קירות, בבית או בעבודה, אבל העיר צריכה לאפשר לנו גם נוף ונוי ומקום לפנאי ולנופש. טבע עירוני יכול להיות שביל הליכה עם צל ופינות מנוחה בין הבתים ובדרך לבית הספר, פארק שכונתי או עירוני, גינה קהילתית או שטחים פתוחים וטבעיים בלתי מופרים, כמו חוף הים, מדרונות של נחל מקומי או גבעה עם פריחה עונתית.

     

    מעבר ליופי ולשקט, פינות אלו מאפשרות גם לבעלי החיים ולצמחים להמשיך ולקיים את עצמם אפילו בסביבה עירונית, ויש לכך חשיבות עליונה בשימור המגוון הביולוגי המקומי.

     

    עקרונות מרכזיים:

    1. תכנון: הכנת סקר טבע עירוני כבסיס להקצאה ולתכנון של שטחי טבע עירוני
    2. ניהול מערכות טבע עירוני: הכשרת אנשי מקצוע ברשות בתחום ותפעול נכון של השטחים
    3. צמחיה מותאמת: התאמה של הצמחייה ואמצעי ההשקיה לתנאים הטופוגרפיים ולתנאי האקלים
    4. שיתוף ציבור: בנייה של קהילה לשימור ולטיפוח של פינות טבע עירוני

     

    תנועה  

    נגישות היא אחת ממילות המפתח במרחב העירוני. במעבר בין הבית, למשרד, לבית הספר, לסופר או לכל מקום אחר אנחנו מתניידים בדרכים ברגל, באופניים, ברכב או בתחבורה הציבורית. בשנים האחרונות הושקעו בערים רבות תקציבים ניכרים בפיתוח שבילי אופניים והליכה, בקידום מיתון תנועה ובפיתוח תחבורה ציבורית, עם זאת, מרבית הציבור עדיין בוחר ברכב הפרטי ככלי תנועה עיקרי והכבישים במרבית הערים הופכים צפופים יותר ויותר.

     

    עקרונות מרכזיים

    1. מעבר לתחבורה בת-קיימא: התמקדות בהנעת אנשים ולא בתנועת כלי רכב
    2. תחבורה ציבורית: פיתוח תשתית נגישה, זמינה וזולה להסעת המונים
    3. הנגשת השירותים העירוניים בשכונה ועידוד שירותים אלקטרוניים: המעבר לשימוש בשירותים אלקטרוניים מאפשר לבצע פעולות רבות מהבית וביחד עם הנגשת השירותים בשכונות מפחית את התנועה בעיר

     

    שירותים עירוניים  

    הרשות המקומית מספקת לתושביה שירותים רבים ומגוונים, החל בחינוך ובתרבות ועד לניקיון, גינון ופינוי פסולת. המעבר של התושבים מצרכנים של שירות ללקוחות פעילים, הוא המפתח לכך שהרשות תמשיך ותייעל את השירותים שהיא מספקת, ושהתושבים ישתפו פעולה.

     

    מיכל להשלכת אריזות. חשוב, אבל זה לא הכל (צילום: אסף אדמון) (צילום: אסף אדמון)
    מיכל להשלכת אריזות. חשוב, אבל זה לא הכל(צילום: אסף אדמון)

     

    עקרונות מרכזיים:

    1. ניהול פסולת: מעבר מהטמנת פסולת ביתית להפרדת פסולת ומיחזור. טיפול בפסולת בניין וחיסול אתרי פסולת פיראטיים
    2. חינוך סביבתי: הקניית ערכים, ידע, מודעות ואחריות אישית וציבורית על מנת להפחית את ההשפעה של האדם על הסביבה ולאפשר לדורות הבאים לקיים את חייהם בעתיד
    3. פיקוח עירוני: לפיקוח העירוני יש השפעה מכרעת על קיום החוקים והתקנות הסביבתיים במרחב העירוני כגון מניעת רעש, השחתת תשתיות במרחב הציבורי והשלכת פסולת ברבים
    4. בריאות הציבור: הפעלת תוכנית עירונית לקידום אורח חיים בריא

     

    משאבים  

    החיים בעיר צורכים משאבי טבע רבים ופולטים אל הסביבה פסולות, שפכים ומזהמים מגוונים.

    עיר ירוקה היא עיר שעושה שימוש מושכל במשאבים מחד, ומאידך מחדשת את משאביה. הרשות המקומית יכולה להוביל לחיסכון במשאבים ובכסף במרכז הציבורי, אך גם לאפשר לתושבים להצטרף לתהליך, להתייעל ולחסוך.

     

    עקרונות מרכזיים:

    1. שימוש מושכל במשאבים: הגדרת יעדי התייעלות עירוניים במרחב הציבורי בצריכה של משאבים כגון חשמל, מים ודלק והכנת תוכניות פעולה בתחום ויישומן
    2. ניטור ומדידה: מדידה וניתוח שוטפים של מזהמים, פסולות ושפכים שמשתחררים מהעיר ופיקוח מתמיד עליהם תוך שאיפה להפחתה מתמדת

     

    שקיפות סביבתית

    תקנות חופש המידע הסביבתי קובעת שעל כל רשות ציבורית להעמיד לעיון הציבור מידע שמקורו בדיווח או באיסוף, ובלבד שאותו מידע הוא לגבי חומר, רעש, ריח או קרינה שנמדדו או שנפלטו לאוויר, לקרקע, למים או לים, והם מסוג העלול לגרום למפגע סביבתי. אז אל תגידו לא ראינו, לא ידענו ולא שמענו. עם זאת, שקיפות סביבתית מחייבת גם אתכם לדווח על כל מפגע או מטרד לרשות.

     

    עקרונות מרכזיים:

    1. דיווח נגיש ופשוט: הנגשת המידע לציבור ודיווח בכלל הנושאים הסביבתיים כגון איכות המים והאוויר, כמויות הפסולת והמיחזור, מפגעי רעש, הדברה ועוד
    2. פניות ציבור: הפעלת שירות ייעודי לפניות ציבור לקבלת מידע ושירות בנושאי סביבה מהיחידות הסביבתיות/איגודי הערים ואגפי איכות הסביבה/שיפור פני העיר

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים