שתף קטע נבחר
אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    חדש: המנהרה הראשונה שמחברת בין יבשות
    טורקיה תגשים מחר את הפרויקט שהגה הסולטן ב-1860, כשתחנוך מנהרה מתחת לבוספורוס שתחבר בין החלקים האירופי והאסייתי של איסטנבול. הפרויקט הגרנדיוזי של ארדואן התעכב שנים בגלל שורת תגליות ארכיאולוגיות, כולל בית קברות לספינות ביזנטיות. הסלידה של מבקריו רק גוברת

    טורקיה תחנוך מחר (יום ג') את המנהרה הימית הראשונה אי פעם שתחבר בין שתי יבשות, ותגשים בכך את חלומו של הסולטן הטורקי מלפני 150 שנה. עם זאת, הצעד מעורר מחדש גם את הפעילים נגד הממשלה בטורקיה, הסולדים מפרויקטים ראוותניים שכאלה.

     

    עוד חדשות בעולם :

     

    "אבותינו עבדו על הפרויקט, ונפלה בחלקנו הזכות להגשים אותו", אמר ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, על מנהרת הרכבת מתחת למיצר הבוספורוס, המחבר בין הצד האירופי לצד האסייתי של איסטנבול.

     

    לסולטן לא היו האמצעים. לארדואן יש את הכסף מיפן (צילום: AFP) (צילום: AFP)
    לסולטן לא היו האמצעים. לארדואן יש את הכסף מיפן(צילום: AFP)

    את הפרויקט הנועז הגה לראשונה הסולטן של האימפריה העותמנית עבד אל-מג'יד ב-1860 אולם באותה העת לא היו לו הטכנולוגיה והממון כדי לקדם את הרעיון. ארדואן, ראש העיר איסטנבול לשעבר, החיה את התוכנית בשנת 2004 כאחד ממיזמי הבנייה הגרנדיוזיים שביקש לקדם בעיר, ושכללו גם הקמת נמל תעופה שלישי, תעלה וגשר שלישי. מבקריו התייחסו אליו בשל כך כאל "פרעה", הנחשב באיסלאם לשם גנאי.

     

    שאיפותיו של ארדואן עוררו ביוני השנה תנועת מחאה אנטי-ממשלתית אדירה, כשמיליוני טורקים יצאו לרחובות כדי להפגין נגד תוכניות הפיתוח האורבני שאילצו אנשים לעזוב את בתיהם וחייבו הרס שטחים ירוקים.

     

    אף שהמנהרה תיחנך מחר, היא עדיין לא תהיה שמישה לחלוטין. "החלק שיהיה בשימוש הוא מוגבל מאוד", אמר טייפון חרמן, נשיא תא המתכננים העירוניים באיסטנבול. "אנחנו תוהים מדוע הוחלט לחנוך אותה בשלב מוקדם כל כך". ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, ישתתף בטקס החנוכה. בנק יפן הוא התורם הכספי המרכזי לפרויקט, והעביר כ-735 מיליון אירו לצורך מימונו. עלות הפרויקט כולו היא כשלושה מיליארד אירו.

     

    ארדואן כעס: "כלי חימר חשובים מבני אדם?" (צילום: AFP) (צילום: AFP)
    ארדואן כעס: "כלי חימר חשובים מבני אדם?"(צילום: AFP)

     

    עבודות הבנייה במנהרה שאורכה 1.4 קילומטר ושעוברת תחת מיצר הבוספורוס אמורות היו להימשך ארבע שנים אך נדחו בשל שורה של תגליות ארכיאולוגיות גדולות. כ-40 אלף פריטים בעלי חשיבות ארכיאולוגית נמצאו והוצאו מהאזור, ובראשם בית קברות של כ-30 ספינות ביזנטיות, הצי הגדול ביותר בימי הביניים ככל הידוע.

     

    אלא שהממצאים הלא-צפויים האלה תסכלו את ארדואן, שהתלונן לפני כשנתיים כי חפצי אמנות פוגעים בתוכניותיו לשנות את הנוף העירוני של

    איסטנבול. "בהתחלה היו שם דברים ארכיאולוגיים, אחר כך היו סירי חימר, אחר כך זה, אחר כך זה. האם משהו מהדברים האלה חשוב יותר מבני אדם?", ביקש אז לתהות.

     

    המנהרה נמצאת יותר מ-50 מטר מתחת לקרקעית הים, ובאזור עם פעילות ססמית חזקה היא אמורה להיות חסינה מפני רעידות אדמה.

    היא אמורה להקל את בעיית התחבורה הגדולה של איסטנבול, שבה חיים כ-15 מיליון בני אדם. מדי יום חוצים את גשריו העמוסים של הבוספורוס כשני מיליון איש.

     

    Read this article in English

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים