שתף קטע נבחר

האוצר: חברות הביטוח משלמות. האמנם?

אתמול פרסם אגף שוק ההון באוצר נתונים לפיהם חברות הביטוח משלמות בין 70%-90% מהתביעות המוגשות להן בתחום רכב-רכוש ודירה. האמנם? עו"ד חיים קליר: "האוצר מטעה את ציבור המבוטחים. הטבלאות שהציג לא מלמדות דבר על מדיניות התביעות של תאגידי הביטוח". גורם במשרד האוצר בתגובה: "אין שום רגולטור בעולם שמפרסם נתונים כאלו לטובת הציבור"

האם הנתונים שמציג האוצר מטעים את ציבור המבוטחים? חברות הביטוח משלמות בין 70%-90% מתביעות הביטוח בתחומי רכב רכוש וביטוח דירה. כך עולה מנתונים שפרסם אתמול (ב') אגף שוק ההון באוצר. הבדיקה מתבססת על כ-370 אלף תביעות בתחום ביטוח הרכב ועל כ-50 אלף תביעות בתחום ביטוח הדירה, שהוגשו במהלך שנת 2012.

 

כתבות נוספות על ביטוח בערוץ הכסף שלי :

 

המציאות, כפי שמשתקפת מהדו"חות ומהטבלאות, ורודה למדי. אך האם זה באמת כך? לדברי עו"ד חיים קליר, מומחה בתחום הביטוח, באוצר השמיטו מהטבלאות נתונים קריטיים ומילאו אותן בנתונים מעורפלים וחסרי משמעות. "האוצר אינו מחייב את תאגידי הביטוח לגלות כמה מתוך סך כל הפרמיות שהם גובים, מוחזר בפועל למבוטחים", אומר קליר.

 

לשם השוואה, משרד הבריאות, להבדיל ממשרד האוצר, מחייב את קופות החולים לפרסם כמה מתוך הפרמיות שהן גובות בשירותי הבריאות הנוספים (השב"ן) מוחזר נטו למבוטחים.

 

כך, יכול הצרכן לדעת כי ב-2010, מתוך 444 מיליון שקל פרמיות שגבתה קופת חולים מכבי עבור ביטוחי "מכבי זהב", הוחזרו למבוטחים בפועל נטו 408 מיליון שקל. במילים אחרות: הוחזרו למבוטחים 92% מהכספים שנגבו. לעומת זאת, קופת חולים כללית החזירה ב"ביטוח פלטינום" רק 51%. קופת חולים מאוחדת החזירה ב"ביטוח שיא" 58% וקופת חולים לאומית החזירה ב"ביטוח זהב" 67%.

 

הצגת הברוטו מסתירה כמה משלמים באמת

"לפני כשנתיים פניתי למפקח על הביטוח, והצעתי שידרוש מתאגידי הביטוח לספק את הנתון הפשוט הזה: כמה כל אחד מהם משקיע בזכויות המבוטחים נטו", אומר קליר. "התשובה שקיבלתי היא - תעבור על הדו"חות של תאגידי הביטוח, ותמצא בעצמך את הנתון. ניסיתי באמת לעשות את זה, אבל גיליתי שזה בלתי אפשרי".

 

לדברי קליר, "בביטוח סיעודי למשל, הדו"חות מראים כי חברות הביטוח גבו כשני מיליארד שקל, ושילמו למבוטחים פחות ממיליארד שקל 'ברוטו'. נתונים אלה כשלעצמם מצביעים על רווחיות גבוהה בענף זה, על חוסר הצדקה להעלות פרמיות ועל חוסר הצדקה למדיניות תביעות אכזרית, המופעלת כנגד הקשישים האומללים שנפלו למצב סיעודי".

 

אולם לדברי קליר, זו עדיין לא התמונה האמיתית. "בדיקה העלתה כי בתשלום למבוטחים, תאגידי הביטוח כוללים גם הוצאות ישירות ועקיפות: הוצאות משפטיות, חקירות, מומחים ועלויות אחרות שהם מעמיסים על התביעות", הוא מבהיר.

 

לדבריו, "הצגת הנתון 'ברוטו' מסתירה את מה שבאמת משולם למבוטחים. כששאלתי את המפקח מדוע הנתונים האלו לא מפורטים, קיבלתי תשובה, לפיה לאחר התייעצויות שקיימו באגף הפיקוח, הוחלט לצמצם את היקף הדו"ח השנתי שאמור לכלול נתונים אלו".

 

"חברת הביטוח נותנת למבוטח פיסת נייר"

העובדה שלציבור לא מוצג כמה באמת משלמות חברות הביטוח מדי שנה על תביעות מבוטחים, וכמה זה ביחס לסכום שאותו משלמים המבוטחים מדי שנה לחברות הביטוח, אינה הבעיה היחידה. רכיב בעייתי נוסף הוא חוסר הבהירות בנתונים שהוצגו על ידי האוצר. כך לדוגמא, בטבלאות רשום כי כך וכך תביעות נסגרו בפשרה. אולם לא כתוב על איזו פשרה מדובר - אם בתשלום 90% מהתביעה או בתשלום 5% מהתביעה.

 

"בטבלאות רשום כי כך וכך תביעות נדחו בבתי המשפט", מוסיף קליר, "מה פירוש 'נדחו'? במקרים רבים, כשהמבוטח מתעקש לממש את זכויותיו בבית המשפט, תאגידי הביטוח מציעים לשלם את מלוא התביעה, בתנאי שלבית המשפט תוגש הודעה מוסכמת לפיה התביעה תידחה. המבוטח המיואש מקבל את מלוא הכסף, מה אכפת לו שיהיה כתוב בהודעה לבית המשפט כי התביעה נדחתה?".

 

ראוי לציין שבשלב זה החליטו במשרד האוצר שלא לפרסם את שמות חברות הביטוח ואופי הטיפול בתביעות המוגשות בחברות אלו. נראה כי בשורה התחתונה, הטבלאות הללו מלמדות מעט מאוד על מדיניות התביעות של תאגידי הביטוח.

 

"בעת הכניסה לביטוח, המבוטח שם את מיטב כספו. חברת הביטוח נותנת פיסת נייר", טוען קליר, "האוצר היה אמור לתת בידי המבוטח כלים לדעת אם חברת הביטוח שלה הוא משלם היא אמינה, אם יש ממש בהבטחותיה. משרד האוצר אמור ליצור תחרות על לבו של המבוטח דווקא בעת תביעה, אולם הוא לא נותן כלי שכזה בידי המבוטח".

 

לדברי קליר, "לאזרח הפשוט אין מידע על מוסר התשלומים של חברת הביטוח עמה הוא מתקשר, כמה מתוך הפרמיות מוקדש לתשלום זכויות נטו, כמה תביעות שולמו במלואן, כמה שולמו חלקית, כמה נדחו וכו'. עד שזה לא ישתנה - זה ימשיך לשחק לטובתן של חברות הביטוח".

 

גורם באוצר אמר ל-ynet בתגובה כי "אין מקום להשוואה בין ביטוח סיעודי לביטוח כללי. אלו נושאים שונים לחלוטין. מה שעשינו זה צעד אחד מתוך שורה של צעדים שנועדו לסייע למבוטח. הנתונים הם נתוני ממוצע, בשנה הבאה יהיו נתונים גם בפילוח השוק וגם בפילוח החברה (ביטוח) הבודדת. למעשה, אין שום רגולטור בעולם שמפרסם נתונים כאלו ואנחנו עושים את זה לראשונה, לטובת הציבור".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים