שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    צרבת: איך לטפל ולנסות למנוע את הבעירה

    לא לאכול לפני השינה, לא ללבוש בגדים צמודים שלוחצים על הקיבה ולנסות לשמור על משקל תקין. איך עוד אפשר להימנע מתחושת הבעירה שמביאה איתה הצרבת ומה הטיפול המומלץ אחרי שזה קורה?

    צרבת היא אחת מהתופעות השכיחות ביותר במערכת העיכול עם אחוז גבוה של אנשים שסובלים ממנה. באנגלית צרבת נקראת HEARTBURN שם המציין בעירה ב"אזור הלב", ולמעשה הסימפטומים של צרבת הם תחושת בעירה או צריבה באזור הושט עם כאבי בטן או אי נוחות באזור הקיבה. קובי כהן, רוקח סופר-פארם, מסביר איך מתמודדים.

     

    את אפליקציית הבריאות לסמארטפון כבר הורדת? הורידו לאייפון או לאנדרואיד

     

    צרבת מתרחשת בשל חזרה אחורה של מיצי קיבה ובעיקר חומצה שגורמת לתחושה הזאת. לעיתים יכול להתלוות גם טעם של חומצה בפה. סימפטומים נוספים שיכולים להתלוות לצרבת כוללים כאבי גרון וכאבים בבליעה וכן עלייה בחזרה של מזון מהושט אל הפה. גם כאב בבטן ובחילות והקאות עלולים להופיע.

     

    עוד כתבות בריאות במדור פארם נט

    מה יעיל: טיפול טבעי או הורמונלי לגיל המעבר

    בדרך לחדר הכושר? התוספים שייתנו יותר אנרגיה

    לקראת החורף: 9 מכות בריאותיות של גיל המעבר

     

    למה זה קורה?

    צרבת יכולה להיות סימפטום של מחלות שונות כגון רפלוקס קיבתי-ושטי, כיב עיכולי (אולכוס) ואף של סרטן בוושט או בקיבה ולכן אנשים שסובלים מצרבת ממושכת או צרבת שמחמירה עם הזמן צריכים לבקש הפניה לרופא גסטרואנטרולוג כדי לעבור בדיקה מקיפה ואבחנה לבעייתם.

     

    כמו כן, צרבת יכולה לפעמים להיות סימן לבעייה בלב ולכן אם מדובר בכאב חד מאוד שהופיע פתאומית והוא גם מקרין לזרוע או לגב יש לפנות מיידית לקבלת טיפול רפואי.

     

    גורמים שונים יכולים לגרום להופעת הצרבת כגון נטילת תרופות, עישון, גיל מבוגר והריון. צרבת יכולה להתרחש כאשר קיימת הטיה של הגוף לעמדת כיפוף, על רקע פעילות גופנית לא נכונה המובילה ללחץ על הקיבה וגם בזמן שישנים, אחרי ארוחת גדולות ולאחר עלייה במשקל.

     

    צרבת שכיחה בהריון עם כמעט מחצי הנשים בהריון שסובלות מצרבת, כאשר בנשים הרות מעל גיל 30 הסיכוי לצרבת גבוה יותר. בהריון קיים לחץ תוך בטני וגם אי יכולת של הסוגר התחתון של הושט להגיב ללחץ זה וכן רמות גבוהות של פרוגסטרון שיכולות לגרום לצרבת.

     

    הטיפול בצרבת

     

    1. סותרי חומצה

    סותרי חומצה מהווים טיפול מיידי שמנטרל את החומצה אולם איננו מונע את הפרשתה. סותרי חומצה הם בד"כ מלחים בסיסיים שביכולתם לסתור את החומציות הגבוהה בקיבה.

     

    קיימים מלחים על בסיס נתרן וסידן (גביסקון), סידן (טאמס, צרבת X, N צרבת של לייף), מגנזיום וסידן (רני), מגנזיום ואלומיניום (מאלוקס, מאלוקס פלוס).

     

    לעתים נוהגים להוסיף לתכשירים אלו מרכיבים נוספים כגון חומרים נוגדי גזים (מאלוקס פלוס) כדי להקל על כאבי הבטן. סותרי חומצה מגיעים בשני פורמולציות, נוזל לשתייה וכדורים ללעיסה או מציצה.

     

    לנוזל יש השפעה מהירה ואפקטיבית יותר ובכדורים יותר נוח להשתמש בהם גם אם צריך אותם בתור עזרה ראשונה בתיק. כך שהבחירה בנוזל או בכדורים צריכה להיות לפי החלטת והעדפת המטופל.

     

    2. תרופות ממשפחה חוסמי הרצפטור להיסטמין מסוג 2

    תרופות אלו כוללות את פאמוטידין (גסטרו, פאמוטידין טבע, פאמו) ורניטידין (זרידקס). לתרופות אלו יש פעולה ממושכת יותר בהשוואה לסותרי החומצה אולם תחילת ההשפעה איננה מיידית כמו במקרה של סותרי החומצה. תרופות אלו מונעות הפרשה של חומצה ולכן הם גם יותר יעילות.

     

    3. תרופות ממשפחה חוסמי תעלת הפרוטונים

    תרופות אלו הן החדשות ביותר והיעילות ביותר לטיפול באולכוס ובבעיות של צרבת ורפלוקס. התרופה שנמכרת ללא מרשם רופא היא אומפרזול (לוסק, אומפרדקס, אומפרה). מכיוון והן דורשות סביבה חומצית על מנת להיות פעילות, יש ליטול אותן כחצי שעה לפני הארוחה.

     

    לתרופות אלו יש טווח פעילות ארוך טווח ואפקט מקל יעיל מאוד. בשימוש ממושך עלול להופיע מחסור בויטמין B 12 ולכן אנשים שנוטלים את התרופה הזאת מעל שנה צריכים לבדוק את רמות ויטמין B12 בדם.

     

    הספיגה של אומפרזול יכולה להיות מושפעת ע"י סותרי חומצה ולכן יש להפריד לפחות שעתיים בין נטילת אומפרזול לבין נטילת סותרי חומצה.

     

    איך ניתן למנוע?

    תזונה: יש להימנע מאכילת ארוחות גדולות ומומלץ לפצל את התזונה על פני היום במספר ארוחות קטנות. לא מומלץ לאכול לפני השינה וככלל רצוי להמנע מאכילה כשלוש שעות לפחות לפני השינה. בזמן השינה, בשל התנוחה עלולה להגרם עלייה של מזון חזרה אל הפה ולפעמים גם הקאות.

     

    יש להימנע מצריכת מזונות חומציים, מזון מתובל מאוד, שתייה של אלכוהול, קפאין ובמקרים מסויימים גם יש להמנע מצריכת שוקולד. צריכה של אלה יכולה לגרום להחמרה בתסמיני הצרבת.

     

    לבוש צמוד: יש להימנע מלבוש צמוד מאוד או שימוש הדוק בחגורה שיכולים ללחוץ על הקיבה ולהחמיר את התסמינים.

     

    למצוא תנוחה מתאימה: מומלץ להימנע מהתכופפות ואף משכיבה לאחר אכילה. כמו כן אם פעילות גופנית (ובעיקר אימוני כוח) לוחצת על הקיבה יש להימנע מפעילות זאת בזמן שסובלים מצרבות.

     

    הפסקת עישון: יכולה לעזור גם במניעה של צרבת אבל לא בטווח מיידי כי לפעמים בשל הפסקת עישון ישנה עלייה במשקל. בכל מקרה להפסקת עישון יש השלכות בריאותיות רבות ולכן כדאי מאוד להפסיק לעשן.

     

    עודף משקל: צרבות שכיחות אצל אנשים שעלו לאחרונה במשקל או אנשים שהם שמנים מאוד ולכן מומלץ לעשות שינוי תזונתי בהתייעצות עם דיאטן/ית. הפחתה במשקל יכולה לסייע בהפחתת התסמינים של הצרבת.

     

    הריון. נשים בהריון בד"כ מומלץ לנסות כטיפול ראשוני סותרי חומצה ובעיקר סותרי חומצה על בסיס סידן. לנשים שלא משיגות הקלה מסותרי חומצה, יש להתייעץ עם הרופא או הרוקח בנוגע לשימוש בתרופות האחרות לטיפול צרבת.

     

    ילדים. ילדים שסובלים מצרבת צריכים להיות מופנים לרופא משום שצרבת מאוד לא שכיחה בקבוצת אוכלוסייה זאת.





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים