שתף קטע נבחר

בכורה: 5 שירים מהאלבום החדש של נמרוד לב

באלבום החדש של נמרוד לב יש שיר שהולבש בלחן מפעם, כשהיה כוכב רוק צעיר, טקסטים שחיכו במגירה, והמון מילים שכתבה זוגתו לחיים נועה בנוש. לרגל צאתו הוא מעניק ל-ynet האזנת בכורה לחמישה שירים מתוכו, ומספר על יצירתם ועל שותפיו לדרך: דניאל סלומון, חמי רודנר ורוני סומק. האזינו

אחרי שפרץ לתודעת הקהל לפני למעלה מעשור, הוציא את האלבום "מציאות הפוכה", וחבר להרכב RBS, נמרוד לב חוזר באלבום סולו חדש. ב-"זורק לה עוגיה", שיוצא 12 שנים לאחר אלבום הסולו האחרון שלו, חוזר לב למקורותיו ברוק, אחרי גיחה לעולמות מוזיקליים אלקטרוניים.

חוזר לרוק. נמרוד לב  (צילום: תמר קרוון) (צילום: תמר קרוון)
חוזר לרוק. נמרוד לב (צילום: תמר קרוון)

לב חתום על כל הלחנים, העיבוד וההפקה של האלבום, כשאת הטקסטים כתבה זוגתו, נועה בנוש - מלבד שיר אחד אותו כתב המשורר רוני סומק. סולן להקת "איפה הילד", חמי רודנר, שימש כיועץ מוזיקלי של האלבום - ובחגיגה לקחו חלק גם דניאל סלומון ומאיה בלזיצמן. כעת הוא לוקח אותנו למסע ראשון בין שירי האלבום ומגלה למה לקח לו כל כך הרבה זמן להקליט אותו. נמרוד  לב ישיק את אלבומו החדש ב-17 בדצמבר במועדון האזור בתל אביב, בהופעה שתארח את חמי רודנר, דניאל סולומון ורוני סומק.

 

 זורק לה עוגיה

"את המפלצת החבאתי מתחת למיטה, זורק לה עוגיה מדי פעם, שתישאר במקומה". מהמשפט הזה בשיר בחרתי את שם האלבום. נועה כתבה את המילים בעקבות דברים שסיפרתי לה אודות תקופות שעברתי ותובנות שנולדו בי ואספתי במהלך המסע האישי שלי - התהליך שעברתי בעשור שחלף מאז שפרצתי לתודעת הציבור בסערה בין לילה, גרפתי פרסים, מכרתי אלבומי פלטינה ואז זזתי הצידה (או במקרה שלי צפונה) כדי לעכל. הייתי צריך למלא את המקום החדש הזה שנמצאתי בו בתוכן, ולהרגיש ראוי באמת בעיני עצמי כאדם וכמוזיקאי. בסיומו של הפרק הזה בתהליך אני כאן, שב לקריירת הסולו שהמתינה בסבלנות כל אותן שנים בהן עסקתי אמנם במוזיקה, אך לא נמצאתי בקידמת הבמה, מבחירה. ולכל אותם אנשים אוהבים שהסכימו אז להכניס אותי ואת היצירה שלי אל תוך ליבם. היום אני מקווה שדבר דומה יקרה גם עם שירי האלבום החדש".

 

 כלים שבורים

"את הלחן של 'כלים שבורים' כתבתי באמצע שנות התשעים של האלף הקודם. השיר נקרא אז "עכשיו גם", והוא היה אחד משיאי ההופעה של הלהקה שהנהגתי אז, 'נערת החודש', שהיתה אחת מלהקות הבית הקבועות של מועדון הלוגוס המיתולוגי. תוך כדי העבודה על האלבום הנוכחי, ביקשתי מנועה שתכתוב טקסטים עבורי. אחד הטקסטים שקיבלתי הוא הטקסט המדהים הזה. מיד התיישבתי להלחין אותו. לחן אחד, לחן שני, שלישי, ושום דבר לא מתחבר. באחד הערבים אני מנגן לי בסלון להנאתי, זוגתי בענייניה ואני נזכר פתאום בשיר הישן ההוא ושר אותו לעצמי בשקט. היא מגיעה ושואלת מה זה השיר הזה, 'הוא מצוין', אומרת. רק שהמילים שלו, איך נאמר, מתאימות יותר ללהקת נויז צעירה מאשר למי שאני כיום. נחה עלי הרוח: החלטתי לנסות לחבר את הלחן לטקסט החדש והמלהיב שקיבלתי. באופן בלתי סביר לחלוטין, הם התלבשו בול, אחד לאחד, לא הייתי צריך אפילו לעשות התאמות כלשהן. כמו כפפה ליד. או אולי נכון יותר לומר, כמו מילים ולחן".

 

 שיר קטן

"בנגינה שלי, בהופעות ובכתיבה, אני משתמש הרבה ב'לופר' - אפקט שמאפשר לי לנגן, להקליט את מה שניגנתי, להשמיע אותו ולנגן עליו דברים נוספים בזמן אמת. בטכניקה הזו כתבתי את 'שיר קטן', שיר שעובד על מחזוריות מעגלית. הוא באמת שיר קטן, צנוע ומחמם את הלב, שיר אהבה מחויך ונינוח. דניאל סלומון בא לאולפן והקלטתי אותו בנגינת הפסנתר הקסומה והבוגרת שלו, שהשלימה את אופיו של השיר. דניאל יבצע איתי את השיר גם במופע ההשקה של האלבום בשבוע הבא".

 

 הטמפרטורה היא אבק שריפה

"הקשר שלי עם רוני סומק החל מיד אחרי סיום שירותי הצבאי. במקום הטיול-אחרי-צבא שעשו כולם, נכנסתי לסשן ארוך של לילות מחוסרי שינה בדירתי השכורה להקלטת שירים שכתבתי, על טייפ ארבעה ערוצים פרימיטיבי שקניתי מחבר. שניים מהשירים שהלחנתי, היחידים שלא כתבתי את מילותיהם, היו של המשורר רוני סומק. גלי צה״ל, שהפיקו בדיוק סדרת תכניות מיוחדת על 'ההבטחות הגדולות לשנים הבאות', פנו וביקשו לעשות איתי ספיישל. השגתי את הטלפון של רוני והתקשרתי כדי לקבל רשות להשמיע את השירים. הצעתי שאשלח לו לשמוע. הוא צחק ואמר שהוא כבר מאשר, רק בתנאי אחד: שניפגש לארוחת בוקר. נפגשנו בבית הסופר. אני, הילד הפישר, וסומק המשורר המכובד. השירים המשותפים שלנו ריגשו אותו והפכנו לחברים. ברבות השנים אחד מהשירים, 'שבע שורות על פלא הירקון', נכלל באלבום הבכורה שלי. את הלחן ההוא לשיר השני, 'הטמפרטורה', לא הקלטתי מעולם. באלבום החדש מופיע לחן חדש לגמרי שכתבתי לטקסט הזה. קראתי לרוני לבוא להקליט, ובאלבום הוא מבצע את השיר יחד איתי".

 

 לבבות וסביונים

"שיר שנכתב והוקלט ממש בתחילת העבודה על האלבום, לפני כמה שנים, כשעוד עבדתי והתגוררתי בגליל. לכן הוא גם נשמע מעט אחר משאר האלבום, מבחינת צבע ואווירה. כאן אני מנגן בכל הכלים בהקלטה. זה מעניין, כי האלבום הזה נכתב, הוקלט ונגנז במשך השנים כמה פעמים, ושוב נכתב, התמלא בשירים חדשים שהחליפו את הראשונים והוקלט, אחר לגמרי משהיה בתחילה. בסופו של תהליך אני ניצב כאב גאה אל מול האלבום שמונח על כף ידי. בעיניי זו היצירה הבוגרת והממוקדת ביותר שיצרתי. בחרתי להיות בו המפיק המוזיקלי של עצמי, כחלק מאותו תהליך אישי, כי חשוב היה לי להוציא הפעם את מה שהתכוונתי אליו, אבל בדיוק. הרבה יותר קל לתת למישהו אחר את המושכות, שיפיק. מישהו שמסוגל להביט מהצד מבלי להיות מעורב רגשית כפי שהאמן עצמו משוקע ביצירתו, כפי שקל לי לעשות כשאני מפיק אמנים אחרים. זו גם אחת הסיבות שהעבודה על האלבום ארכה זמן כה רב. ובכל זאת, עכשיו, כשהאלבום מוכן וקיים, אני יכול לומר שכל המסע הזה היה בהחלט שווה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: תמר קרוון
נמרוד לב. האזנת בכורה
צילום: תמר קרוון
לאתר ההטבות
מומלצים