שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    ועדה תקבע אם יוקם "בית לבן" ישראלי
    הממשלה אישרה הקמת ועדה שתבחן אם יוקם מבנה שישמש גם כמשרד וגם כמעון עבור ראש הממשלה. בנוסף, יוחלט אם להמליץ על רכישת מטוס עבור ראש הממשלה והנשיא. מזכיר הממשלה: "מדובר בצורך ביטחוני-לאומי"

    הממשלה אישרה הקמת ועדה ציבורית שתבחן את האפשרות לרכוש מטוס עבור טיסותיהם של ראש הממשלה ושל הנשיא. כמו כן, תבחן הוועדה אפשרות להקים מבנה אחד למשרד ראש הממשלה ולמעונו.

     

    עוד חדשות בארץ:

     

    בראש הוועדה יעמוד שופט בית המשפט העליון בדימוס ומבקר המדינה לשעבר אליעזר גולדברג. יהיו חברים בה מפקד חיל האוויר לשעבר, אלוף (מיל') עידו נחושתן, וכן רו''ח איריס שטרק.

     

    רכישת מטוס עבור ראש הממשלה והנשיא נהוגה במדינות רבות בעולם. כיום נשכרים מטוסים מחברות מסחריות, שעלותם עומדת לעתים על מיליוני שקלים לטיסה. גם מבנה אחוד למשרד ולמעון של ראש הממשלה קיים במדינות רבות בעולם. גם אם תחליט הוועדה להקים מבנה אחוד, הוא צפוי להיות מוכן רק בעוד שנים רבות.

     

    הדמיית מעון ראש הממשלה שבוטלה ב-2009           ()
    הדמיית מעון ראש הממשלה שבוטלה ב-2009

    "אייר פורס 1" של נשיא ארה"ב. בקרוב אצלנו?         (צילום: פיט סוזה, הבית הלבן) (צילום: פיט סוזה, הבית הלבן)
    "אייר פורס 1" של נשיא ארה"ב. בקרוב אצלנו? (צילום: פיט סוזה, הבית הלבן)

    הוועדה תגיש את המלצותיה למליאת הממשלה לאחר שתבחן את ההיבטים הכלכליים והביטחוניים. מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט הסביר: ''מדובר בצורך ביטחוני לאומי שישרת את מדינת ישראל לעשרות שנים לפחות. בנוסף, כיום אין אמצעי קשר תקינים במטוס".

     

    מנדלבליט אמר עוד: "מטוס לראש הממשלה הוא דבר הקיים כמעט בכל מדינה מתקדמת בעולם. בעבר גם קבע משרד האוצר כי רכישת מטוס היא נכונה כלכלית. גם אם יוחלט להקים את המבנה, הוא יהיה מוכן רק בעוד שנים רבות. כרגע כלל לא מדובר על סכומים אלא רק על המלצה אם לבנות משרד ממוגן ולרכוש מטוס''.

     

    בתשובה לשרים שהציעו לקבל את ההחלטות ללא ועדה, אמר מזכיר הממשלה: ''היה ניתן לקבל את ההחלטה ישירות בממשלה, אבל חשבנו שנכון יותר להקים ועדה ציבורית".

     

    "אין הצדקה כלכלית"

    "יש עתיד" הצביעו נגד ההצעה. שר האוצר יאיר לפיד הציג בישיבת הממשלה בצהריים את התנגדותו להצעת ההחלטה על הקמת וועדה ציבורית. בהתנגדות נאמר כי "הקמת המעון הרשמי ורכישת המטוס נדונו במהלך השנים על-ידי גורמים מקצועיים שונים, אשר לא מצאו הצדקה כלכלית למימושם".

    בנוסף, באשר לרכישת מטוס נמצא כי זו "תיצור עלויות משמעותיות בגין הרכישה וכן עבור תחזוקה, הפעלה ואחסון".

     

    לפיד כתב בהתנגדותו: "ברמה הערכית אנו סבורים שבימים אלה של הידוק חגורה והעלאות מסים, וכשהפערים בין עניים לעשירים הם מהגבוהים בעולם, מן הראוי שממשלת ישראל תקפיד על צניעות, ולא תעשה צעדים שיגרמו לציבור לחוש שההנהגה שלו מנותקת מקשיי היום-יום של חייו".

     

    חלק מהשרים ביקרו את לפיד על שהצביע נגד ההצעה. שר הכלכלה נפתלי בנט ענה לו: "יש פה דיון על נושאים כבדים ורציניים, שחלק ממנו נוגע לביטחונם של מנהיגי ישראל. זה לא רציני להכריע בסוגיה כזאת בהחלטות פופוליסטיות".

     

    שרת המשפטים ציפי לבני הובילה מהלך שלפיו הוועדה תביא את המלצותיה לאישור הממשלה ולא לאישור ראש הממשלה בלבד. בכך היא הציבה מחסום נוסף בדרך למימוש החלטות אלו.

     

    תקציב פרויקט אלמוג להקמת מעון רשמי חדש הוערך בעבר ב-650 מיליון שקל לאורך 20 שנה, כפי שעולה מנספחי ההצעה. הפרויקט ומסגרת התקציב להקמתו אושרו בתחילת 2009, אולם בוטלו לאחר חודשיים בעקבות סערה ציבורית.

     

    Read this article in English

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים