תגלית נדירה: מין חדש של טפיר בדר' אמריקה

בפעם הראשונה מאז 1865, הצליחו חוקרים לגלות מין חדש של טפיר גמדי שחי ביערות ברזיל וקולומביה. הטפיר החדש מכונה טפיר קאבומני, היה ידוע מזה מאות שנים לשבטים המקומיים, אך רק כעת הוכר ע"י עולם המדע. "החלטנו לתת כבוד לידע שלהם, כי הם אלה שזיהו והגדירו את המין החדש", אומר החוקר פבריציו סאנטוס ל-ynet

במשך תשע שנים ניסו חוקרים להתחקות אחר עקבותיו של טפיר גמדי מסתורי ביערות האמזונס בברזיל וקולומביה. כעת לאחר אין ספור בדיקות גנטיות, הוכרז על אחת התגליות הגדולות של המדע בשנים האחרונות - התגלה מין חדש של טפיר, הנחשב לקטן ביותר מבין כל מיני הטפירים הידועים למדע.

גאווה בספארי: רומן סוער בחצר הפינגווינים

מאז 1865 היו ידועים למדע במשפחת הטפיריים, סוג אחד של טפיר הכולל ארבעה מינים: טפיר אסיאני, טפיר ברזילי (טפיר מצוי), טפיר הרים וטפיר מקסיקני. כולם מוגדרים כיום על ידי איגוד השימור העולמי כמינים בסכנת הכחדה.

למעשה, לא רק שזוהה מין חדש במשפחת הטפיריים, אלא שזהו היונק הראשון שנמצא למעלה ממאה שנה בסדרת מפריטי הפרסה, בהם כלולים משפחות הסוסיים, הקרנפיים והטפיריים.

החוקר ל-ynet: הטפיר מוכר לשבטים המקומיים

"כבר ב-2004 הוזמנתי על ידי מאריו קוזול, פרופסור לאבולוציה וחוקר מאובנים כדי לנסות ולבדוק האם קיים מין חדש של טפיר. המטרות שלנו היו לוודא את הזהות והשונות הגנטית בכל מיני הטפירים, ובאופן מעשי, להבין במיוחד היכן מקומו של המין החדש בהסטוריה הטבעית של מיני הטפירים בעולם", אומר בראיון מיוחד ל-ynet, הביולוג והגנטיקאי פבריציו סאנטוס, פרופסור לאבולוציה מהאוניברסיטה הפדראלית בברזיל (UFMG)

(צילום: Fabrício R Santos)

החשד לקיומו של מין חדש של טפיר התבסס בתחילה על גולגלות של טפירים שנמצאו בטבע ולא התאימו להגדרות ולמידות הידועות של מיני הטפירים המקומיים. בעשור האחרון אספו החוקרים דגימות גנטיות וגולגלות מציידים מקומיים ומשבטים אינדיאנים.

על פי הערכות, הטפיר החדש התפצל למין חדש מהטפיר הדרום אמריקני לפני יותר מ-300 אלף שנה. המחקר התפרסם השבוע בכתב העת המדעי "Journal of Mammalogy". (לקריאת המחקר)

אחד האתגרים שעמדו בפני החוקרים הוא להבדיל בין הטפיר הברזילי (Tapirus terrestris) שנפוץ באזור לבין המין החדש והנדיר שזכה לשם טפיר קאבומני או בשמו המדעי בלטינית "טפירוס קאבומני" (Tapirus kabomani). לדברי סאנטוס, מדובר ביונק גדול שכמעט ואינו נראה בטבע.

(צילום: Fabrício R Santos)

"הטפיר מכונה בניב של השבטים המקומיים (Paumari) כ-Arabo kabomani ולכן, החלטנו לתת כבוד לידע שלהם, כי הם אלה שזיהו והגדירו את המין החדש של הטפיר כבר מאות שנים, זה בטוח", הוא מסביר.

החוקרים טוענים כי על פי הערכות, צפיפות האוכלוסין של הטפיר הגמדי קטנה יותר מאשר של קרוב משפחתו, הטפיר המצוי שנפוץ באזורים גם מחוץ לאמזונס וביערות נוספים בדרום אמריקה.

(צילום: Fabrício R Santos) (צילום: Fabrício R Santos)
(צילום: Fabrício R Santos)

"מדובר במין של טפיר שהצליח להתאים עצמו לחיים בסביבה נידחת, במישורי עשב פתוחים, מעין סוואנות קטנות ביערות האמזונס. מאחר שבאזורים הפתוחים הללו אין כמעט עצים, הם נחשבו לאזורים שלא כדאי לשמר אותם, כי מתגוררים בהם שבטים מקומיים", הוא אומר. "האזורים הללו, הם בעצם כמו איים פתוחים בג'ונגלים. לכן ראויים שנשמור עליהם כי בעלי חיים נוספים כמו ציפורים, יונקים וזוחלים התאימו עצמם לסביבה הזו".

(צילום: Fabrício R Santos) (צילום: Fabrício R Santos)
(צילום: Fabrício R Santos)

אחת התגליות המרתקות היא תיאודור רוזוולט, נשיאה ה-26 של ארצות הברית, צד את הטפיר הגמדי בשנת 1912 ושרידי החיה עדיין מוצגים במוזיאון הטבע האמריקני בניו יורק. רוזוולט אף כתב לאחר הציד כי הציידים המקומיים כינו את הטפיר כמיוחד במינו.

אך לא רק בדיקות גנטיות סייעו לחוקרים, הם נעזרו בציוד מעקב בדמות מלכודות מצלמה שפוזרו ביערות ובשטחים הפתוחים. מצלמות המעקב מוצבות לרוב על עצים או שבילי מעברי בעלי חיים כדי לתעד אותם בסביבתם הטבעית ללא מגע יד אדם.

המצלמות מופעלות ברגע שישנה תנועה בשטח או חשות בחום גוף כלשהו קרוב, מסוגלות לצלם תמונות סטילס ווידאו באור יום וגם בחשיכה במשך תקופה ארוכה. כך מציין סאנטוס כי בתמונות אף תועד זוג טפירי קאבומני. נקבה המופיעה (מצד ימין) וזכר (מצד שמאל).

(צילום: Fabrício R Santos)

סאטנוס מציין כי הטפיר החדש ניצוד באורח קבע על ידי בני השבטים בברזיל וקולומביה ומכונה על ידם כ"טפיר קטן ושחור". אחד ההבדלים הבולטים בינו לבין קרוב משפחתו, הטפיר הברזילי הוא בפרווה כהה יותר, רגליים קצרות וגולגולת קטנה יותר. כמו כן, הטפיר הקאבומני שוקל כ-110 קילוגרם לעומת 225-320 קילוגרם של הטפיר הברזילאי.

הטפיר הוא יונק גדול וכבד, אך חמקמק. משקלו מוערך בין 225 ועד 300 קילוגרם. הוא מצוייד בחוטם ארוך וזנב קצר. הוא צמחוני, בעל יכולת שחייה מרשימה ושהייה מתחת למים. כיום החשש הוא בעיקר מציד של הטפירים באזור האמזונס למטרות מאכל. עורם משמש להכנת הנעלה ומוצרי אופנה שונים וכריתת יערות מאיימת על הישרדותם בטבע. האזור בו התגלה הטפיר החדש מאויים בלחצי פיתוח גדולים, ביניהם הקמת סכרים וסלילת כבישים.

הטפיר החדש למדע. הקטן ביותר מבני מינו