סלעים ש"נוסעים", גשם של חיות. 10 תעלומות

למה יש הבהוב בשמיים כשהאדמה רוגשת? איזה זמזום מרגיז שומע רק אדם אחד מכל 20? כיצד נחתו כדורי ענק בקוסטה ריקה והאם לפרפרים יש GPS? תעלומות שטרם נפתרו

השנה היא 2013: תרופות מתקדמות פתרו כבר שלל מחלות, מטוסים מביאים אותנו מיבשת אחת לאחרת תוך שעות בודדות, ומספרים לנו שבעוד זמן לא רב נוכל אפילו לטוס כתיירים לירח. ובכל זאת, גם אחרי כברת הדרך שעשתה האנושות עדיין יש כמה תופעות - חשובות יותר או פחות - שהמדענים לא הצליחו למצוא להן הסבר משכנע. המגזין "Science Uncovered" אסף עשר מהן, והן מובאות היום (ג') גם "בדיילי מייל" הבריטי. יש לכם רעיון שיפצח את אחת התעלומות?

עוד חדשות מהעולם :

1. אורות רעידת האדמה

אולי הסוגיה המסתורית, האפית ומעוררת המחלוקת מכולן היא תופעת "אורות רעידת האדמה" - הבהובים לא מוסברים בשמיים שנלווים לפעילות ססמית של כדור הארץ. הפיזיקאי האיטלקי כריסטיאנו פרוג'ה קיבץ את כל התיעוד המוכר של אורות רעידת האדמה מאז שנת 2000 לפני הספירה. הסקפטיות בכל הקשור לעדויות על אורות רעידת האדמה שלטה עד 1966, אז פורסמו תמונות מרעש ביפן שאיתן קשה היה להתווכח. בימינו נפוצו כמובן באינטרנט אינספור תמונות שכאלה, שאמינותן מפוקפקת, אולם האור מופיע בכל כך הרבה צבעים וצורות, כך נכתב, שקשה לזהות זיוף.

(צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

התיאוריות הרבות שנקשרו לתופעה כוללות חום שנגרם כתוצאה מחיכוך, גז רדון ומה שמוגדר "פיזואלקטרוניקה" - מטען חשמלי שנצבר באבני קוורץ, בזמן שלוחות טקטוניים נעים. הפיזיקאי ד"ר פרידמן פרוינד מנאס"א ערך ב-2003 ניסויי מעבדה, שהצביעו על כך שאורות רעידת האדמה נגרמים מפעילות חשמלית בסלעים. גלי הרעד יכולים לשנות את המאפיינים האלקטרוניים של סיליקון ושל מינרלים שמכילים חמצן, ולגרום להם להעביר זרם ולהפיץ אור. מדען אחר, פרופ' דייויד ברומבאו מאריזונה, מפקפק ואומר שזהו "הסבר אפשרי" במקרה הטוב. "התיאוריה נראית מבטיחה, אבל התשובה אולי קצת יותר מסובכת", הוא טוען. מידע חדש שיקרב אותנו אליה, אין לו עדיין.

2. ציורי הענק הקדמוניים

בשטח מדברי של 450 קמ"ר בפרו, קווי נסקה הם יצירות ענקיות של קווים ששורטטו באדמה באופן שניתן לראותם רק מהאוויר, כציורים של צורות גאומטריות וכן דמויות של חיות, צמחים ואף דמויות שמזכירות אדם. לפי ההערכות הן נוצרו בידי שבט הנסקה במשך כ-1,000 שנה בין 500 לפנה"ס ל-600 אחרי הספירה, אבל איש לא יודע מדוע.

קווי נסקה בפרו ()
קווי נסקה בפרו

למרות המעמד של אתר מורשת עולמי, השלטונות בפרו מתקשים להגן על קווי נסקה מפני פולשים - בעלי חיים ובני אדם. בינתיים, ארכיאולוגים מנסים ללמוד את התופעה לפני שתיגרם לציורים פגיעה אנושה. השערות על צורות שתאמו ללוח שנה אסטרונומי כלשהו נזנחו, ומאז 1997 עוסקת קבוצת חוקרים פרואנים וגרמנים בעיקר בחקר האנשים שיצרו את התופעה ובחייהם. ב-2012, אוניברסיטה יפנית הודיעה שתפתח באתר מרכז מחקר כחלק מתוכנית מדעית שתימשך 15 שנה.

3. ה-GPS של הפרפרים

בכל שנה, מיליוני פרפרים מסוג דנאית מלכותית נודדים מצפון אמריקה לדרום למשך החורף. במשך שנים, איש לא ידע לאן בדיוק. בשנות ה-50 של המאה שעברה החלו לחקור את הנושא זאולוג ואשתו, וב-1976 גילו את "הר הפרפרים", יער אחד במכסיקו שאליו התנקזו כולם, כך נראה. שם לא תם הסיפור - לא הובהר איך הפרפרים מנווטים דווקא לשם.

לאן הפרפרים עפים אנחנו כבר יודעים, אבל איך? (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
לאן הפרפרים עפים אנחנו כבר יודעים, אבל איך?(צילום: רויטרס)

מחקרים העלו את האפשרות שהם נעזרים בשמש כדי לנוע דרומה, אבל זהו רק כיוון כללי. מה מכוון אותם לאותם הרים? "הם כאילו נשפכים, כנראה בעזרת סימני דרך, לאותו אתר זמני", אמר פרופ' סטיבן רפרט, מומחה מאוניברסיטת מסצ'וסטס. "אבל איך הם מתבייתים שם? זה נותר בגדר תעלומה". לפי אחת התיאוריות, כוח גיאו-מגנטי מושך את הפרפרים, "אבל הדבר לא באמת הוכח", אומר הפרופסור. רק לאחרונה השלימו מדענים את הקוד הגנטי של הפרפרים, וכעת יוכלו להתחיל לבחון את חוש הכיוון שלהם.

4. ברקים כדוריים

תופעה שיש לה עדויות עוד מימי יוון העתיקה. בעידן המודרני התופעה של כדור ברק מתוארת בעיקר ככדור מאיר המופיע במהלך או אחרי סופות רעמים. דיווחים נפוצו גם על ברקים כדוריים שעברו דרך שמשות של חלונות ובמורד ארובות. יש תיאוריות שלפיהן ברקים כדוריים הם פלזמה ולפי אחרות הם אור שנוצר כתוצאה מתגובה כימית.

ברק כדורי ()
ברק כדורי

5. סלעים נודדים בעמק המוות

מדובר בסלעים בפארק הלאומי עמק המוות בקליפורניה, שמחליקים על פני האדמה בעזרת כוחות מסתורי כלשהו שאיש אינו רואה. מדענים בודקים את העקבות שמשאירים הסלעים האלה מאז תחילת המאה ה-20. בשנות ה-60 עקבו גאולוגים מקליפורניה אחרי כ-30 סלעים במשקל של עד 25 קילוגרם, וגילו ש-28 נדדו במהלך תקופה של שבע שנים - חלקם עד למרחק של יותר מ-200 מטר.

סלע נודד בעמק המוות בקליפורניה ()
סלע נודד בעמק המוות בקליפורניה

מחקרים מראים שבדרך כלל הסלעים בעמק המוות נודדים בחורף, ולפי חוקרים נראה שקרח שנוצר במזג אוויר קר וחורפי הוא שמעורב בתנודתם: מים שקופאים באזור הופכים לקרח שנדבק לסלעים ונשאר קפוא עליהם זמן רב יותר מאשר על הקרקע הסובבת אותם. זאת, משום שסלעים דוחים חום ביעילות רבה יותר. כתוצאה מכך, זו אחת הסברות, רוח הדוחפת את הסלעים מצליחה "להסיע" אותם. עם זאת, איש עוד לא הצליח לתפוס את הסלעים "בשעת מעשה".

6. הזמזום

זמזום מעצבן ולא מזוהה בתדרך נמוך, שרק חלק מהאנשים מסוגלים לשמוע, ושמטריד את מנוחתם של אנשים באזורים שונים בעולם. הופעות שלו תועדו בין השאר בבריסטול שבבריטניה. בממוצע, פחות מאדם אחד מכל 20 מסוגל לשמוע את הקול הזה - מה שרק מגביר את תחושת העצבנות - לא כולם שותפים לסבל מהמטרד. בשנה שעברה למשל התלוננו תושבים בביופורט שבאירלנד על קול זמזום מרגיז וקבוע שהחל באפריל, ושרק חלק מהתושבים שומעים.

התנפצות הגלים גורמת לקול הזמזום? ()
התנפצות הגלים גורמת לקול הזמזום?

במקומות אחרים בעולם ייחסו מדענים את תופעת הזמזום לרעש רחוק של התנפצות גלים, לרעש של מפעלי תעשייה ולקול תזוזתם של חולות בדיונות. ב-2006 טען חוקר בניו-זילנד כי הצליח להקליט את הקול.

7. התעוררות הציקדה המחזורית

ציקדה מחזורית היא חרק שמתעורר אחרי תרדמה בת 17 שנה בדיוק ומתעופף מיד לחפש אחר זיווג. ציקדות מחזוריות מתחפרות רוב חייהן באדמה, והן אינן מתבגרות עד לשנתן ה-17. בקיץ של השנה הזו הן נוהגות להתעורר, להתרומם בהמוניהן מהאדמה - ולצאת לחפש בן זוג. שבועיים או שלושה לאחר מכן הן מתות, מתוירות אחריהן את הצאצאים הטריים, שמתחפרים בעצמם באדמה עד שתגיע שנתם ה-17.

לחוקרים אין הסבר משכנע כיצד יודעות הציקדות שהגיע זמנן לצאת, וכיצד הן חיות שנים בחשכת האדמה - ואז מסתגלות במהרה לחיים שמעליה כאילו לא קרה דבר.

8. גשם של בעלי חיים

מקרים רבים של "גשם של בעלי חיים" תועדו ברחבי העולם: מגשם של סלמנדרות שירד על מינסוטה וגשם של דגים שתועד בבריטניה בתחילת המאה שעברה, ועד מטר של צפרדעים שהיכה באודזצ'י שבסרביה שנים אחר כך. נפילה המונית של דגים מהשמיים נרשמה גם בלג'מנו שבאוסטרליה, והמוני ראשנים נפלו על הערים ננאו והקוסן שביפן ב-2009.

המוני צפרדעים מהשמיים. גשם של בעלי חיים ()
המוני צפרדעים מהשמיים. גשם של בעלי חיים

לתופעה הזו הוצעו שלל הסברים, ובמקרה היפני אף נטען שציפורים הן שהפילו את הראשנים, אולם מומחים מעריכים שאם זה היה המקרה - הראשנים אמורים היו להתפזר על פני שטח רחב יותר. פיזיקאי צרפתי טען במאה ה-19 כי רוחות חזקות הן שאוספות ומפילות את בעלי החיים, ותיאוריה אחרת טוענת לקיום תופעה של עמוד מים דמוי טורנדו החוצה מאגרי מים, שואב את בעלי החיים הימיים בהם - ולוקח אותם איתו הלאה. אין מחקרים המוכיחים את הטענה הזו.

9. כדורי הענק מאבן

מדוע החליטו תושבי קוסטה ריקה לחצוב כדורי אבן ענקיים, בקוטר של עד שני מטרים? השאלה הזו נותרה מסתורית כמעט כמו ביום שבו התגלו הכדורים, בשנות ה-30 של המאה שעברה, בזמן פינוי שטח למטעי בננה. טווח השנים שבהן נוצרו ה"לאס בולאס", כפי שהם מכונים, הוא כנראה 600 עד 1,000 לספירה. הבעיה היא שלא קיים תיעוד מאותה תקופה, שכן המתיישבים הספרדים שבאו כמה מאות שנים אחר כך מחקו כל זכר.

אחד מכדורי האבן הענקיים בקוסטה ריקה ()
אחד מכדורי האבן הענקיים בקוסטה ריקה

ב-1943 פורסם אחד המחקרים הראשונים בנושא, והוא כלל מיפוי של תפוצת כדורי הענק. רבות מהתאוריות על מטרת הכדורים נשללו, לרבות ערים אבודות וחלליות. בשנה שעברה החל להיבחן מעמד התגליות הללו כדי להכריז עליהן כאתר מורשת עולמית.

10. שלדים בלתי אפשריים

ברבות השנים, גילויים של חלקי שלדים, ובמיוחד שלדי אדם, באזורים גאוגרפיים ובאזורי זמן ארכיאולוגיים שלא מתאימים להם, הובילו לוויכוחים נוקבים לגבי תיאוריות אבולוציה. אחדות מהתגליות עוד לא זכו להסברים המניחים את הדעת, וביום מן הימים עשויות לשפוך אור על חקר הגזע שלנו ולערער אמונות קיימות.

תגליות אחרות התבררו פשוט כטעויות או אפילו זיופים. המקרה המפורסם ביותר היה זה של האנגלי צ'רלס דוסון, שבמשך עשרות שנים גרם

למדענים להאמין שגילה את "החוליה החסרה" שבין האדם לקוף. רק ב-1953 התברר שהגולגולת ש"גילה" הייתה תוצר של זיוף מתוחכם במעבדה.