שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    יונדאי וקיה ישלמו 400 מיליון דולר על הטעיה

    יצרניות הרכב הקוריאניות הודו בעסקת טיעון בפרסום נתוני תצרוכת דלק אופטימיים מדי, וישלמו לכל תובע פיצוי בסכום של בין 1,200 ל-2,300 שקל

    פרסמו נתונים אופטימיים מדי בנוגע לתצרוכת דלק, וישלמו הון עתק כפיצוי. יצרניות הרכב הדרום-קוריאניות יונדאי וקיה, הסכימו לשלם פיצויים בסך קרוב ל-400 מיליון דולר (1.4 מיליארד שקל), לקבוצה של תובעים שטענו כי שתי היצרניות - השייכות לאותו קונצרן - ייחסו נתוני תצרוכת דלק אופטימיים מדי לדגמים שונים, ובכך הטעו צרכנים.

     

     

    נתוני תצרוכת דלק אופטימיים - יונדאי וקיה יפצו ()
    נתוני תצרוכת דלק אופטימיים - יונדאי וקיה יפצו

     

    המקרה, שהחל בנובמבר 2012, הגיע לכותרות לאחר ששורה של צרכנים התלוננו על תצרוכת דלק גבוהה בהרבה מזו שהובטחה להם על-ידי סוכני היצרניות. יונדאי וקיה מיהרו לפרסם התנצלות, אך זו לא מנעה את הגעתן של תביעות הענק, כמקובל בעולם הצרכנות האמריקאי.

     

    ביונדאי וקיה הסבירו אז כי בדגמים הבאים נפלה טעות בחישוב תצרוכת הדלק האמיתית: יונדאי אלנטרה (הנקראת אצלנו i35), סונטה-הייבריד, סנטה פה ספורט, ולוסטר, טוסון (ix35 אצלנו), אקסנט (i25 אצלנו), אזרה וג'נסיס. בדגמי קיה נכללים הסול, אופטימה-הייבריד, ריו, סורנטו וספורטאז'.

     

    בעקבות פרסום הפרשה, הוגשו כנגד יונדאי וקיה עשרות תביעות בכל רחבי ארה"ב. התביעות נגעו לכ-900 אלף מכוניות מהדגמים השונים, שנמכרו באמריקה על פני מספר שנים. כ-50 מהתביעות מוזגו לתביעה חת, וטופלו על-ידי ביהמ"ש הפדרלי בלוס אנג'לס. הפיצוי, שיתחלק בין יונדאי (210 מיליון דולר) לקיה (185 מיליון), מבטא פיצוי ממוצע של כ-353 דולר (כ-1,200 שקל) לכל לקוח יונדאי, וכ-670 דולר (כ-2,300 שקל) לכל לקוח קיה.

     

    לפי יונדאי, הטעות מתייחסת לכ-35% מכלל מכירות מותגי החברה בשלוש השנים האחרונות, ונמוכים בשיעור של בין 1 ל-2 מיילים לגאלון (בין 0.4 ל-0.85 ק"מ לליטר). מדובר בפער של כ-3% לרעה ביחס לבדיקת ה-EPA.

     

    התנצלו, לא עזר

    לפני כשנה, עם פרסום הפרשה בראשונה, התנצלו יונדאי וקיה על ההטעייה בנתוני תצרוכת הדלק. הפער בין הפרסומים לתצרוכת הדלק בפועל, התגלה לאחר שה-EPA (הרשות להגנת הסביבה) האמריקאי לחץ על הקונצרן הדרום-קוריאני לבדוק את המספרים. בדיקות נוספות אישרו כי פער שכזה אכן קיים, והוא אינו זניח כלל.

     

    בהמשך הציעו שתי היצרניות תוכנית פיצוי חלקית שאפשרה ללקוחות לקבל סכומי כסף קטנים, בתשלומים. אלא שתוכנית זו לא שכנעה את התובעים, ולמעשה גרמה לצרכנים המרומים להקשיח את עמדותיהם בעניין. כעת אומרות שתי היצרניות כי לקוחות שלא בחרו בתוכנית הקודמת או בחרו בה והתחרטו, יוכלו לקבל את ההסדר החדש - הנדיב כמובן הרבה יותר.

     

    עם פרסום הפרשה ב-ynet, מסרה יבואנית קיה, חברת טלקאר, כי התביעה אינה רלוונטית לישראל. "כל מכוניות קיה שנמכרות בשווקים אחרים של העולם, כולל ישראל, אושרו כראוי עם דירוג תצרוכת דלק נכון בהתאם לתקן הרלוונטי", כך תגובה רשמית של קיה שהועברה לחברת טלקאר.

     

    מחברת כלמוביל, יבואנית יונדאי לישראל, נמסר ל-ynet כי "הרכבים המגיעים לישראל הינם בעלי תקינה אירופית, ונבחנים על-ידי גופי תקינה אירופים שונים מאשר בארה"ב. הכתבות שפורסמו לאחרונה בעניין צריכת הדלק אינן רלוונטיות כלל לשוק הישראלי".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים