הקייס שלו: יוסי ארצי על 'אושר עטוף בשמיכה'
בין הליהוקים לסרטו "אושר עטוף בשמיכה" אפשר למצוא את השחקן הראשי קייס נאשף וגם סקודה מקרטעת בצבע בורדו. "הוא דיבר עם המכונית, ולאט לאט היא הסכימה שהוא יסיע אותה. בסוף הם נהיו חברים". הערות הבמאי
התלבטויות של במאי, צרות של מפיק - ליוסי ארצי היה הרבה גם מזה וגם מזה על הסט של סרטו העצמאי "אושר עטוף בשמיכה", שאותו כתב, ביים והפיק. אף שמדובר ביצירה אישית שלו, הוא היה צריך להתחשב ברצונות של אחרים, לשאת ולתת, להיערך לפי הקפריזות שלהם, וגם להעניק להם טיפול מיוחד. יחס אקסקלוסיבי נדרש בעיקר במקרה של הכוכב הראשי קייס נאשף ושל מכונית סקודה ישנה בצבע בורדו, שלוהקה איתו להפקה.
במאים נוספים מספרים על סרטיהם ב-ynet
- האני אבו-אסעד על "עומאר"
- ענר פרמינגר על "החיים בינתיים"
- יונתן גורפינקל על "שש פעמים"
- עמי ליבנה על "שרקייה"
- יובל אדלר על "בית לחם"
- ארי פולמן על "כנס העתידנים"
נאשף מגלם ב"אושר עטוף בשמיכה" את באשיר, בן זוגה של אישה יהודייה עם נטיות נוירוטיות ברורות (הילה וידור), אשר חוטפת תינוק מאם אריתראית בבית החולים. כשהוא המום מהתגלית על אבהותו הפתאומית המעוותת, ומגלה כי מהדורות החדשות מדווחות על התינוק שנעלם, מחליט באשיר להיכנס למכונית ולהימלט עם אהובתו והתינוק דרומה אל המדבר. ארצי מספר כי כבר במפגש הראשון עם נאשף היה ברור לו כי הוא הליהוק המושלם לתפקיד.
הוא קצת היה פחות בטוח בנוגע לזה כשהשחקן הראשי שלו הודיע לו יומיים לפני תחילת הצילומי שהוא יוצא לנוח בבית הוריו בטייבה, ומאז ניתק עמו קשר. "שעתיים לפני הצילומים הצלחתי להשיג את הטלפון של מי שהיתה חברה שלו אז,
דנה מודן", מספר ארצי, "שלחתי לה סמס לשאול האם קייס נמצא, האם הוא מגיע לצילומים? אין תשובה. ארבע בבוקר, שעה לפני שאנחנו מתחילים לצלם, סמס מקייס: 'הכל בסדר, הייתי צריך קצת זמן לעצמי. אני בדרך לצילומים'".
"זה בסדר, זה קייס. צריך לתת לו את היחס המתאים", מעיד ארצי על העבודה המשותפת עם נאשף, ומשבח אותו על יכולות המשחק שלו. "עבדנו על סצנות ותוך שניים שלושה טייקים ידעתי שיש לנו את זה, ועברנו לצלם אחרים. זה היה מעצבן אותו, והוא ביקש לעשות עוד טייקים כמו כולם. הוא שאל 'למה אחרים מקבלים יותר טייקים ממני?', אז צילמנו עוד כמה איתו, למרות שלא היינו צריכים. אחר כך הסברתי לו שהוא פשוט כל כך טוב, שלא צריך לחזור על הטייקים איתו".
הבמאי נדרש כאמור לתת תשומת לב מיוחדת גם למכונית הסקודה שמצא ברמלה אחרי חיפושים רבים ברחבי הארץ, וליוותה את הצילומים עד שנדמה בסופם. "ידעתי שיש שתי דמויות משנה ויש אוטו, והאוטו צריך אישיות משלו", מספר הבמאי, ונזכר במפגש הראשון שלו עם הטרנטה: "עשיתי לה אודישן, והיא היתה מצוינת".
"בהתחלה רק אני יכולתי להתניע אותה. אף אחד לא ידע איך להתניע אותה", הוא אומר, "קייס אמר לי 'תשמע, תן לי את זה, הבנתי, המכונית צריכה טיפול מיוחד'. הוא נכנס לאוטו, ישב בפנים, דיבר עם הסקודה, ולאט לאט היא הסכימה שהוא יסיע אותה. תוך כדי המסע הוא והסקודה נהיו חברים טובים".
מערכת יחסים אחרת היתה בעייתית יותר - בין וידור לתינוקת אדל שהובאה לסט בגיל חודש וחצי. למרות המאמצים של השחקנית ושל האם האמיתית שנכחה במקום,
התינוקת לא הפנימה שהיא באמצע צילומים, והרבתה לבכות בכי קולני - מה שהקשה על הצוות.
ארצי מספר כי "אושר עטוף בשמיכה" הוא סרט מיוחד מאוד עבורו, ברמה האישית והציבורית. "אני חושב שאני מתחבר אליו מהצד האישי שלי - מהכמיהה הזאת לאבהות שליוותה אותי במהלך הסרט, ובסופו של דבר הגשמתי אותה בעצמי", הוא מודה. "הסיפור הזה של זוגות מעורבים, שאני חי אותו בסביבה שלי - גם אם זה לא מיינסטרים במדינה שלנו - זה דבר שנמצא והיה חשוב לי שהוא יהיה חלק מהמסע הזה. וגם הנושא של הפליטים והעובדים הזרים שהיה חשוב לי שיוצג, ושנדע שאי אפשר להתעלם מזה".
עוד על העבודה עם נאשף, עם המכונית והתינוקת תוכלו לשמוע בכתבת הווידאו.