שתף קטע נבחר

הכירו את חותמת הגומי של האוצר

אחרי שהאוצר הצליח להעביר את התקציב בכנסת מתחילה החגיגה האמיתית. תוספות, קיצוצים ושינויים שמבקש האוצר מאושרים כמעט אוטומטית ומבלי לשאול שאלות בוועדת הכספים. כך האוצר עובד עליכם - טור נוסף בסדרה

בחלק הראשון של המאמר תיארנו איך עובר חוק התקציב בכנסת. אבל, גם זה לא מספיק לאנשי משרד האוצר, המנהלים בפועל את מדינת ישראל. אחרי שעבר התקציב הוא מובא, חדשות לבקרים, לשינויים, תוספות והפחתות לוועדת הכספים של הכנסת.

 

טייקון? המדינה תשמח לתת לך עוד

תקציב המדינה: האוצר ממשיך לעבוד עלינו

האוצר הבטיח לנו כסף? נו, אז מה?

 

לכאורה, אמורה הוועדה לקיים דיון ראוי ומדוקדק בגין כל שינוי ושינוי. בפועל, כפי שמייד תראו, הבקשות לשינויים בתקציב הן מעורפלות ובלתי ברורות. רב בהן הסתום על הנגלה והדיון שמתקיים בהן, אם בכלל, מתקיים בחופזה ובלא הסברים ראויים ומספיקים. למעשה, מדובר בחותמת גומי פשוטה של הפרלמנט לפעולות תקציביות רבות משמעות.

 

רק ברבעון האחרון של שנת 2013, בין החודשים אוקטובר לדצמבר, הקדישה ועדת הכספים מעל עשרים ישיבות כדי לבצע את השינויים בתקציב שנתבקשו על ידי המדינה. ברור לכם שכל הבקשות לשינויים אושרו במלואן.

 

ועכשיו, הבה נביא דוגמה אחת מתוך עשרות ואף מאות בקשות לשינויי תקציב שהובאו לוועדה הנכבדה. בחודש נובמבר 2013 נתבקשה הוועדה לאשר העברה של 450 מיליון שקל. כמעט חצי מיליארד. הנה תצלום הבקשה מונח לנגד עיניכם.

 

אמרו נא לי בטובכם מה פירוש הפסוק המופיע בבקשה: "התאמת תקציב פיתוח התחבורה לקצב הביצוע של רכבת ישראל ונתיבי ישראל". זו הסיבה לבקשה להעברת סכומי עתק אלה. האם מישהו יכול לומר לאיזה צורך ישמש הכסף שיועבר? האם חלה האצה בביצוע קווי הרכבת שמצריכה מימון שכזה? לאיזה פרוייקטים בדיוק מיועד הכסף? מדוע הובאה הבקשה רק עכשיו?

 

תאמרו, לא נורא. זוהי רק בקשה בכתב. אין לנו ספק כי משרד האוצר יגיע לוועדת הכספים ויסביר למה מבוקש סכום הכסף הזה. יתקיים דיון. יישאלו שאלות. יינתנו תשובות. בכל זאת - בכספי ציבור מדובר ובסכום לא קטן. ועדת הכספים, כמו כל מועצת מנהלים ממוצעת, צריכה לבדוק ולחקור. לבקש פרטים ונתונים ועל יסוד אלה להחליט. אך האם זה אכן קורה?

 

כך מעבירים בקלות תוספות לתקציב

הנה לעיונכם פרוטוקול ועדת הכספים בבקשת העברה זו (בסוגריים - הערות שלי). מורן מזור, נציג משרד האוצר שאמור לפרט ולהסביר לחברי הוועדה על מה מבוקשת הצבעתם, פותח בדיון:

 

מורן מזור: הפנייה נועדה להתאמת תקציב הפיתוח של משרד התחבורה לקצב הביצוע של חברות התשתית - רכבת ישראל, נתיבי ישראל - בפרויקטים כמו הקו המהיר, עכו-כרמיאל, מסילת העמק, קו אשקלון-באר שבע. (זו חזרה כמעט מילה במילה על נוסח הבקשה בכתב)

 

ח"כ יצחק כהן: מה עם כביש 3, מסילה לקרית מלאכי? הוא היה בתכנון והורדתם אותו.

 

מורן מזור: הפנייה הזאת מיועדת לתקצב בעיקר פיתוח של תחבורה ציבורית. (תשובה מדוייקת... לא?!)

 

ח"כ יצחק כהן: למה לא כביש 3?

 

מורן מזור: כי זו פנייה שמתקצבת פרויקטים בביצוע. מדובר בתקציב מזומן בפרויקטים בביצוע. (מי שמבין מה פירוש המשפט הסתום הזה - שיקום)

 

ח"כ סתיו שפיר: יש פה סכום מאוד גדול.

 

היו"ר ח"כ ניסן סלומינסקי: זה סכום קטן ביחס לפרויקטים האלה. (איינשטיין צדק - הכל יחסי)

 

ח"כ סתיו שפיר: לא מעניין אתכם לקבל את רשימת הפרויקטים?! כמה הפרויקטים האלה עולים? זה רק חלק מהפרויקטים? (סוף סוף שאלה ראשונה לעניין...)

 

מורן מזור: האומדן של הקו המהיר הוא 7 מיליארד. האומדן של קו אשקלון-באר שבע הוא מעל 2 מיליארד. האומדן של עכו-כרמיאל ומסילת העמק מגיע ל-7 מיליארד. מדובר בפרויקטי ענק ובהיקף אדיר של 450 מיליון. זה תקציב מינורי. (נו, עכשיו זה ברור למה צריך להעביר כחצי מיליארד שקל.. האין זאת?)

 

ח"כ סתיו שפיר: השנה אתם צפויים להגיע ולבקש עוד תקציב?

 

מורן מזור: לא צפויות להיות השנה עוד בקשות לתוספת תקציב.

 

ח"כ ראובן ריבלין: מהבחינה הזו צריך להודות שעבודות התשתית הן יוצאות דופן. (אכן, הערה בונה, חשובה וראוייה להבנת הבקשה)

 

ח"כ יצחק כהן: יהיה פעם ביצוע של כביש 3? (שוב הנודניק הזה עם כביש 3)

 

מורן מזור: אני לא יודע להתייחס לגבי כביש 3.

 

היו"ר ח"כ ניסן סלומינסקי: מי בעד פנייה 234, 236, ירים את ידו? מי נגד? ירים את ידו.

 

תוצאות ההצבעה: בעד - רוב, נגד - 1, נמנעים - 1.

 

זהו. נגמר. 450 מיליון שקל עברו חלפו באין מפריע. כמה זמן לקח הדיון הזה? 5 דקות? עשר? שימו לב לאיכות הדיון, לשאלות, להערות ולתשובות. הרי כל ילד בכיתה א' מבין שיש כאן הצגה ולא דיון לעניין. וכך חוזרת ונשנית הפארסה הזו אין ספור פעמים, שנים על גבי שנים. פקידי האוצר ממלמלים משפטים סתומים ובלתי נהירים. חברי הכנסת מעירים הערות לא רלבנטיות ואינם שואלים לעניין – והכספים שלנו, של כולנו, עוברים באין מפריע.

 

יוסף פריצקי הוא יזם בתחום האנרגיה והתשתיות לשעבר שר התשתיות והאנרגיה של מדינת ישראל, חבר הנהלת לשכת המסחר טקסס-ישראל, אורח קבוע ומרצה בוועידות ואירועים בינלאומיים בתחומי האנרגיה והתשתיות

 

לפנייה לכתב/ת
גיל יוחנן
יו"ר ועדת הכספים, ניסן סלומינסקי
גיל יוחנן
יוסף פריצקי
מומלצים