שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    לכבוד מיליון טועים: למה לא הייתי שם?
    בגלל ביזוי כבוד המדינה שמאפשרת לחרדים ללמוד תורה בשקט כבר 65 שנה, ובגלל שאיש לא חשב שאולי ראוי לשאת תפילה לשלום חיילי צה"ל, ובגלל שאיני לוחם ג'יהאד, ואינני יכול להסכין עם ביטויי "מסירות נפש" מצד קיצוניים. בזמן ההפגנה "למען עולם התורה", ישבתי בביתי בשקט ולמדתי תורה

    לא הלכתי להפגנת המיליון מתוך מחאה על ביזוי תלמידי חכמים

    מעולם לא למדתי אצל הרב דרוקמן, ומעולם לא למדתי אצל הרב שטיינמן. אפילו אעז ואומר, במחילה מכבוד תורתם, שאינם מייצגים את מסורתי התורנית-ספרדית. אך כספרדי "עממי" (כפי שתלמידֵי אלו ואלו נוהגים לכנות אותי ואת שכמותי), יש לי כבוד לכל חכם מחכמי ישראל.

     

    << לעוד חדשות ועדכונים - היכנסו לדף הפייסבוק של ערוץ היהדות >>

     

    לא הלכתי להפגנת המיליון בגלל ביזוי כבודה של מדינת ישראל

    המדינה ששמה היה מושא חלומותיהם של אבותיי זה אלפיים שנה, מדינה שאני חייב בכבודה, היא מדינתי - ולא אחרת. מדינה שעשתה ועודה עושה הרבה טעויות המכאיבות לי ולחברה שלי מאוד. מדינה שחלק נכבד מראשיה קיפחו את המסורת הנפלאה של אבותיי, שלא לדבר על קיפוח כבודם וזכויותיהם. מדינה שלוקחת ממני מס בצורה מוגזמת ולא צודקת בקנה מידה של מדינות אחרות.

     

    עוד דעות בערוץ היהדות :

     

    אך אני זוכר תמיד שאלמלא קמה מדינת ישראל, יכול שהייתי מסתובב עכשיו בעיראק ומחפש מחסה מפורעי חוק. ועל חסרון כיס שגורמים לי חוקי המס הכבדים, אני מתנחם בזה שחלק מכספי יוצא מכיסי למטרות חסד, צדק ותורה (אם כי לא במינון הנכון, לטעמי). זו המדינה שאני מתפלל לשלומה ולשלמותה המוסרית והערכית בהווה ובעתיד, כי בשלומה ושלמותה יהיה לנו שלום.

     

    לא הלכתי להפגנת המיליון מפני שאינני רוצה לנהוג בכפיות טובה

    ראו מה נעשה שם? במקום לשאת שלטים מלאי תודה למדינת ישראל, שריה וראשיה, ולזקוף לזכותה את הרמת קרן התורה בזה שאפשרה לימוד תורה מתוך נחת ושלווה זה 65 שנה - מה שגרם שהיקף לימוד התורה בארץ ישראל עומד על שיעור שלא היה כמותו מעולם - תיארו את המדינה כמבטלת ומרימה יד בתורת משה.

     

    לא הלכתי להפגנת המיליון בגלל התפילה לשלום חיילי צה"ל

    שמענו כל כך הרבה שזכות התורה מגינה על חיילי צה"ל (דבר שאני מאמינו בכל לבי). וכאן הבן שואל: אם כך, מדוע שלא תצהירו על כך במעמד ההמונים בגלוי? למה לא לומר "מי שברך" בכל נוסח שיתוקן על ידי מי מהרבנים, לכבוד חיילי צבא ההגנה לישראל? למה דוחים אותנו בקנה ובפלפולי סרק של עסקנים בינוניים ?

     

    לא הלכתי להפגנת המיליון כי הבטיחו בה אחדות

    וזה דבר האחדות: אדמו"ר פלוני יעמוד בקרן רחוב פלוני בקרב אנשי שלומו. הרב אלמוני יהיה במרפסת נפרדת, כי לא יוכל לעמוד על יד גאון אלמוני. ובכלל, עסקן פלוני לא יוכל שאת פני עסקן אלמוני.

     

    לא הלכתי להפגנת המיליון, אך ישבתי בביתי בשקט ולמדתי תורה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
    לא הלכתי להפגנת המיליון, אך ישבתי בביתי בשקט ולמדתי תורה(צילום: רויטרס)

     

    והדתיים הלאומיים עם רבותיהם יעמדו מתחת לגשר המיתרים. בזה הם מומחים, כבר שבעים שנה הם כורעים תחת המעמסה של החזקת הגשר בין חלקי העם. רק שהמיתרים שלהם מידי פעם צריכים כיוון, שכן כרגע הם סובלים מחוסר תיאום משווע. בקיצור, אחדות צורמת המגלה את הפילוג הגדול.

     

    לא הלכתי להפגנת המיליון בגלל "מסירות הנפש"

    כי בין המארגנים אותה, היו אנשים שאמרו שיש להם "פלוגות של מתאבדים שמוכנים למסור את הנפש". ומכיוון שאני יהודי ולא לוחם ג'יהאד אסלמי, לא אוכל להסכים עם התבטאויות אומללות כאלו. והאמת שגם פחדתי קצת. אני יודע שההסברה של כבוד הרב שטיינמן שליט"א הייתה מעודנת, שקולה ואחראית, אך עדיין דברי הקיצוניים לא הוקעו די הצורך.

     

    וכלפי המתבטאים בעזות די שאזכיר דברי חז"ל בתלמוד: מי שקורא ושונה ומשמש תלמידי חכמים ואין משאו ומתנו באמונה, ואין דיבורו בנחת עם הבריות, מה הבריות אומרות עליו - אוי לו לפלוני שלמד תורה, אוי לו לאביו שלמדו תורה, אוי לו לרבו שלמדו תורה, פלוני שלמד תורה - ראו כמה מקולקלין מעשיו וכמה מכוערין דרכיו! (בבלי יומא, פו עמוד א).

     

    לא הלכתי להפגנת המיליון כי אינני תמים

    אני לא תמים עד כדי שאחשוב שרק "הגברת כבודה של תורה" עמדה לנגד עיניהם של מארגני העצרת; ניסוח תמים ומושלם של רבותיי וחבריי תלמידי מרן הרב קוק זצ"ל. אני הקטן עוד לא הגעתי לדרגתו של מרן הרב כדי שאוכל לראות בכל תופעה את הגרעין הפנימי העמוק שבה, הלוואי ואזכה. בינתיים איני עושה שקר בנפשי.

     

    לא הלכתי להפגנת המיליון כי דיברו על הצלת "עולם התורה"

    אמירה כזאת מניחה שיש שני עולמות: העולם שלנו והעולם של התורה. לדידי אין לתורה עולם משלה. אותי למדו שהתורה שייכת לעולם הזה. היא ניתנה לבני אדם שבשוק, ואיננה מתבצרת בכותלי מדרש זה או אחר.

     

    כך למדתי מסבי עליו השלום ומחבריו שעלו מבגדאד. כולם היו אנשי עמל ותלמידי חכמים, עוסקים בעבודה ומקיימים במשאם ובמתנם את דבר ה' ביושר ונאמנות. אחד מחבריו, חכם יוסף כדורי עליו השלום, היה מוכר בננות בשוק מחנה יהודה, ומהדיר את ספריו של ה"בן איש חי".

     

    לא הלכתי להפגנת המיליון, אך ישבתי בביתי בשקט ולמדתי תורה

    נזכרתי בדברי רבנו הגדול הרמב"ם: "כל המשים על לבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה ויתפרנס מן הצדקה, הרי זה חילל את ה', וביזה את התורה, וכיבה מאור הדת, וגרם רעה לעצמו, ונטל חייו מן העולם הבא".

     

    אמרתי לעצמי, לא מספיק חרפה היא לנו שאנו מתעלמים מדבריו הברורים, ונוהגים היתר בעצמינו, עוד נוסיף חטא על פשע ונפגין דבר זה ברבים? מה שהרמב"ם קורא "חילול ה' וביזוי התורה" אנו נקרא "קידוש ה' וכבוד תורה"? במחילה, איני יכול. גם אם אני לא מקיים את דברי הרמב"ם במלואם, עדיין יש בי רגישות לפסיקתו החד-משמעית (ואני יודע את פלפולי הראשונים והאחרונים במחלוקתם על הרמב"ם בעניין זה. ועדיין דברי הרמב"ם נכוחים וברורים כשמש בצהריים).

     

    לא הלכתי להפגנת המיליון

    אך כיוונתי את השעה בה צעקו כולם יחדיו: "ה' הוא הא-להים". בזה אין מחלוקת בינינו. בזה כולנו מסכימים. ה' הוא הא-להים.

     

    לא הלכתי להפגנת המיליון, אבל הם היו שם

    מאות-אלפים מאחיי האהובים בני התורה היו שם. אגב, ממה שראיתי הריקודים היו יפים ומשמחים,

    הצעה מבריקה של הרב שטיינמן. אך במחילה, הטעם המוזיקאלי גרוע, שלא לדבר על היעדר מוזיקה יהודית מזרחית. לא נורא, העיקר שנרקוד תמיד בשמחה והתלכדות.

     

    גם הם וגם אני אוהבים את התורה. אני לא פסקתי מתלמודי, והם שבים כבר לתלמודם. ולוואי שממני ומהם יתקלס ריבון העולם.

     

    • הרב דוד מנחם, רב קהילת משכן יוסף שכונת רסקו (גבעת הוורדים), בירושלים

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: עידו ארז
    ומה עם התפילה לשלום חיילי צה"ל?
    צילום: עידו ארז
    מומלצים