שתף קטע נבחר

הקטנת ההוצאה הממשלתית - נדחתה ההצבעה

ועדת הכספים דחתה את ההצבעה על הקטנת ההוצאה מחשש שדרישת האוצר תביא לקיצוץ דרסטי בתקציבים החברתיים. האופוזיציה התנגדה תחילה לדרישה וקיבלה במפתיע תמיכה מהקואליציה, שגרמה לדחיית ההצבעה

מרד פתאומי של הקואליציה בוועדת הכספים טרפד היום (ב') את אישור הצעת החוק של האוצר לשינוי תוואי גידול ההוצאה הממשלתית בתקציב המדינה החל מ-2015.

 

המפנה ארע לאחר שראש אגף התקציבים באוצר אמיר לוי הזהיר את הוועדה בראשית הדיון כי לא יהיה מנוס מהעלאת מסים ב-2015 כדי לכסות גידול של כ-5 מיליארד שקל בהוצאות הממשלה, אם הכנסת לא תאשר את הצעת החוק שתמנע את גידול ההוצאה בהיקף הזה. לוי הגיב על התנגדות האופוזיציה להצעת החוק שבאה בעיקר מסיעת העבודה מהחשש שתביא לקיצוץ דרסטי בתקציבים החברתיים.

 

"תוואי ההוצאה החדש ימנע העלאת מסים", אמר לוי. הוא ציין כי שמירת התוואי אפילו תביא להפחתת נטל המס ב-1.7% בסוף העשור לעומת המצב הקיים."יש כאן מהלך שמצד אחד מביא לאיזון בין גידול התקציב, שיכול לאפשר עלייה באיכות החיים. מצד שני הוא ימנע גידול דרסטי בנטל המס על האזרח. כך נשלם פחות ריבית על החוב הלאומי והחיסכון בקטע זה יגדיל את התקציבים החברתיים".

 

תוואי גידול ההוצאה מחושב לפי שיעורי גידול האוכלוסייה והצמיחה והורדת שיעור החוב הלאומי, בהתאמה לתוואי הפחתת הגירעון המעוגן בחוק. גידול ההוצאה בחוק הקיים מתקרב ל-5%, "כשהתחזיות צופות קצב צמיחה של 3% בממוצע ב-5 השנים הבאות, החשש שלנו שבקצב הקיים הממשלה תגדל יותר מצמיחת המשק. אבל אם יתברר שטעינו בתחזיות אני מעדיף שתכעסו עלינו בעתיד במקום להקפיא את המצב". אמר לוי.

 

מדברים אלה עלה כי אם תוואי ההגבלה המוצע לא יאושר, תוצאת הפער ב-5 השנים הבאות עלולה להצטבר ל"בור" של 30 מיליארד שקל לפחות שיחייבו כיסוי הולם במסים. זאת אם לא יהיה קיצוץ בהוצאות הממשלה המוצע בתוואי החדש שיביא כאמור גם להפחתת נטל המס עד סוף העשור. הכלכלן הראשי של האוצר ד"ר מיכאל שראל ציין בהקשר זה ש"הימנעות מעליית מסים גם היא תרומה לצמיחה".

 

הקואליציה מעניקה רוח גבית לאופוזיציה

אבל את ח"כ מיכל בירן (עבודה) הרתיעו השלכות השינוי שיחייבו קיצוץ בין 4-10 מיליארד שקל לפחות בתקציב 2015 , "וזה יהיה קיצוץ מתמשך, קיצוץ ריבית דריבית. כל שנה התקציב יקטן. זו מכת מוות למדינת הרווחה וגזירות על גזירות. גם אם יגדלו הכנסות המדינה, והחרדים יצאו לעבוד, לא נוכל להגדיל את תקציבי הרווחה בגלל המגבלות של תוואי ההוצאה".

 

ח"כ דב חנין (חד"ש)תקף את הצעת הממשלה מכיוון אחר: "יש הבדל בין הגבלת הגירעון מנימוקים כלכליים להגבלת ההוצאה שהיא אידיאולוגית, ומלחמה נגד מנגנוני רווחה". הוא ציין שכבר היום ישראל מוציאה על השירותים החברתיים שיעור נמוך (40% מהתוצר) בהשוואה להוצאה באיחוד האירופי (49% מהתוצר).

 

אבל במפתיע, לקראת סוף הדיון וההצבעה על אישור הצעת הממשלה לקריאה שנייה ושלישית, קיבלה התנגדות האופוזיציה רוח גבית מהקואליציה, שגרמה לדחיית ההצבעה.

 

הח"כים גילה גמליאל, רכזת הקואליציה בוועדה, וחמד עמאר (ליכוד-ביתנו) טענו כי לא מספקים אותם נימוקי האוצר לשינוי תוואי הגדלת ההוצאה לעומת התוואי הנוכחי שנקבע בממשלה הקודמת בידי שר האוצר יובל שטיינץ ושר העל-הכלכלי, ראש הממשלה בנימין נתניהו.

 

"הנימוקים לא נשמעו מאוד מקצועיים", אמרה גמליאל אך נטתה להסכים לשינוי התוואי לשנה הבאה בלבד. נוכח האפשרות שעלתה קודם לשינוי לטובה בצמיחה בשנים הבאות היא שאלה מדוע האוצר לא יסתפק בהוראת שעה עד 2016. לכך התנגד יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי). גמליאל ועמאר הגיבו שיצביעו נגד החוק, ובהעדר רוב לקואליציה נאלץ סלומינסקי לדחות את ההצבעה על אישור החוק לדיון נוסף במועד לא ידוע.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים