שתף קטע נבחר

האופרה הישראלית חוגגת 30 עם עגנון ורכטר

גולת הכותרת בעונה החדשה: שתי אופרות ישראליות חדשות המבוססות על יצירותיהם של ש"י עגנון וחנוך לוין שהלחינו חיים פרמונט ויוני רכטר. גם בית האופרטה הממלכתי של בודפשט חוזר

האופרה הישראלית חוגגת 30 שנה להקמתה עם תוכנית עשירה של בכורות ליצירות אופראיות ישראליות שנכתבו במיוחד לרגל המאורע, הפקות ענק של קלאסיקות אופראיות ושלל אירועים פתוחים לקהל ללא תשלום, שייערכו במוקדים שונים ברחבי הארץ.

 

"30 שנה של חלומות והגשמה מאחורינו ואנחנו מתבוננים בגאווה ביציר כפינו", אמרה מנכ"לית האופרה חנה מוניץ בפתח מסיבת העיתונאים שנערכה הבוקר (ג') במשכן לאמנויות הבמה בתל אביב. למוניץ יש סיבה לגאווה: בעשרים השנים האחרונות היא הובילה את אחד ממוסדות הדגל של עולם התרבות הישראלי, בנתה לו שם גם בעולם והצליחה למשוך אליו שורה ארוכה של כוחות יצירתיים בינלאומיים.

 

"כלת הצאר". תגיע לישראל (באדיבות האופרה הישראלית) (באדיבות האופרה הישראלית)
"כלת הצאר". תגיע לישראל(באדיבות האופרה הישראלית)

על אף שמדובר בפרויקט שינעל את העונה, נדמה שדי בטוח לומר כי הערב המשולב של שתי אופרות קאמריות ישראליות חדשות שנמצאות בימים אלה בשלבי כתיבה מתקדמים, מסתמן כגולת הכותרת בתוכנית. מדובר בבכורה עולמית ליצירה המבוססת על "האדונית והרוכל" מאת ש"י עגנון ועיבוד אופראי למחזה "שיץ" מאת חנוך לוין. את המוזיקה לאופרה על פי יצירתו של עגנון כתב המלחין חיים פרמונט לליברית מאת צרויה להב. את המוזיקה לאופרה על פי יצירתו של לוין כתב יוני רכטר לליברית שערך שמואל מלצר. את הערב המשולב יביים עידו ריקלין.

 

"זו הרפתקה נפלאה ואתגר ענק להפוך את הטקסט של עגנון לאופרה תוך שמירה על ייחודיות הכתיבה שלו", אמר המלחין חיים פרמונט. "עגנון מביא לידי ביטוי בכישרון אדיר נועזות, אבל עושה זאת ברמיזה. האתגר שלנו הוא לבנות את הדרמה וזה לא פשוט. למעשה יש בזה חוצפה גדולה, אבל מלחינים הם קצת אובססיביים, סוג של מתאבדים. זה לא ברור מאליו שהאופרה הישראלית הרימה את הכפפה. יש אומץ להשקיע ביצירות מקור ישראליות ואין רבים העושים במלאכה. אני רואה בנו חלוצים ומקווה שיהיו מי שיבואו אחרינו, כישרונות שיצעידו את היצירה הישראלית קדימה".

 

עונת האופרה תיפתח בנובמבר עם הפקה חדשה של "הספר מסביליה" מאת רוסיני בבימויה של קתרין טלבאן. על תזמורת האופרה ינצח עומר ולבר. הפקה חדשה נוספת שתעלה בינואר היא "לה רונדינה" מאת ג'קומו פוצ'יני, שתחזיר לישראל את המנצח פרדריק שאזלן. את האופרה, שעולה לראשונה בישראל, יביים מנהלו האמנותי של בית האופרה הממלכתי של פריז ניקולא ז'ואל, שישוב גם בסוף העונה לביים את "טוסקה" של פוצ'יני שתציג במסגרת פסטיבל האופרה הבינלאומי במצדה.

 

בית האופרטה הממלכתי של בודפשט, שהפך אורח קבע באופרה הישראלית, חוזר גם בעונה הנוכחית הפעם עם "הביידר" מאת אמריק קלמן. ברוח קלילה זו מחזירה האופרה הישראלית לבמה גם את "שיקוי אהבה" של דוניצטי, הפקה שביים עמרי ניצן לפני כעשור וזוכה עדיין להצלחה מרובה.

 

אחרי שלוש עונות בהן הוקרנו הפקות האופרה שנערכו במצדה על מסכי ענק במוקדים שונים ברחבי הארץ, בחרו באופרה הישראלית לצלם ולהעביר בשידור חי הפקה חדשה שתעלה לקראת סוף העונה על במת המשכן. מדובר באופרה "נבוקו" בבימויו של סטפנו מצוניס די פראלפרה. על תזמורת בית האופרה ינצח, מאסטרו דניאל אורן.

 

ההצלחה שרשם בעונה החולפת ביקור הבכורה של האופרה החדשה ממוסקבה בישראל יוביל לשילובה גם בתכנית של עונת ה-30. הפעם יגיע בית האופרה המוסקבאי עם "כלת הצאר", מהקלאסיקות הגדולות של הרפרטואר האופראי הרוסי. את האופרה מאת רימסקי קורסקוב ביים יורי אלכסנדרוב ועל התזמורת ינצח יבגני סמויילוב.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים