שתף קטע נבחר

סע לאט: עוד 40 מצלמות מהירות בדרך לכביש

השר לבטחון פנים הצהיר בכנס אור ירוק כי בחודשים הקרובים צפויות להיכנס לפעילות עוד 40 מצלמות מהירות ורמזור, ולהעלות את מספר המצלמות בישראל ל-100

אתמול שר התחבורה הודיע על העלאת המהירות המותרת ל-120 קמ"ש, והיום מצנן השר לבטחון פנים את ההתלהבות: השר יצחק אהרונוביץ' הודיע בכנס אור ירוק כי בכוונת משרדו להפעיל 40 מצלמות מהירות ורמזור חדשות ברחבי הארץ, מה שיעלה את מספר מצלמות האכיפה בכבישים ל-100.

 

 

בכנס, שנערך השנה תחת הכותרת "לא רק הנהג אשם" ועוסק באחריות המדינה למאבק בתאונות הדרכים, אמר אהרונוביץ' כי אגף התנועה ואנשי מקצוע קבעו את מיקומי 60 המצלמות הקיימות, וכי הן מראות "תוצאות טובות". אהרונוביץ' ציין כי לדעתו "חייבים לעבור לשלב ב' בתכנית מצלמות האכיפה. אני מקווה שכבר בחודשים הקרובים נראה את יתר המצלמות ונגיע למאה מצלמות".

 

מצלמת מהירות. עוד 40 - בחודשים הקרובים (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
מצלמת מהירות. עוד 40 - בחודשים הקרובים(צילום: ירון ברנר)

 

במהלך נאומו בכנס, השר לבטחון פנים ציין כי בכוונתו להקים ועדה ציבורית בראשות השופט לשעבר עזרא קמה, שתקבע את מיקום המצלמות. זאת במטרה לאפשר לאגף התנועה של המשטרה להקצות משאבי אכיפה ניידים לאזורים אחרים. בדרך זו אהרונוביץ' מקווה כי המשטרה תוכל להגביר אכיפה ונראות בכבישים, בין היתר בסיוע יותר שוטרים הרכובים על אופנועים.

 

יוזמת השר נתקלת בהתנגדות מצד יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ד"ר יעקב שיינין, שטוען כי הרשות צריכה לקבוע את מיקום המצלמות - ושאלו צריכות להופיע בעיקר בתוך ערים. לדברי שיינין, לשופט אין מומחיות בתחום הבטיחות בדרכים, ולכן מי שצריך לקבוע את המיקום היא הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. עוד אמר כי "יש לרכז את מצלמות המהירות בתוך הערים, שם ההבדל בין 50 ק"מש ל-80 קמ"ש הוא הבדל בין חיים למוות. מצלמות המהירות צריכות להיות מכשיר הרתעה, ולא אמצעי לגביית כסף מן הציבור".

 

העלאת המהירות הורידה את מספר התאונות?

פרויקט האכיפה האלקטרונית, שמכונה א' 3, יצא לדרך עוד בשנת 1996 בהשראת פרויקטים דומים באירופה, אך מצלמות ראשונות הפכו פעילות רק בפברואר 2013. לאורך הדרך, הן זכו ללא מעט ביקורת מצד מומחי בטיחות, בהם כאלו שטענו שהן אף גורמות לסיכון בגלל יצירת הבדלי מהירות בין מכוניות ובלימות פתאומיות של נהגים שהבחינו בהן.

 

סקר של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מאושש חלק מטענות אלו, לאחר שמצא כי "באתרים הקרובים יחסית לאתרי הצבת המצלמות השפעתן מורגשת - ניתן לזהות ירידות במהירויות". אלא שההשפעה נקודתית בלבד: "לפי המידע שהתקבל מהמשטרה, המצלמות הוצבו בקטעים של דרכים דו-מסלוליות. על-פי מכלול מדדי המהירות שנבחנו, לא נמצא שינוי מהותי במהירויות בסוגי דרכים אלה".

 

גם בהודעה שפרסם משרד התחבורה אתמול, יש בכדי לסתור את חלק מהטיעונים להצבת מצלמות מהירות בכבישים. לפיה החלטת השר להעלות את מהירות הנסיעה ל-120 קמ"ש, התקבלה "לאחר שהתברר כי בכל אותם כבישים שבהם עלתה מהירות הנסיעה ל-100 או ל-110 קמ"ש, לא נרשמה כל השפעה שלילית ולא חלה כל הרעה בבטיחות הנהגים". למעשה, במשרד אף מבהירים כי "בחלק מהכבישים שבהם עלתה מהירות הנסיעה אף נרשמה ירידה במספר תאונות הדרכים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
השר לבטחון פנים, יצחק אהרונוביץ'
צילום: מוטי קמחי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים