שתף קטע נבחר

צילום: shutterstock

המכה ה-11: כבישי ארץ הנילוס מדממים

יותר מ-13,600 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים שאירעו בשנת 2013 ברחבי מצרים. מה עומד מאחורי המספרים הגבוהים וכיצד יטופל הקטל בכבישים?

"17 נהרגו בהתהפכות רכב בין קהיר לאלכסנדריה", "29 הרוגים בתאונות דרכים במצרים ביום אחד". אזרחי מצרים מתעוררים לאחרונה לכותרות מחרידות כמו אלה באופן כמעט יומיומי. אמנם המצב הפוליטי המעורער במדינה והעימות בין השלטון לאחים המוסלמים תופס את מרב תשומת הלב התקשורתית, אולם גם כלי התקשורת מתקשים להתעלם מריבוי תאונות הדרכים במדינה שגובות קורנות רבים.

 

עוד בחלון למזרח התיכון :

ענף בבורדל: הזונות בתוניסיה תובעות זכויות

חגורה - לא נשק: מאבק נגד רצח נשים בלבנון

הגאונים של מצרים נשלחים לבי"ח למשוגעים

 

"שפיכות הדמים על האספלט", כך מתארים את מכת המדינה שפוקדת את מצרים. "מספרים מבהילים של קורבנות תאונות הדרכים במצרים. מספרים שעולים בהיקפם על קורבנות המלחמות וכן על קורבנות הטרור", נכתב בכתבה בנושא ברשת "אל-ערבייה".

תאונת רכבות קטלנית בינואר 2013 שבה נהרגו 19 חיילים (צילום: AFP) (צילום: AFP)
תאונת רכבות קטלנית בינואר 2013 שבה נהרגו 19 חיילים(צילום: AFP)

 

 

והנתונים מדברים בעד עצמם. "בשנת 2013 נהרגו 13,600 בני אדם ו-60 אלף נפצעו בתאונות דרכים שאירעו במדינה", הסביר החודש סאמי מוחתאר, העומד בראש האגודה המצרית לטיפול בקורבנות תאונות הדרכים בשיחה עם סוכנות הידיעות הסינית "שינואה". "זאת בהשוואה ל-8,000 הרוגים ו-32 אלף פצועים בשנת 2007". 

 

בספטמבר 2012 הסביר ד"ר מג'די בכר מארגון הבריאות העולמי כי מצרים הפכה לאחת מ-10 המדינות שנכנסו לקטגוריה המפוקפקת של המדינות המובילות בעולם בתאונות דרכים. אז נטען כי 12 אלף בני אדם נהרגים במצרים כל שנה בתאונות דרכים בשיעור של הרוג וארבעה פצועים בכל שעה, שבה מתרחשות בממוצע שתי תאונות. כביש המוות במצרים, שבו נרשם מספר התאונות הגבוה ביותר, נכון לאותה שנה היה הכביש שבין אסיוט למיניה שבדרום המדינה.

 

מנתונים שפורסמו באתר ארגון הבריאות העולמי עולה כי כ-10,720 בני אדם נהרגו במצרים בשנת 2010, נתון שממקם את מצרים במקום ה-19 בעולם, כשסין היא המובילה ברשימה. עוד עולה מהנתונים כי מספר ההרוגים פר 100,000 בני אדם עמד אז על 13.2 בממוצע. לעומת זאת, באיראן נאמד מספר ההרוגים פר 100,000 בני אדם באותה שנה על 34.1 בממוצע.

 

מי שמנסה כעת, לפחות כלפי חוץ, להיכנס לעובי הקורה הוא ראש הממשלה הזמני של מצרים, איברהים מחלב, שמונה לתפקיד לפני מספר שבועות. את פגישתו עם שר הפנים, מוחמד איברהים בתחילת החודש הוא ניצל כדי לדבר על מכת תאונות הדרכים, לצד הדיבורים הרגילים על המצב הביטחוני והקיטוב בין השלטון לבין האחים המוסלמים. "חשוב שנמצא פתרונות לא שגרתיים לבעיות התנועה", אמר מחלב בפגישה.

 

"עברו שעתיים ועוד לא אירעה תאונה". קריקטורה במצרים ()
"עברו שעתיים ועוד לא אירעה תאונה". קריקטורה במצרים

כניסה בהליכה, יציאה בדימום. תחנת הרכבת במצרים ()
כניסה בהליכה, יציאה בדימום. תחנת הרכבת במצרים
 

מדוע כבישי מצרים מדממים?

על פי סאמי מוחתאר מהאגודה לטיפול בקורבנות תאונות הדרכים, מדובר קודם כול בגורם האנושי. "לנהגים, לנוסעים, להולכי הרגל ואפילו לאלה שאוכפים את החוק אין כל מודעות בנושא. 80 אחוזים מהתאונות נובעות מהגורם האנושי". לדבריו, גם מצב הכבישים מחריף את הבעיה. "משנות השישים גדל מספר הכבישים רק פי ארבעה בעוד מספר המכוניות גדל פי 24. יש כאן חוסר התאמה משווע".

 

יוסרי א-רובי, שבעבר כיהן כעוזר שר הפנים המצרי לענייני תעבורה, סבור גם הוא כי הגורם העיקרי לתאונות הוא האנושי. אולם הוא הצביע על בעיה נוספת - כשירותם של שוטרי התנועה. "אין אף מומחה מבין שוטרי התעבורה שיכול לכתוב דו"ח תאונות מספק שיכול להסביר כיצד היא קרתה ובכך אולי למנוע תאונות אחרות. מי שאמון על חקירת תאונות דרכים הוא בדרך כלל איש ביטחון רגיל. בנוסף, גם בפרקליטות או ברשות השופטת אין נציגים המתמחים בענייני תעבורה".

 

מוחתאר הסביר כי תאונות הדרכים פוגעות גם כלכלית במצרים, שנמצאת גם ככה במשבר פיננסי עמוק. "כל שנה התאונות האלה עולות 17 מיליארד לירות מצריות. הסכום כולל את ההפסדים הכספיים הישירים, הטיפול בקורבנות, ביטוח למכוניות ועוד".

כדור פורח התרסק בלוקסור ו-19 תיירים נהרגו (צילום: AP) (צילום: AP)
כדור פורח התרסק בלוקסור ו-19 תיירים נהרגו(צילום: AP)

 

מה הפתרון?

המומחים במדינה סבורים כי קודם כל חשוב להעלות את המודעות בנושא הן בקרב הנהגים, הן בקרב הנוסעים, הולכי הרגל ושוטרי וקציני התנועה. לדעתם, העונש על הנהגים צריך להיות פרסונלי ולא לחול על בעל הרכב בלבד, כפי שקובע החוק. בנוסף, הם טוענים כי יש להחריף את הענישה על נהיגה ללא רישיון וכן לשכלל את תכנון הכבישים והגשרים ולהסתייע לשם כך בטכנולוגיות חדשות. "כל מערכת התעבורה סובלת מהזנחה ממשלתית. לא הייתה התעניינות בנושא ב-30 השנים האחרונות", הסביר

סאמי מוחתאר.

 

בשנים האחרונות גבר גם מספר התאונות המחרידות שאירעו בין כלי רכב לרכבות במצרים. בנובמבר 2013 התנגשה רכבת בשלושה כלי רכב שפרצו את מחסומי המסילה בכפר דאשור, כ-40 ק"מ דרומית לקהיר. 28 בני אדם נהרגו בתאונה. בנובמבר, שנה קודם לכן, נהרגו 51 ילדים בהתנגשות רכבת באוטובוס במחוז אסיוט כ-200 ק"מ דרומית לקהיר. בעקבות התאונה התפטרו שר התחבורה המצרי ומנכ"ל חברת הרכבת מתפקידם. אבל גם התפטרותם ומינוי מחליפיהם לא מנעה את תאונת הרכבות הבאה שבה נהרגו 19 חיילים ויותר ממאה נפצעו דרומית לקהיר.

 

גם תאונות אוויריות גובות קורבנות במצרים. באוקטובר האחרון התרסק מטוס מיג 21 בשמי העיר התיירותית לוקסור שבדרום המדינה ואדם אחד נהרג. בפברואר 2013 אירע אסון כבד גם בלוקסור כשבלון פורח התרסק ו-19 תיירים נהרגו.  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
תאונת רכבת קטלנית
צילום: AFP
מומלצים