שתף קטע נבחר
 

בעל מקצוע? כך תיזהר מתביעת רשלנות

בעלי מקצוע מקצוע רבים אינם מודעים לעובדה שאם יתרשלו בביצוע תפקידם - הלקוחות עלולים לתבוע אותם בגין הנזק שנגרם כתוצאה מכך. מה חשוב לדעת כדי שלא להקלע למצבים כאלה? מדריך

אנשים רבים נזקקים לשירותיהם של אנשי מקצוע כמו רופאים, קבלנים, עורכי דין, אדריכלים, מהנדסים ועוד. בשנים האחרונות, עולה תודעת הצרכנים לזכויותיהם והם דורשים לקבל את השירות האיכותי והאמין ביותר מבעל המקצוע אותו שכרו. כך, במקרים רבים, כאשר בעל מקצוע מתרשל בביצוע תפקידו, ניתן לתבוע אותו בגין הנזק שהתרשלות זו גרמה.

 

 

נזקים אלו עלולים להגיע לכדי מיליוני שקלים, דבר שיכול להוביל בקלות לפשיטת רגל של בעל המקצוע ולהתמוטטות העסק. רבים מבעלי המקצוע אינם יודעים כיצד להתגונן ולהימנע מתביעה בגין רשלנות מקצועית ולעתים כלל אינם מודעים לכך שהם עשויים להיות חשופים לתביעות מסוג זה. לפניכם כל מה שחשוב לדעת כדי שלא להקלע למצבים כאלה.

 

מהי רשלנות מקצועית?

רשלנות מקצועית מוגדרת כמעשה או מחדל, המהווים סטייה מנורמת התנהגות מקצועית מקובלת, שבעל מקצוע סביר לא היה עושה אותם ושגרמו נזק ללקוח.

 

תביעות רשלנות מקצועית מוגשות על פי רוב במקרים בהם בעל מקצוע לא השתמש במיומנות או לא נקט מידת זהירות, שאדם סביר, נבון וכשיר לפעול באותו מקצוע היה משתמש או נוקט באותן נסיבות. משום כך ניתן לראות התנהלות זו כרשלנית ובעל המקצוע חשוף לתביעה. במקרה שימצא רשלן, החובה חלה לא רק כלפי לקוחותיו אלא גם כלפי צדדים שלישיים.

 

דוגמה למקרה כזה נידונה בבית המשפט, כאשר עורך דין ביקש לתקן טעות דפוס בצוואה של לקוח ולא שלח עותק מהצוואה המתוקנת לאחד המוטבים בצוואה. במקרה זה עורך הדין התרשל בתפקידו בעריכת הצוואה כלפי צד שלישי ולכן בית המשפט פסק כי עורך הדין חב אחריות גם כלפיו ולא רק כלפי לקוחו הישיר.

 

מתי אפשר לתבוע בגין רשלנות מקצועית?

על מנת שתהיה עילת תביעה נגד בעל מקצוע בגין רשלנות מקצועית, נדרשים להתקיים מספר תנאים. הראשון הוא כי מתוקף עיסוקו, חלה על בעל המקצוע חובת זהירות כלפי הלקוח. השני הוא התנהגות בלתי סבירה או בלתי זהירה של בעל המקצוע כלפי לקוחותיו, כלומר התנהגות רשלנית.

 

תנאי נוסף הוא כי הלקוח הוכיח קיומו של נזק, שקרה בעקבות אותה התנהגות רשלנית. תנאים אלו הם הכרחיים וייבדקו בהתאם לנורמה הקיימת והנהוגה בתחום עבודתו של בעל המקצוע.

 

כיצד ניתן להתגונן מפני תביעה כזו?

אחת הדרכים היעילות להתגונן מפני תביעות כאלה, היא באמצעות פוליסה לביטוח אחריות מקצועית. מדובר בפוליסה המיועדת לכסות בעלי מקצוע מפני חבות כלפי הלקוחות עקב הפרת חובתם כבעלי מקצוע, שמקורה ברשלנות. מלבד ביטוח בגין הנזקים שנגרמו ללקוח, ביטוח זה כולל לרוב ביטוח אובדן מסמכים, ביטוח הוצאות דיבה והשמצה ואי יושר של עובדי בעל המקצוע.

 

הפוליסה הטיפוסית לביטוח אחריות מקצועית נועדה לבטח את בעלי המקצועות החופשיים כגון רופאים, עו"ד ומהנדסים. אולם, בשני העשורים האחרונים הורחבה הפוליסה והיא מכסה לא רק בעלי מקצועות חופשיים, אלא גם אחריות מקצועית של בעלי מלאכה כגון מכונאים, ספרים, חשמלאים וכדומה.

 

האם ביטוח אחריות מקצועית מכסה לחלוטין?

כאשר בעל מקצוע נתבע בגין רשלנות מקצועית, עליו לעמוד בשני תנאים על מנת לקבל את הכיסוי. ראשית, כי הוא יכול להוכיח שהמקרה שהוביל לתביעה התרחש בתקופת הביטוח ושנית כי התביעה הוגשה במהלך תקופת הביטוח.

 

בנוסף, פוליסת הביטוח אינה מכסה מעשים או מחדלים שאירעו בעבר ואשר אינם מקיימים את "תנאי היעדר הידיעה המוקדמת". כלומר, כאשר המבוטח רוכש פוליסת אחריות מקצועית, והוא יודע על כך שקיים סיכון ממשי שתוגש נגדו תביעה על אירועי העבר ואינו מגלה עובדה זו - הפוליסה אינה תקפה.

 

האם אפשר להסיר אחריות באמצעות סעיף בחוזה? 

לא - בעל מקצוע אינו יכול למנוע תביעה בגין רשלנות מקצועית כבר בזמן חתימת העסקה. לגישת בתי המשפט, הכנסת סעיף גורף הפוטר את בעל המקצוע שהתרשל מפיצוי הלקוח בגין כל נזק שייגרם לו - גם אם היה בעל המקצוע רשלן כלפיו, עלולה להוביל למצב לא רצוי לפיו בעל המקצוע עלול לנהוג מלכתחילה במידת זהירות פחותה כלפי הלקוח ולכן יפעל לביטולו.

 

סוגיה זו נדונה בבית הדין המשמעתי של לשכת עורכי הדין, שהחתימו את לקוחותיהם על סעיף מסוג זה. בית הדין המשמעתי הארצי קבע מפורשות כי סעיף זה אינו חוקי שכן התנהגות זו מנוגדת לחובת הנאמנות של עורך הדין כלפי הלקוח.

 

הכותב הוא עו"ד, ממשרד עו"ד עמיקם חרל"פ ושו"ת, מומחה בדיני נזיקין, תאונות וביטוח

http://www.harlap.co.il


פורסם לראשונה 02/04/2014 20:05

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
צילום: shutterstock
צילום: יח"צ
עו"ד עמיקם חרל"פ
צילום: יח"צ
מומלצים