שתף קטע נבחר

"היפה והחנון 4": מלאכותי בקטע טבעי

בתום העונה הרביעית, גם אחרון הצופים יודע שב"יפה והחנון" יש מעט מאוד מציאות - אבל זה לא מפריע לערוץ 10 לעשות מזה טלוויזיה לא רעה עם גמר חביב, מתמודדים שנוח ללעוג להם וזוכים מתבקשים. אריאנה מלמד נפרדת ומחכה ליום שבו ימציאו לנו עמות מזרח-אירופיות וחנונים בולסי חריימה

ברור שהגיע להם: קארין היתה, לאורך כל העונה, הכי פחות מפונפנת,הכי פחות מטומטמת והכי אנושית מבין היפות. אלעד, עם ההיגוי המהוסס והחשש שאולי מדובר כאן לא בחנון כי אם באדם על הספקטרום האוטיסטי, היה מכמיר לב במאמציו ובשמחתו. קארין סיכמה: "אלעד שינה אותי ב-190 מעלות", ונדמה לי שכל מי שצפה בה הבין בדיוק, אבל בדיוק למה היא מתכוונת.

 

זה היה ערב גמר חביב, למעט קטע מרוח מדי במשימת הפלאש מוב. לא ארוך בטירוף, נטול שיאים מעושים, ובעיקר - מאופק מאוד בבימוי ובתזמור שאפיינו את כל העונה. בגלגול הרביעי שלה, אחרון הצופים מגיל 8 ומעלה כבר ידע שאין פה ריאליטי בשקל. הכל מניפולציות, הכל הפקה - ועם זאת, אחרי שמקלפים את ההתנגדויות, הכל איכשהו מתחבר לאינסטינקטים הבסיסיים של הצופה האוטומטי. כן, אנחנו אוהבים ללעוג למי שנדמה לנו כטיפש מאיתנו ומאותגר יותר חברתית. יפה וטיפשה, מכוער ואינטליגנט - אלו הם סטריאוטיפים קשים לפירוק, ואם אפשר לעשות מהם כסף וגם טלוויזיה לא רעה, אז עושים. זה כל הסיפור, והיתר תלוי בדמויות שמאיישות את המשבצות שהוכנו עבורן מראש, בלי שום נקיפות מצפון. מסחריות מביאה יותר תועלת ממוסריות.

 

הכי טוב ישבו על המשבצת הזו שתי צעירות שכמוהן לא ראינו מאז פרצו האחים מריו ולואיג'י למסכים שלנו. התאומות מלול - ההיו או שחלמנו חלום? האם ייתכן כי בעולם מסתובבות שתיים עם איי-קיו של קפיבארה אחת, או שאולי המציאות - להבדיל מהריאליטי - מורכבת מחוזה דרקוני, שחקניות לא רעות והמון פפיונים? לטובתן, המשכתי לקוות שהאופציה השנייה נכונה. ברור שחלק גדול מאמרות השפר שלהן, כולל הצער על משימת כיבוי האש בפרק הגמר - כי "אין פן בשרפה" - הוכתב מראש. האם הבינו עד כמה מגחיכים אותן? האם יבינו כעת? לא נתנו לנו להיות זבובים על הקיר אפילו לרגע, יכולנו רק ללעוג להן: תסלחו לי, אני מעדיפה ללעוג להפקה. גם על כך שכעזר נגדן הציבו את שי, שהיה הכי אנמי מבין גברברי הגמר.

 

לין ואורי היו הדוגמה החיה להגזמה פראית. כאילו היתה אחותה האבודה והצעירה של אביבית מעונה כלשהי של האח הגדול, לין והריסים והתוספות והאהבה העצמית העולה על גדותיה תפקדו מלכתחילה כקריקטורה מוקצנת ומוחצנת של הבלונדה מהגיהנום, פלוס צרחות אימים על מי שעוד מעט, אחרי שנפתח כל כך יפה, יהיה השפוט התמידי של אשה כלשהי. כי שי הרי ימשיך להסתובב בעולם עם המפוחון, עם ההיפוכונדריה, ועם חוסר היכולת (המוכתב?) להציל עלמה משריפה. אכן, כמו שאמרה, לוחמת אש לא הולך טוב עם ריסים ותוספות. וגם לא עם קשת שיער ונוצות, פלמינגו ופרח בפלסטיק ורוד. נדמה שהריסים והתוספות היו אף הם חלק מתכתיב כלשהו, ורק הדיבור הילדותי, המתפנק, המעצבן כל כך הגיע מהבית.

 

כריזמה טלוויזיונית לא באמת מצריכה תכונות נעלות (צילום: הדס פרץ) (צילום: הדס פרץ)
כריזמה טלוויזיונית לא באמת מצריכה תכונות נעלות(צילום: הדס פרץ)

ועכשיו יילכו קארין ואלעד הביתה עם הכסף, והיא תחשוב ש"כמו שאני למדתי שכולנו בני אדם, כאילו גם החנונים וזה? ככה צריך לעשות שלום", ואלוהים יודע מה הוא יחשוב, ואנחנו נזכור את התאומות מלול. כריזמה טלוויזיונית אינה בנויה מאוסף של תכונות נעלות, כפי שיודעת

כל מלכת יופי שלא הביאה שלום עולמי. כדי לבלוט על המסך בקיצוניות המלאכותית של היפה והחנון, צריך להיות עוד יותר קיצוניות ממודל 2013. המלוליות עשו זאת היטב, בגדול ובכפול. רק שרידים של הגינות מנעו מההפקה לאפשר להצביע להן פעמיים.

 

לבסוף, במופת של הגינות, העם אמר את דברו: כולנו בני אדם. גם יפות שיש להן גינונים מרצפת העריכה של "עממיות", גם חנונים שיישותם זועקת: אני יותר אשכנזי מההיפוכונדריה שלי. עכשיו נראה את גיבורי ההפקה מייצרים משהו חדש, עם עמות מזרח-אירופיות וחנונים בולסי חריימה, ואז - אולי - יווצר איזשהו מפגש בין ריאליטי למציאות ובין השקר שעובר מסך לאמת שמדברת לצופים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: הדס פרץ
התאומות מלול. לא נשכח
צילום: הדס פרץ
לאתר ההטבות
מומלצים