שעוני יוקרה: זמן שווה (הרבה) כסף
שעונים מהווים סמל סטטוס מובהק, בעיקר בקרב גברים, שלרוב אינם מתקשטים בתכשיטים רבים. רשת פדני מייבאת שעוני יוקרה מבית קרטייה, בולגרי וברייטלינג, שמחירם מתחיל באלפי דולרים וברשת שטרן ניתן למצוא שעונים של פרנק מילר ב-35 אלף דולר. הראה את שעונך ואומר לך מי אתה
על יכולתו הכלכלית של אדם ניתן ללמוד גם אם אינו מתהדר בה במילים. מכוניות, בתים ותכשיטי יוקרה מהווים סמל סטטוס מוכר. שעונים מהווים סמל סטטוס מובהק ובמיוחד בקרב גברים. בעוד נשים מתקשטות בטבעות, צמידים וענקים למיניהם, גברים ברובם, מסתפקים בלענוד שעון.
יצרני שעוני היוקרה מתחייבים לעיצוב, לאיכות ולגימור ברמה הגבוהה ביותר. לא תמיד זה מצדיק את המחיר הגבוה שהם גובים עליו, אבל כמו במוצרים אחרים, גם בשעונים משלמים על השם. וכאן השם שווה הרבה מאוד.
הקשר בין יוקרה לרגש
בני פדני, מנכ"ל רשת פדני תכשיטים, היבואנית הבלעדית של חלק נכבד משעוני היוקרה בארץ, מקשר בין יוקרה לרגש. "זה משהו שעובר גם ללא מילים. העיצוב, האותיות והגימור אלו דברים שמעבירים מסר חד משמעי. חברות משקיעות במוצרי יוקרה וזה מה שיוצר את השוני במחיר".
והוא מוסיף ואומר, "כדי שייקרא יוקרתי, שעון חייב להיות יקר באופן מוחלט. הסכום זה הדבר העיקרי שהופך שעון למסמל מעמדות בחברה הכלכלית. בחו"ל אני נמדד בדרך כלל רק לפי השעון שלי, כי האוטו נשאר בארץ וכך גם הבית. אם יש לי שעון יקר יש סיכוי סביר שיש לי כסף, וזה יכול להוות שיקול אם לעשות איתי עסקים או לא".
בארץ נמכרים מידי שנה בין 15 ל–20 אלף שעוני יוקרה. מחיר התחלתי לשעון הוא כ– 2,000 דולר. מדובר על שוק של כמה עשרות מיליוני דולרים בשנה.
קרטייה ובולגרי הן חברות תכשיטים שנכנסו לתחום השענות. רולקס, שפהאוזן פטק-פיליפ ואחרים עסקו מלכתחילה בתחום זה.
שעונים עם נשמה
לפני כעשור, נאלצה התעשייה השוויצרית, הראשית בתחום השענות, להתמודד מול התעשייה מהמזרח הרחוק ולהצדיק את המחיר הגבוה שהיא גובה עבור השעונים שהיא מייצרת. הוחלט לשמר את התעשייה המסורתית שהחלה לפעול לפני מאות שנים ולהמשיך לייצר שעונים בעבודת יד - שעונים מכניים, שנטענים על-ידי תנועת יד (ללא סוללה).
טכניקה זו מחייבת עמידה בסטנדרטים גבוהים ודיוק בייצור הידני, בהרכבה ובבקרת האיכות. נתונים אלו מאפשרים לשעונים כבר בזמן ייצורם לפגר או למהר ב-7 שניות ליום, וזה בגדר התקין. יש להם גם שינויי התנהגות של חורף וקיץ. כמו שאומר פדני "אלו שעונים עם נשמה".
וכדי להמחיש יוקרה מהי, בדקנו מחירים של כמה מותגים:
בין המותגים שמשווקת פדני ניתן למצוא את ברייטלינג, בולגרי, פטק-פיליפ וקרטייה. טנק צרפתי של קרטייה עולה 2,230 דולר, פשה C גם כן מבית קרטייה עולה 2,940 דולר, ברייטלינג האד ווינג – 2,990 דולר, בולגרי סקובה כרונו החל מ-5,680 דולר, בולגרי רטנגולו – 2,920 דולר ופטק-פיליפ דגם 24 – 5,450 דולר. המותג החזק ביותר של הרשת הוא קרטייה.
ברשת שטרן ניתן למצוא שעונים של MERCIER & BAUM. כרונוגרף דגם CAPELAND החל מ- 1,750 דולר, שעון HAMPTON החל מ-2,990 דולר ושעונים של פרנק מילר במחירים שנעים בין 4,300 ל– 35 אלף דולר. פרנק מילר מייצר בעבודת יד שעון מאסטר באנקר, אותו ניתן לכוון לשעות במקומות שונים בעולם על-ידי כפתור אחד בלבד, ושעון אחר שנותן תחושה של תלת-מימד.
בין 12 ל-245 שנים
עיקר פרסומם של שעוני פרנק מילר נעשה על ידי שחקני קולנוע רבים, המחזיקים שעונים אלו כחלק מאוסף השעונים שלהם. בניגוד לשעוני יוקרה עם מסורת של עשרות שנים, שעוני פרנק מילר הם בני 12 שנה בלבד. מילר עצמו, הוא בן 42.
שרון קונסטנטין היא חברת שעונים בת 245 שנה. טווח המחירים של שעוני החברה דומה לזה של מילר ונע בין 4,200 ל–35 אלף דולר. מחיר השעונים שמיוצרים בהזמנה מיוחדת מגיע ל-7 מיליון דולר (כולל לוח וצמיד משובצים ביהלומים). סדרות מיוחדות ומצומצמות יכולות להגיע גם למחיר של 60 אלף דולר.
שופרד, המשווק בארץ על-ידי ג'יי.בי מציע שעונים משובצים ביהלומים קטנים. המחירים מתחילים ב-4,000 דולר ומעלה.
בושרון הינו מותג חדש יחסית בארץ, שמציע שעון חדש בשם יהלום משובץ ב-10 יהלומים וגם מחירו נקוב באלפי דולרים.
נראה, כי אין צורך לבחון את שעונו של ביל גייטס כדי לדעת אם כדאי לעשות איתו עסקים, אבל כשהאיש אינו מוכר, גם זו דרך ללמוד עליו משהו.