שתף קטע נבחר

מושב בטיחות לילד - ההורים בדרך כלל טועים

הילד שלכם מוגן טוב יותר במושב בטיחות מתאים, אך רק ב-20% מהמקרים התקנתם את המושב באופן ראוי. התוצאה: פחות הגנה וסיכוי גבוה משמעותית לפגיעה קשה במקרה של תאונה. ומתי אפשר לעבור לבוסטר על-פי חוק?

שימוש נכון במושב בטיחות עשוי להפחית את שיעור התמותה של ילדים בכ-70% בעת תאונת דרכים קשה. כך תציג מחר (ג') שרון לוי, מנהלת תחום מחקר בארגון בטרם, העורך כנס בנושא בטיחות ילדים ברכב. לדברי לוי, אשר תציג מחקרים שונים שנערכו בנושא מושבי בטיחות, משנת 2008 חלה דווקא ירידה בשימוש וחגירה נכונים של ילדים במושבי בטיחות. מ-61% בבדיקה שנערכה ב-2008, ירידה עקבית לאורך השנים.

 

מושב בטיחות - חשוב במיוחד לילד (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מושב בטיחות - חשוב במיוחד לילד(צילום: shutterstock)

 

נתונים לא מעודדים

בדיקות העלו עוד כי בכ-72% מהמושבים מותקנים ברכב על-ידי הורים, התגלו שגיאות קריטיות בעיגון והחיבור, העלולות במקרה תאונה שלא להגן על הילד כראוי. בסך הכל התגלה כי כ-80% מההורים שוגים בדרך כלשהי כאשר הם מחברים את מושב הבטיחות לרכב. הבעיה הגדולה ביותר בהתקנת מושבי בטיחות, כך עולה מהמחקרים, מתבטאת בהצמדה הדוקה של מושב הבטיחות באמצעות חגורת בטיחות או התקן עגינה מתקדם בתקן הבינלאומי איזופיקס למשל - בו המושב מתחבר לשלדת הרכב באמצעות שתי טבעות ייעודיות בין המושב למסעד מאחור.

 

למעלה ממחצית המושבים שנבדקו במחקרים אינם צמודים היטב למושב הרכב בו הם מוצבים, ובכמעט מחצית המושבים התגלה כי ההורים אינם משתמשים נכון בתפס הנעילה. בחמישית מהמקרים חגורת הבטיחות אינה מנותבת היטב במקום המיועד לכך, וב-16% מהמקרים הרצועות לא היו מהודקות מספיק על גוף הילד. אחוז דומה של ההורים לא מיקם את המושב בזווית הראויה. עוד התגלה כי בשימוש בסל קל, ידית האחיזה לא מוקמה כראוי. במפתיע, רק 30% מההורים שנבדקו באחד המחקרים, ידעו על התקן איזופיקס ויתרונות השימוש בו.

 

בדיקה שנערכה במסגרת התכנית הרב-שנתית לבטיחות בדרכים אשתקד, גילתה כי הורים לילדים בגילאים 0-4 כלל לא מושיבים את הילדים במושב בטיחות מתאים בנסיעות שהוגדרו "קצרות". בקרב האוכלוסייה הערבית התגלה כי כמעט מחצית ההורים מוותרים על מושב הבטיחות במקרים אלה, ובקרב האוכלוסייה היהודית כ-20%.

 

במסגרת אותו מחקר התגלה גם כי כ-40% מההורים אינם יודעים מתי אפשר ומותר על-פי חוק להושיב ילד בבוסטר הגבהה ייעודי, בו נעשה שימוש בחגורת הבטיחות של הרכב על גוף הילד. רק רבע מההורים ידעו כי מגיל 8 ניתן על-פי חוק להעביר ילד לבוסטר, ואחוז דומה של הורים ידע כי המלצות גורמי בטיחות מציבות את הרף על גילאי 9-11.

 

מה אומר החוק, ומה ההמלצות?

החוק בישראל קובע כי עד גיל שנה יש להשתמש במושב בטיחות שפונה כנגד כיוון הנסיעה (מבלי לציין אם מדובר במושב קדמי או אחורי), מושב עם כיוון הנסיעה עד גיל 3 ובוסטר עד גיל 8. הקנס לאי שימוש במושבי בטיחות עומד על 1,000 שקלים במקרה של תינוקות עד גיל שנה, 750 שקלים עבור פעוטות עד גיל 2-3 ו-500 שקלים במקרה של ילדים בני 4-8.

 

עם זאת, רשויות בטיחות בעולם מחמירות הרבה יותר. ההמלצה החשובה ביותר נוגעת להושבה כנגד כיוון הנסיעה, ולפיה יש להושיב כך את הילד - במושב האחורי ולא הקדמי - כל עוד גודלו מאפשר זאת. מחקרים במדינות שונות מלמדים כי הסיכוי לפציעות במושב הפונה לאחור נמוך בעשרות אחוזים ממושב הפונה לפנים - לילדים בכל גיל. בין היתר מכיוון שחלקה האחורי של המכונית מגן טוב יותר.

 

כך למשל, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בארה"ב (NHTSA), מגופי הבטיחות החשובים והמשפיעים בעולם, עומדת לבדוק מושבי בטיחות לתינוקות עד משקל 18 ק"ג גם במבחנים המדמים תאונת צד, ולא רק תאונות בהן נפגע הרכב מלפנים או מאחור.

 

הכנס יערך בחסות חברת ברייטקס

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים