חובה לנעול קודם את נעל ימין?
שאלה:
האם הציווי לנעול נעליים בסדר מסויים (קודם ימין ואחר כך שמאל) הוא הלכה, או עצה טובה (כמו למשל, "עשה לך רב")? (אבי, השרון).
תשובה:
חכמי ישראל ראו ערך בהקפדה על פרטי החיים הקטנים, מתוך הבנה שהיכולת לבסס את עולם הערכים היהודי הכללי, עוברת גם דרך דברים שנראים כזוטות החיים.
<< לכל השו"תים במדור החדשו"ת >>
הדיון בדבר סדר נעילת הנעליים נדון בתלמוד בתלמוד הבבלי במסכת שבת (דף סא, א). יש חכמים שסברו כי יש להקדים את הימין עקב חשיבותה, ויש שסברו שיש להקדים את השמאל עקב הדמיון להנחת תפילין, ויש חכמים שסברו שכיוון שכל אחת מהדעות מדגישה ערך אחר - אין להכריע בין הדעות, וניתן לבחור ביניהן.
הסיכום של הסוגיה שם הוא, שניתן ליצור השלמה בין כל הדעות, ולשלב את שני הערכים בעשייה אחת; כלומר,
נעילת נעל ימין בתחילה, וקשירת נעל שמאל לאחר מכן, וכך הובא בשולחן ערוך: "ינעול מנעל ימין תחילה ולא יקשרנו, ואחר כך ינעול של שמאל ויקשרנו, ויחזור ויקשור של ימין" (אורח חיים סימן ב, ד).
מכיון שכך הובא בשולחן ערוך - כך יש לנהוג, ואף על פי שלא מדובר בחובה אלא בהנהגה נכונה שהיא בגדר מידת חסידות. ברכה והצלחה (משיב: הרב ירון דוראני).
- לבירורים ושאלות אפשר לפנות למענה הטלפוני של צהר בענייני בהלכה. ימים א'-ה', בין השעות 19:00-23:00, בטלפון 1-800-200-377.