שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    הטסים בחשיכה: סימולטור מסוקים של צה"ל

    כשטייסי המסוקים של צה"ל צריכים להתאמן, הם לובשים סרבל ונכנסים לבניין ממוזג שבו נמצא הסימולטור המתקדם בישראל שמכיל תא טייס מלא שמדמה גם את התנועה באוויר. יצאנו לסיבוב בבלק הוק ברחבי הארץ מבלי לקום מהכסא

    שני מסוקים, מבנה נע אחד ושש דרגות חופש: כשטייסי צה"ל צריכים להתאמן על מסוק היסעור והינשוף, הם לובשים סרבל, לוקחים קסדה, ונכנסים לבניין סגור וממוזג. הכירו את סימולטור המסוקים המתקדם ביותר בישראל, המכיל תא טייס מלא של מסוק היסעור והינשוף. 

     

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    הסימולטור המיוצר על ידי חברת CAE העולמית, מותקן בהאנגר סגור בבסיס פלמחים, ואליו מגיעים טייסים מכל רחבי הארץ כדי לקבל הכשרה, ולהתאמן על תפעול מסוקי היסעור והינשוף - CH-53 Sea Stallion ו-בלק הוק. תא הטייס המלא כולל את כל המתגים, המוטות, הכפתורים, המסכים והנורות הקיימים במסוק האמיתי. שהוא מסוגל לנוע בשש דרגות חופש, המדמות תנועה אמיתית.

     

    החדר זז 

    הסימולטור בנוי מקבינה בגודל של חדר מרווח, כשבתוכה נמצא תא הטייס עם מקום לשני טייסים ומכונאי מוטס. בנוסף ישנה עמדה למפעילת הסימולטור וחניכה נוספת, שממנה היא שולטת בכל הסביבה שבה המסוק נמצא, ומשפיעה על מצבו הטכני המדומה. הסימולטור נשען על בוכנות בתוך האנגר מרווח שבו שוכן המתקן כולו, תא טייס נוסף וכל המכשור הדרוש לתפעול הסימולטור. אל המתקן מגיעים דרך גשר מכני, כשמתחת לחלק זה של המבנה, הציוד הטכני מסתתר לו. ברגע שמתכוננים להפעלת הטיסה, הגשר עולה אוטומטית.

     

    מבנה הסימולטור נשען על בוכנות פניאומטיות המניעות את כל המבנה (צילום: שחר שושן) (צילום: שחר שושן)
    מבנה הסימולטור נשען על בוכנות פניאומטיות המניעות את כל המבנה(צילום: שחר שושן)

     

    כדי להגדיל את יעילות הסימולטור, פעם בשנה המבנה כולו ננעל במקום, ומעלית מיוחדת נצמדת אל אליו. הטכנאים שולפים את תא הטייס על כל מכשיריו, ומחליפים אותו בתא טייס של מסוק אחר. תא הטייס השני עדיין ניתן לשימוש מלא, אך ללא תנועה.

     

    למדמה יש שני חלקים מרכזיים - תא הטייס, ומשטחי ההקרנה שעליהם מוקרנת הסביבה. בתוך הסימולטור ומעל תא הטייס, מסתתרים מקרנים המקרינים את הסביבה החיצונית על המסכים הקמורים, שמקיפים את כל שדה הראייה של הטייס, וגורמים לסביבה להראות אמיתית. הגרפיקה אם שאלתם, לא מדהימה במיוחד והיא גם לא אמורה להיות. כמו ברוב הסימולטורים המקצועיים האחרים, לריאליזם הויזאולי אין משקל כבר במיוחד, מכיוון "שחווית שימוש" או "משחקיות" הם לא מונחים שתקפים כשמתאמנים על חילוץ אווירי בלב ים סוער. המטרה היא שהמסוק יתנהג באופן שהוא הכי קרוב למציאות שאפשר.


    תא טייס של מסוק יסעור, שניתן להתקנה בתוך הסימולטור (צילום: שחר שושן) (צילום: שחר שושן)
    תא טייס של מסוק יסעור, שניתן להתקנה בתוך הסימולטור(צילום: שחר שושן)

     

    החופש לנוע

    הסימולטור מסוגל לנוע בשש דרגות חופש, כלומר קדימה ואחורה, מעלה מטה, ימינה שמאלה, עלרוד, סבסוב, גלגול (yaw, pitch, roll, surge, sway, heave) או לחלופין - לכל מקום שירצה בטווח מסוים. המתקן כולו בנוי על בוכנות הידראוליות, הפועלות בלחץ שמן. כאשר המתקן נוע, מדחסים דוחסים שמן בלחץ גבוה לתוך הבוכנות, מה שגורם להן לנוע בצורה חלקה ושקטה. המחשבים השולטים על המערכת, מחשבים כיצד לחקות את התנועה המופיעה על המסך ומניעים בהתאם את הבוכנות.

     

    מעניין לגלות, כך מספר לנו טייס חיל האוויר שהדריך אותנו, שדווקא ככל שטסים יותר במסוק האמיתי, כך הסימולטור מרגיש פחות מציאותי. הסינכרון בין התנועה של המתקן, לבין התמונה המוצגת, אינו מושלם והמוח מזהה את השקר.


    בקומה למטה מסתתר לו הציוד המכני שמפעיל את הסימולטור (צילום: שחר שושן) (צילום: שחר שושן)
    בקומה למטה מסתתר לו הציוד המכני שמפעיל את הסימולטור(צילום: שחר שושן)

     

    המוח שמסתתר

    חברת CAE מתמחה בבניית סימולטורים לשוק האזרחי המקצועי ולצבאי, כשהיא מציעה מדמי טיסה למטוסים, מסוקים, ואף טנקים. הסימולטור שנמצא בפלמחים, פעיל במשך 14 שעות ביום ומתופעל על ידי החברה עצמה ולא על ידי חיילים. אחת הקצינות מסרה לנו ש-CAE התעקשה שאזרחים יתפעלו את הסימולטור - מכונה מכנית מתוחכמת ביותר, כדי להמנע מהבעיות הנובעות בהכשרה מחדש של חיילים כל שנה.

     

    החלק החסר

    אותו טייס שהדריך אותנו, מספר על מערכת הניווט המזכירה את מקבילתה האזרחית, המאפשרת לראות מפה חיה של הסביבה, עם מיקומו המדויק של המסוק, ומצביע על חלק ריק בלוח המחוונים. כששאלנו אותו היכן אותה מערכת נמצאת, הוא השיב כי היא נוצרה לאחר שהסימולטור הוקם, ולכן נעדרת מתא הטייס. מדוע צה"ל עוד לא התקין אותה, אנחנו עדיין תוהים.


    פעם בשנה מחליפים את תא הטייס בסימולטור בין היסעור לבלק הוק (צילום: שחר שושן) (צילום: שחר שושן)
    פעם בשנה מחליפים את תא הטייס בסימולטור בין היסעור לבלק הוק(צילום: שחר שושן)

     

    קרבי זה לא כאן

    הסימולטור הזה ספציפית משמש רק לתפעול טכני של המסוקים, כשאין בו אפשרות לסימולציה של כלי נשק. הוא מיועד להכשרה ואימון של הטייסים, ולמרות שבלק הוק אכן מסוגל לשאת תחמושת, אין כל התייחסות לכך בסימולטור זה. האם יש את האופציה הזו בסימולטור אחר? את זה הם כבר לא הסכימו לספר לנו אבל אנחנו יכולים להניח שכן.

     

    שווה את ההשקעה

    את המחירון המדויק, צה"ל לא משחרר, אך גם בלעדיו ברור לכולם כי שעת סימולטור עולה משמעותית פחות משעת טיסה אמיתית, כשאימון בסימולטור הוא נטול כל סיכון פיזי לצוות המוטס. הקרנת הסביבה החיצונית, תפקוד המכשירים ותנועת המסוק, מדומים בו זמנית בסינכרון כמעט מושלם, כדי למכור את החוויה, ההופכת את האימון, לאפקטיבי במיוחד.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים