תביטו מעלה: התגלו 2 כוכבי לכת סמוך לשמש

קבוצת מדענים בינלאומית, בהם הישראלי אביב אופיר, גילתה את כוכבי הלכת החגים סביב אחד הכוכבים הקרובים לשמש שניתן לצפות בו במשקפת שדה

גילוי חדש: קבוצת מדענים בינלאומית מאוניברסיטת לונדון גילתה צמד של כוכבי לכת החגים סביב אחד מהכוכבים הקרובים לשמש.

קבוצת המדענים בראשותו של ג'ים אנגלדה-אסקודה, שבה היה גם שותף הישראלי אביב אופיר מאוניברסיטת גוטינגן בגרמניה, גילו את הכוכבים החגים סביב כוכב קפטיין המצוי במרחק של 12.8 שנות אור מהשמש.

הכוכב הוא ננס אדום, שגילו מוערך בכ-11.5 מיליארד שנה פי שניים מגילה של השמש, מצוי בקבוצת הכוכבים "צייר" ואפשר לראותו במשקפת שדה כשהוא מצוי מעל האופק הדרומי.

כוכב קפטיין בסימון החץ ()
כוכב קפטיין בסימון החץ

הדמייה של הכוכבים החדשים שהתגלו ()
הדמייה של הכוכבים החדשים שהתגלו

המסה של הכוכב מוערכת בכשליש ממסת השמש ועוצמת אורו היא כשלוש אלפיות בלבד מעוצמת האור של האמש. מהירות תנועתו בגלקסיה שלנו היא גבוהה מאוד, כ-245 ק"מ בשנייה, השנייה במהירותה בין כוכבי השמיים הידועים.

כוכבי הלכת התגלו באמצעות ניתוח תנועתו של הכוכב כתוצאה מכוחות המשיכה המופעלים עליו על ידי שני כוכבי הלכת החגים סביבו. הניתוח נעשה באמצעות מידע שנאסף על ידי ספקטרוסקופים גדולים: HARP המצוי במצפה לה סייה שבצ'ילה, HIRES במצפה קק ו- PFS במצפה לה-קמפנס.

כיוון שמדובר בכוכב קרוב יחסית, ששנים רבות משמש כמטרה לחיפוש כוכבי לכת, גילוי כוכבי הלכת נחשב כהפתעה, אך הוא הושג לאחר שהמדידות הצליחו לגלות תזוזה איטית ביותר במהירותו של הכוכב שנגרמה בגלל השפעת כוכבי הלכת עליו – מטר אחד לשנייה. דיוק מדידה כזה של מהירות גרם שמימי ביחס אלינו הוא הישג גדול ועשוי לפתוח פתח לגילוי כוכבי לכת קטנים יותר מכוכבי הלכת שהתגלו עד כה.

שני כוכבי הלכת חגים קרוב יחסית לכוכב. המרוחק מבינם, Kaptein c, משלים הקפה סביבו אחת ל-121 יום בלבד. אמנם מרחקו מהכוכב הראשי קטן ממרחק כדור הארץ לשמש, אולם עצם היות הכוכב קר וקטן ביחס לשמש, הרי שהטמפרטורה על כוכב הלכת המרוחק יותר אינה מאפשרת קיום מים נוזליים על פניו.

כוכב הלכת הקרוב יותר, Kapteyn b, מבטיח יותר. גודלו דומה לזה של כדור הארץ (מסתו גדולה פי 5 ממסת כדור הארץ) והוא חג סביב הכוכב הראשי אחת ל-48 ימים בלבד. קרבה כזו לכוכב האדום והקר עשויה לאפשר מים נוזליים ומבנה כוכב הלכת דמוי הארץ עשויים להבטיח מבנה סלעי שאולי מאפשר הימצאות מים נוזליים על פניו. מאידך, הפעילות המגנטית החריגה של הכוכב עשויה להוות מכשול מסוים לקיום חיים על כוכבי הלכת המצויים בקרבה כזו, אלא אם כן יש להם שדה מגנטי הדומה לזה של כדור הארץ.

מידע נוסף על אירועים בשמי ישראל וכן מפת כוכבים מסתובבת להורדה ואת ספר השנה האסטרונומי לשנת 2014, הכולל את כל האירועים האסטרונומיים לשנת 2014 אפשר למצוא בלוח השנה האסטרונומי לשמי ישראל.

ד"ר יגאל פת-אל, קוסמוס טלסקופים , יו"ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה, מנהל מצפה הכוכבים בגבעתיים ומנהל פורום אסטרונומיה ב-ynet.