שתף קטע נבחר

עכשיו זה רשמי: הקראת סיפור הופכת ילדים לחכמים יותר

לראשונה מפרסם האיגוד האמריקני לרפואת ילדים, יחד עם ארגון הבריאות העולמי, הנחיות הממליצות להורים להקריא לילדיהם ספרים מגיל ינקות. הסיבה: מחקרים הראו פערים משמעותיים בהישגים הלימודיים וביכולת המילולית אצל ילדים שהוריהם לא הקריאו להם ספרים

קראו לילדיכם סיפורים מגיל צעיר ככל האפשר: כך קוראים באיגוד האמריקני לרפואת ילדים. בהודעה המשותפת לאיגוד ולארגון הבריאות העולמי מצויינות העדויות המדעיות שהראו כי ילדים שהוריהם לא הקריאו להם סיפורים חוו קשייים משמעותיים בהישגים הלימודיים ובהתפתחות המוחית.

 

<<כל החדשות, הטורים, המדריכים והכתבות בעמוד הפייסבוק של ynet הורים>>

 

עוד דרכים לפתח את האינטיליגנציה של הילדים:

זה אפשרי: ללמד ילדים לקרוא לפני גיל 4

הדרך הקלה והזולה לפתח את האינטליגנציה של ילדכם

השיטה שתהפוך את התינוקות שלכם לחכמים יותר

 

קריאת סיפור לילד היא אחת הדרכים האפקטיביות ביותר להעשרת שפת הילד ועידודו למיומנויות לשוניות הדרושות בשנות הלימוד. עם זאת, מדי שנה בארצות הברית אחד מכל שלושה ילדים מגיע לגן הילדים ללא מיומנויות שפתיות. יכולת קריאה בכיתה ג' חוזה היטב את הסיכוי לסיים תיכון ולהצליח בקריירה, ועדיין שני שליש מהילדים האמריקניים אינם מגיעים ליכולת הזו בשנה השלישית ללימודיהם. רוב הילדים הללו מגיעים ממשפחות בעלות רקע סוציו אקונומי נמוך.

 

אבל הפגיעה במיומנויות מילוליות אינה נחלתם של עניים בלבד: כשליש מהילדים למשפחות שאינן מתחת לקו העוני אינם מגיעים ליכולת מילולית מספקת בחמש השנים הראשונות לחייהם ואף אינם מראים מסוגלות של החזקת ספר וקריאתו.

 

מחקרים רבים, כבר הראו כי קריאת סיפר תורמת לא רק ליכולת המילולית של הילד, אלא גם למצבו הרגשי ולאינטראקציות התקינות בינו לבין ההורים המקריאים את הספר. כאמור, הקראת סיפורים לילדים כבר מגיל צעיר משפרת גם את סיכויי ההצלחה שלהם במהלך שנות הלימודים ומפחיתה את מידת החשיפה שלהם לאמצעים אלקטרוניים כמו אייפד, סמארטפון וטלוויזיה.

 

הממצאים הללו הביאו את האיגוד האמריקני לרפואת ילדים לפרסם לראשונה מסמך המלצות בו מונחים ההורים להקריא לילדיהם סיפורים מגיל צעיר ככל האפשר. במהלך ההקראה, הם מציינים, יש לאפשר לילד פעילות מהנה של חשיפה, הן לתמונות והן למילים הכתובות.

  

באיגוד קראו גם לקובעי המדיניות לסייע למשפחות הנמצאות במצוקה כלכלית לרכוש או להשאיל ספרים. אוכלוסיה זו, מזכירים באיגוד פעמים רבות, נמצאת בסיכון הגבוה ביותר לפגיעה בהתפתחות השכלית התקינה של הילדים, שהוריהם אינם מרגילים אותם לתרבות הקראה וקריאה מגיל צעיר. באיגוד חוזרים וממליצים שלא לחשוף ילדים מתחת לגיל שנתיים לאמצעי מדיה אלקטרוניים, ומגיל זה להגביל את החשיפה לסמארטפונים, טאבלטים, מסכי מחשב וטלוויזיה ללא יותר משעתיים ביממה.

 

להתחיל כבר בגיל חצי שנה

"מזה שנים רבות המחקרים מצביעים על חשיבות הקראת ספרים על ידי ההורים כבר בגיל חצי שנה ועד גיל שש", אומר ד"ר שי חן גל, פסיכולוג ילדים. "המחקרים מצביעים על כך שקריאת ספרים בגיל צעיר מאוד קשורה לא רק להצלחה בלימודים מאוחר יותר, אלא גם לרכישת מיומנויות חברתיות ורגשיות, שיפור יכולת הריכוז, התפתחות השפה ואוצר המילים ושיפור העניין בקריאה".

  

לדברי ד"ר חן גל, הקריאה מעודדת את התפתחותם של אזורים מוחיים הקשורים ליכולת השפתית, והיא גם מעודדת את ההתקשרות והקשר בין ההורה לילדו ובכך משפיעה דרמטית על התפתחות הילד. לדבריו, מחקרים הראו כי קיימת חשיבות רבה לא רק לכמות הספרים ותדירות ההקראה, אלא לאיכות האינטראקציה בין ההורה לילד במהלך הקריאה.

 

בזמן הקריאה ממליץ ד"ר חן גל לפעול בדרכים הבאות:

 

אל תקראו את הספר באופן מונוטוני: שימו לב לקצבו ולדגשים, כך שהילד יוכל להפנים את המילים הנאמרות.

 

שוחחו עם הילד בזמן הקריאה: על הסיפור, על הציורים ועל הנושאים העולים במהלך הסיפור.

 

חשוב שיהיה מגע פיזי ביניכם לבין הילד: חבקו אותו, הושיבו אותו על הרגליים.

 

תמכו בילד: גם רגשית, ועודדו אותו במהלך הקריאה.

 

נסו ליהנות: מהאינטראקציה והחוויה. אל תראו בהקראת הסיפור עוד מטלה מפרכת.





 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
ילדים שלא הקריאו להם בילדות פחות הישגיים בלימודים
צילום: shutterstock
מומלצים