שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    אזעקות עם ADHD: איך להפחית החרדה
    עבור כולנו מצב הלחימה גורם לחרדה, לחץ ובלבול, אבל אצל ילדים (ומבוגרים) עם הפרעת קשב וריכוז הם מועצמים עוד יותר - וכך גם התגובות. כיצד ניתן להקל עליהם את ההתמודדות? מומחית מסבירה

    אנחנו בלחץ - מחכים לאזעקה הבאה, לא מעזים לצאת מהבית, זהירים, ערניים ומודעים. אך עבור אנשים עם הפרעת קשב וריכוז, שגם בחיים הרגילים הכל אצלם רגיש יותר, הלחץ מגביר את כל התסמינים: אימפולסיביות, מיקוד והיפראקטיביות - הכל מוקצן.

     

    במצב של לחץ הרגישות עולה עוד יותר. נוצר מצב שבו כל הזמן נמצאים במתח גבוה, "החיישנים" נמצאים כל הזמן בהיכון, מה שמוביל למצב של עייפות גבוהה, ואיתה גם העצבנות.

     

    <<כל החדשות, הטורים, המדריכים והכתבות בעמוד הפייסבוק של ynet הורים >>

      

    מבצע "צוק איתן" - ההתמודדות עם הילדים:

    מצב מלחמה: איך להסביר את המצב לילדים?

    מדינה תחת מתקפה: איך להתמודד עם החרדה של הילדים

     

    לכל אלו מתווספת העובדה שגם השגרה נשברת ושלמעשה אנחנו חיים בסוג של כאוס, ללא תחושת ביטחון ועם הרבה בלבול - וכמובן פחד.  

     

    אז איך ניתן להקל על ילדי הפרעות הקשב בתקופה הלחוצה?

     

    1. לא רק חדשות

    בבתים רבים הטלויזיה דולקת כל הזמן על דיווחים חיים, דיונים ועדכונים. מומלץ להעביר את "חדר המלחמה" למכשירים האישיים שלכם. כך תהיו מעודכנים מבלי שהפרתם את שלוות הבית. במידה ואתם לא מוכנים לוותר על הדיווחים שבטלוויזיה, לפחות הנמיכו את הקול. כך תדעו מה קורה ובמידת הצורך תגבירו, אך ה"זמזום" האינסופי של הדיבורים, לא ישתלט על הקולות של הבית.

     

    חשוב גם שלא להשתלט על כל המכשירים בבית - אפשרו לילדים לצפות באחד המכשירים בתוכניות שלהם, סרטים אהובים, תכנים משמחים, סדרות מוכרות - כדי ליצור אצלם תחושה של רוגע. מומלץ להיות שותפים לפעילות עם הילדים ולצפות ביחד איתם ברצף של פרקי סדרה אהובה או סרט שמזמן רציתם לצפות בו ביחד. אל תשכחו להכין פופקורן או להזמין פיצה, וכך להפוך את החוויה הלחוצה לחוויה מגבשת משפחתית.

     

    2. אזעקות

    הן מפחידות אותנו, המבוגרים, והילדים מרגישים אותנו. לכן, אם אנחנו המבוגרים לחוצים, הם חשים שאין להם על מי לסמוך, מאבדים את הבטחון ומגיבים בהקצנה, התפרצות או התכנסות. כדי להקל עליהם מומלץ לעשות את הדברים הבאים:

     

    וודאו שהילדים יודעים מהו האזור הבטוח בבית. התייחסו אליו בשם זה (חדר/אזור בטוח). המינוח מאוד חשוב להפחתת הלחץ.

     

    היו מודעים לטון קולכם בזמן האזעקה. אל תצעקו, אל תמהרו את כולם. נסו לדבר בקול סמכותי ולא מבוהל. הסמכות תיצור את הבטחון ותאפשר רגיעה.

     

    גם ההליכה לחדר הבטוח צריכה להיות רגועה עד כמה שניתן. השתדלו לא לרוץ או לדחוף. זכרו שלילדים עם הפרעת קשב יש קושי עם מגע, ואז כשדוחפים אותם הם מגיבים בצעקות ובצרחות ועלולים להתחיל להכות את האחים שלהם, שאולי גם להם יש הפרעת קשב - והבלגן מתחיל ברגעים הכי בעייתיים. לכן נסו עד כמה שניתן למנוע זאת.

     

    3. החדר הבטוח

    בבתים בהם ישנו חדר בטוח, הקפידו לשמור ולחדש את הדברים שנמצאים בו. הכוונה היא לדברים שהילדים אוהבים, כמו שמיכות, משחקים, תשבצים ופינוקים. הקפידו לשתף את הילדים בתחזוקת החדר - נקיון, סדר, החלפת המים, הכנסת הפינוקים. בדרך זו אתם גורמים לכך שהחדר לא יתחבר עם תחושת הפחד, אלא עם הביטחון והנעימות.

     

    בבתים בהם יוצאים לאזור הבטוח בחדר המדרגות, סדרו גם אותו כמקום שנעים לצאת אליו. נקו אותו כל יום, שימו שטיח, כסאות, כריות, הכינו קופסה עם גלגלים ליד הדלת ושימו בה את כל הפינוקים שתרצו לקחת אתכם. הקפידו לגלגל אותה אתכם החוצה בכל אזעקה.

     

    4. השיח בבית

    העבירו לילדים את המידע על מה שקורה (היו המתווכים). עשו זאת בצורה שהם יוכלו להבין. הסבירו להם באותה הזדמנות על האזורים בארץ ועל המקומות בהם נפלו רסיסים. הרגיעו אותם על ידי מסירת מידע אמין ועדכני, כי ידע שווה כוח והכוח נותן בטחון. אל תציפו את הילדים במידע מיותר. הביאו מידע מדוייק וחסכו בפרטים מיותרים.

     

    5. הקפידו על השגרה

    צחצוח שיניים, החלפת בגדים מהלילה ליום ולהיפך, מקלחת יומית, ארוחות קבועות וארוחות ביניים

    (ולא נשנושים לאורך כל היום). הקפידו גם על ישיבה סביב השולחן. המפגשים המשפחתיים מאפשרים איוורור תחושות ושיח.

     

    שמרו על נהלי הבית גם בשעת החירום. לדוגמה, אם אתם לא מרשים לאכול בסלון - גם עכשיו לא אוכלים בסלון. שינוי בנהלי הבית יצור בלבול נוסף וגם ישנה את כל הנהלים בהמשך - מה שיגרום לקושי בחזרה לשגרה.

     

    כולנו בתקופה לא פשוטה וכולנו מתמודדים עם מצבים משתנים ובלתי צפויים. זכרו שכמבוגרים וילדים עם הפרעות קשב וריכוז ההתמודדות קשה עוד יותר, משום שכל התחושות מועצמות - וכך גם התגובות. ידע בנושא הפרעת הקשב והמודעות לקשיים שלנו ושל ילדינו יעזור לנו להתנהל אחרת ולהבין. ככל שנבין יותר את התגובות שלנו, נדע לנהל אותן אחרת.

     

     

    הכותבת היא מנכ"ל עמותת קווים ומחשבות





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
     צילום: shutterstock
    מצב הלחימה גורם לכאוס - שמגביר את התסמינים
    צילום: shutterstock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים