שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    צילום: shutterstock
    רוצים לשפר ציונים? נתחו את השנה שחלפה
    סטודנטים רבים מסיימים את שנת הלימודים תשושים מהמתח והמאמץ, ולא מקפידים לעצור לרגע כדי להפיק לקחים בתום המבחנים והעבודות. כדי להפוך את השנה הבאה למוצלחת יותר - אל תשכחו לנתח את השנה הקודמת

    בתקופת לימודיי בטכניון הבטחתי לעצמי שבשנה הבאה אעשה הכל אחרת. הבטחתי לעצמי ששוב לא אעשה את אותן טעויות בניהול הזמן, בלמידה, בהכנה למבחנים וכדומה. הבעיה הייתה שבסוף השנה שאחריה מצאתי את עצמי מבטיח שוב את אותן הבטחות.

     

    טורים נוספים של רן שמשוני בערוץ הלימודים

     

    עבור רוב הסטודנטים, הלימודים שואבים אנרגיה, גורמים לחוויות חיוביות אך גם מייצרים לא מעט תסכול. כיוון שכך, ישנה משמעות גדולה לביצוע תהליך חשיבה והסקת מסקנות בסוף השנה, כאשר המתחים, ההתמודדויות והחששות כבר מאחור, כדי להגיע לשנת הלימודים הבאה מוכנים יותר.

     

    בשנה הבאה נשב על המרפסת ונדחה הגשת עבודות (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
    בשנה הבאה נשב על המרפסת ונדחה הגשת עבודות(צילום: ירון ברנר)

    אחת הדרכים לכך היא שימוש ברפלקציה. רפלקציה היא התבוננות פנימית על תקופה או תהליך, גם מבחינה רגשית וגם מבחינה אובייקטיבית (עמידה במטרות למשל). היא מאפשרת התמודדות עם מה שעברנו, הבנה והשלמה עם התהליך ותוצאותיו וגם ניתוח ביקורתי (ולא שיפוטי) באמצעותו ניתן להגיע לתובנות ובעקבותיהן להחלטות להמשך.

     

    הנה כמה נושאים שלכל סטודנט כדאי לחשוב עליהם בסוף השנה ולקבל החלטות אופרטיביות כיצד לשנות, לתקן ולהתאים את התנהלותו לקראת השנה הבאה.

     

    זמן

    נסו להיזכר איך התמודדתם עם לוחות זמנים במהלך השנה האחרונה – האם עמדתם בתאריכי הגשות? האם הספקתם ללמוד את כל החומר לקראת מבחנים? האם הקדשתם בכל קורס את הזמן המתאים ללמידה לאורך הסמסטר?

     

    ריכוז

    בזמנים אותם הקדשתם ללמידה – עד כמה הלמידה שלכם הייתה אפקטיבית? האם הרגשתם מכוונים ללמידה בכל פעם שקראתם מאמר או פתרתם תרגיל? האם הצלחתם להתרכז במקומות בהם בחרתם ללמוד (ספרייה, אצל חברים)? והאם הצלחתם לשמור על רמת מתח חיובית וחיוניות גבוהה לאורך הסמסטר/השנה?

     

    התאמה אישית

    נסו לחשוב על דרכי הלמידה שלכם לאורך השנה, ובחנו את מידת ההתאמה שלהן לסגנון הלמידה האישי שלכם. האם אתם טובים יותר בלמידה בקריאה או בשמיעה? מה השיקולים שהניעו אתכם ללמוד לבד או יחד? האם אתם יודעים מהי השיטה הנכונה ללמוד כל קורס?

     

    שימוש במשאבים חיצוניים

    כל אוניברסיטה מציעה שירותים שונים המיועדים לעזור לסטודנטים להתמודד עם אתגרים בלימודים. האם אתם מכירים אותם? האם נעזרתם בהם בהתאם לצרכים שלכם? האם ניצלתם את שעות הקבלה של מרצים ומתרגלים כשגיליתם שאתם זקוקים לחיזוק?

     

    מבחנים

    כשאתם נזכרים בבחינות שהיו לכם השנה, האם אתם חשים שהגעתם מוכנים אליהן מבחינה מנטלית – בטוחים, רעננים וממוקדים? האם אתם מרוצים מרמת הידע שהפגנתם בבחינות? האם למדתם מתוצאות המבחנים שלכם וממחברות המבחן הבדוקות? האם ידעתם "להרים את עצמכם מהקרשים"?

     

    סיכום

    בסופו של תהליך החשיבה הזה, נסו להפיק לקחים ולקבל החלטות ריאליות לעתיד. התחייבו ליישם את הדברים החשובים ותכננו כיצד אתם עומדים לעשות זאת - כדי שבסוף השנה הבאה לא תמצאו את עצמכם שוב באותה נקודה. מומלץ לקיים תהליך זה קרוב לסוף השנה, כאשר זיכרונות השנה האקדמית שחלפה עדיין טריים.

     

    הכותב הוא מומחה למיומנויות למידה, ממקימי חברת פסיפס ובעל ניסיון של 15 שנה בהנחיה והקניה של מיומנויות למידה להורים, סגלי חינוך, סטודנטים ותלמידים

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    באדיבות EducationUSA
    הפקת לקחים עשויה לשנות את חווית הלימודים שלכם
    באדיבות EducationUSA
    רן שמשוני
    מומלצים