שתף קטע נבחר
צילום: shutterstock

טיפים: כך תגיעו מוכנים למבחנים במועד ב'

אם לא תלמדו מכשלונותיכם במועדי א' של המבחנים, תחזרו עליהם שוב במועדי ב'. באמצעות שלושה צעדים פשוטים תצליחו ללמוד מביצועי העבר ותגיעו מוכנים יותר למבחנים הבאים. מדריך להצלחה

כל אחד מאיתנו התנסה בחייו בכשלונות מסוגים שונים: בלימודים, בקשרים חברתיים, בעבודה, אפילו בלבוש אם תשאלו את מדורי האופנה... אמנם ההגדרה של כשלון שונה מאדם לאדם אך עבור כולנו, אם לא נלמד מהכשלונות כנראה שנחזור עליהם שוב ושוב. לעומת זאת, אם נשתמש בהם כדי ללמוד משהו כשלונותינו יוכלו להוביל אותנו להשתפר, להתקדם ולהצליח.

 

 

סיום מועדי א' הוא תקופה נהדרת לנצל את הכשלונות שלנו (בין אם מדובר בכשלון במבחן או סתם בציון שאנחנו לא מרוצים ממנו) כדי ללמוד מהם ולהגיע מוכנים יותר למועדי ב' ולשנת הלימודים הבאה. לשם כך עלינו לנתח כל כשלון ולגבש בעקבותיו מסקנות ותכנית עבודה מותאמת, שתוביל אותנו בסופו של דבר להצלחה.

 

הנה שלושה צעדים פשוטים שיעזרו:

 

צעד ראשון - הגיעו לפתיחת מחברות

בין אם נכשלתם ובין אם הוצאתם ציון שתרצו לשפר, הצעד הראשון וההכרחי הוא להגיע לפתיחת מחברות הבחינה. על סמך מחברת הבחינה תוכלו להגיע למסקנות שישפיעו על אופן הלמידה שלכם לקראת הבחינות הבאות.

 

קראו בעיון את הבחינה ובדקו במה הצלחתם ואיפה התקשיתם. רשמו לעצמיכם מה היו הנושאים שבהם קיבלתם את מלוא הנקודות ולהיפך. נסו לברר מהן התשובות המלאות שציפו להן הבוחנים, ומה היה הפער ביניהן ובין התשובות שלכם. הזכרו בשאלות שפתרתם בתחילת המבחן, ובשאלות שדחיתם לסוף וכן הלאה.

 

צעד שני - בחינת תקופת הלמידה לבחינה

בעקבות קריאת מחברת הבחינה, בדקו איך למדתם במהלך הסמסטר את הנושאים שבהם הצלחתם ואת אלו שבהם לא הצלחתם, וגם איך התכוננתם לבחינה עצמה בכל אחד מהנושאים. התייחסו למועד הלמידה ביחס למועד הבחינה, ללמידה עצמאית או עם שותפים, ולמקום שבו למדתם (בספריה, בחדר, על הדשא...).

 

בדקו גם כמה זמן הקדשתם לכל נושא, ומה היו האסטרטגיות שהפעלתם בזמן תרגול ושינון החומר. בחנו כל אחד מהנתונים ביחס לכמות הנקודות שצברתם, ומכל אלה יחד ולחוד תוכלו להסיק – איזה משיטות הלמידה כדאי לשמר ואיזה לשנות.

 

צעד שלישי - למידה מביצוע הבחינה בפועל

בשלב זה נסו לעמוד על אופיין של הטעויות שמצאתם בבחינה. האם מדובר בטעויות שנבעו מאי קריאת הוראות, מניסוח לקוי, או מחוסר מיקוד של התשובה?

 

במקרים של טעויות בעקבות חוסר תשומת-לב, מתי הן קרו? כבר בשאלות הראשונות, או רק בחציה השני של הבחינה? אם מדובר בטעויות שנובעות מלחץ זמן, נסו לאתר מה גרם לכך. יכול להיות שהקדשתם יותר מדי זמן לשאלות מסוימות עד שהן גזלו זמן משאלות אחרות. קראו לעומק את הערות המרצה על הבחינה וחשבו על מה הן מעידות, והאם ניתן למצוא בהן דפוס חוזר.

 

סקירה מקיפה וביקורתית תאפשר לכם לאתר את נקודות החוזק שלכם ואת נקודות הכשל בעת כתיבת הבחינה. כך תוכלו לתכנן באופל מושכל את ההתנהלות שלכם בבחינה הבאה.

 

צעד וחצי לסיכום

הדרך להצלחה עוברת דרך לא מעט כשלונות. לכן המסר החשוב מכול הוא לא לפחד מכישלון. חישבו על אדיסון ו-10,000 הניסויים הכושלים שערך עד שהמציא את נורת החשמל. אלמלא הכישלונות שלו, היינו עדייןיושבים בחושך.

 

בהצלחה במועדי ב' ובכתיבת העבודות.

 

הכותב הוא מומחה למיומנויות למידה, ממקימי חברת פסיפס ובעל ניסיון של 15 שנה בהנחיה והקניה של מיומנויות למידה להורים, סגלי חינוך, סטודנטים ותלמידים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג
צילום: אוהד צויגנברג
רן שמשוני
מומלצים