שתף קטע נבחר

ח"כים: לשקול הרחבת נמל חיפה במקום הקמת חדש

ועדה של הכנסת שדנה בנושא הזיהום במפרץ חיפה בדקה בין היתר את השלכות הקמתו של הנמל החדש, וממליצה לשקול להרחיב את הקיים. בדיון הוצג דו"ח של מרכז המידע והמחקר של הכנסת לפיו נתגלו שיעורי תחלואה גבוהים בסרטן בקרב תושבי האזור ביחס לשאר הארץ

דו"ח שהוגש היום (ד') לכנסת דורש נקיטת פעולות דחופות להפחתת הזיהום במפרץ חיפה. הדו"ח שהוגש לוועדת הפנים והגנת הסביבה, נכתב על ידי ועדה בראשות של ח"כ דב חנין (חד"ש) ונועד לטפל בבעיות סביבה נוספות העולות מהתכניות להקמת נמל חדש במפרץ והרחבת בתי הזיקוק. נושא מפרץ חיפה והסיכונים הטמונים בו, התחדד בעקבות ירי הרקטות לחיפה במהלך מבצע "צוק איתן".

 

כתבות נוספות בערוץ "כלכלה ירוקה ":

סוף למיתוסים: זיהום אוויר - לא מה שחשבתם

כשבגרוש היה חור: 50 שנה למוביל הארצי

כתב אישום נגד נייר חדרה על זיהום נחל

 

ח"כ חנין אמר כי בנושא הזיהום במפרץ נקודת המוצא של הדו"ח יצאה מתוך מחקר שהכין מרכז המידע והמחקר של הכנסת, המתבסס על נתוני משרדי הבריאות והגנת הסביבה. לדברי החוקרת, שירי ספקטור-בן ארי, נמצאו שיעורי תחלואה גבוהים ביותר במחלות סרטן בנפת חיפה ועכו ביחס לממוצע הארצי, 16% בקרב גברים ו-15% בקרב נשים. כמו כן, נמצאו שיעורים גבוהים של תחלואת אסתמה (קוצר נשימה) בקרב הילדים במרחב חיפה – יותר מפי 2 לעומת שיעור התחלואה הארצי.

 

למרות שאין לה מנדט לקבוע בנושא, הוועדה המליצה, בין השאר, לשקול את הרחבת הנמל הקיים במקום להקים נמל חדש. ראש עיריית חיפה, יונה יהב, שהקדים לקבל את המסקנות של דו"ח ועדת המשנה, אמר: "אני חותם על הניסוחים שלכם. מבחינתי מסקנות הוועדה הן בסיס לתכנית עבודה, כי אסור שהנמל החדש יגרום לזיהום סביבתי, אך תוכנית הנמל חיונית להתפתחותה של חיפה".

  

מפרץ חיפה מזוהם יותר מרמת חובב 

הנתונים הסביבתיים במחקר מתריעים כי הזיהום הסביבתי של המפעלים במפרץ הוא הגבוה ביותר בארץ, אפילו בהשוואה למפעלים ברמת חובב. כך למשל היקף פליטת החומרים המסרטנים עומד במחוז חיפה על 30.4 ק"ג חומרים לקמ"ר (שטח של קילומטר מרובע) לעומת 1.7 עד 5.3 ק"ג לקמ"ר בשאר המחוזות.

 

היקף הזיהום מפליטת חומרים אורגניים לאוויר עומד בחיפה על 2,400 טון בשנה לעומת 111 טון ממפעלי רמת חובב. המפעלים בחיפה מרעילים את נחל הקישון בכ-83 אלף טון מזהמים בשנה לעומת 20,100 טון שנפלטים לשאר הנחלים בארץ. לפיכך, ועדת המשנה ממליצה שקובעי מדיניות התכנון במרחב חיפה, חייבים יהיו לחשב את ממדי הסכנה הסביבתית תוך התחשבות בנתוני התחלואה הקשים.

 

בדיקת הוועדה דגמה חלק מהאירועים שכמעט גרמו לאסונות סביבתיים בין השנים 2011 ועד 2013. "נמצאה כמות רבה של מקרים שסיכנו חיי אדם אשר אין להתייחס אליהם כאל אירועים בודדים אלא כמציאות רווחת ושגרתית". על כן, הועדה המליצה לבחון ביסודיות אילו חומרים הינם חיוניים באזור ואילו אינם חיוניים ובהתאם לשנות את מיקומם.

 

הוועדה שבחנה את ההשפעה הסביבתית על חיפה כתוצאה מבניית הנמל החדש, ממליצה על "בדיקה תכנונית מעמיקה נוספת, בדגש על הרחבת הנמל הנוכחי במקום הקמת נמל חדש". עוד נאמר בדו"ח כי "הוועדה רואה בחומרה את העובדה שתפעול הנמל לא נבחן בראייה סביבתית ושהמשרד להגנת הסביבה איננו מעורב בקביעת התנאים הסביבתיים במכרז לתפעול הנמל".

 

מנכ"ל חברת נמלי ישראל, שלמה ברימן, אמר כי "הנמל החדש ייבנה בשיטות הטובות ביותר מבחינה סביבתית וגם תפעול הנמל יהיה סביבתי". הוא ציין כי אספקת החשמל לאוניות העוגנות תבוא מהרשת העירונית ולא ממנועי האוניות המופעלות בדלק נוזלי הפולט מזהמים לאוויר.

 

יו"ר ועדת הפנים, ח"כ מירי רגב (ליכוד) הנחתה את מזכירות הוועדה להעביר את דו"ח ועדת המשנה לכל גורמי הממשלה הרלוונטיים ולבקש את התייחסותם. היא אמרה כי לאחר שהם ילמדו אותו ויתייחסו לממצאיו ולהמלצותיו יתקיים בוועדה דיון נוסף. היא ביקשה מח"כ חנין שוועדת המשנה תפקח על יישום מסקנותיה והפיכתם לתכנית עבודה. בוועדה חברים ח"כ דוד אזולאי (ש"ס), תמר זנדברג (מרצ), וחמד עמאר (ישראל ביתנו).

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלעד גרשגורן
מפרץ חיפה
צילום: אלעד גרשגורן
מומלצים