שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    אחת ולתמיד: האם דגים בריאים לנשים בהריון?
    לראשונה, ממליצים גופי הבריאות האמריקנים לקבוע כמויות מינימום לצריכת דגים, כלומר להגדיר בפועל את הדגים כרכיב הכרחי בתפריט התזונה של נשים בהריון, ומנסים לעודד את צריכתם. זאת לאור העובדה כי נשים רבות בהריון כלל לא צורכות דגים ובכך מזיקות להתפתחות עובריהן

    מדי כמה חודשים מתפרסמים ברשת מחקרים או דו"חות המתייחסים לנושא הרגיש והרלוונטי לרבים: צריכת דגים על ידי נשים בהריון וילדים. המסקנות של הפרסומים השונים לא תמיד תואמות, והבלבול והחשש בקרב הצרכנים גובר, ובצדק.

     

    עוד סיפורים חמים – בפייסבוק שלנו

     

    רק לפני חודשיים, ביוני 2014, התפרסמה טיוטת עדכון עצתם המשותפת של ה –FDA וה – EPA, גופי הבריאות האמריקנים לגבי צריכת דגים. לראשונה, ממליצים גופים אלה לקבוע כמויות מינימום לצריכת דגים, כלומר מגדירים בפועל את הדגים כרכיב הכרחי בתפריט התזונה של נשים בהריון, ומנסים לעודד את צריכתם.

     

    טיוטה זו נוסחה לאור נתונים שהראו כי אחת מכל חמש נשים בהריון בארה"ב לא אכלה כלל דגים בחודש האחרון, ואילו שאר הנשים בהריון אכלו כמות של פחות מ- 100 גרם דגים בלבד, ועל סמך ההכרה בתרומתם של הדגים לשמירה על בריאות האם והתפתחות תקינה של העובר.

     

    עוד כתבות במדור משפחה בריאה 

    כספית מסוכנת בדגים? הכירו את הפתרון הטבעי

    לא לאכול מהסיר! 10 עצות הרזיה ללא דיאטה

    ילדים לא אוהבים דגים: 5 מיתוסים בריאים

      

    בה בעת, התפרסם השבוע מאמר של מגזין הצרכנות האמריקני, Consumer Reports, שכותרתו "האם אכילת הדגים הלא-נכונים עלולה להעמיד אתכם בסיכון לחשיפה מוגברת לכספית"?

     

    מאמר זה מעלה שוב את סוגיית תכולת הכספית בדגים מזנים שונים, מנסה לסווג אותם לקבוצות ולרמות סיכון בהתאם לתכולת הכספית שבהם, וחולק על המלצות ה – FDA באשר לסוגי וכמות הדגים שכדאי לנשים בהריון וילדים לאכול (לדידם רצוי שאוכלוסיות אלה יימנעו לחלוטין מצריכת דגים).

     

    מאמר זה דומה מאד במסקנותיו לדו"ח אמריקאי מאוגוסט 2012 שמדד את רמות הכספית בסלט טונה שהוגש בקפיטריות של בתי ספר אמריקנים והמליץ לילדים קטנים לאכול טונה רק פעם או פעמיים בחודש.

     

    אז מה מותר לאכול? (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    אז מה מותר לאכול?(צילום: shutterstock)

     

    כמה כספית זה יותר מדי?

    מהיכן נובע הפער בהמלצות או בעמדות של הפרסומים השונים? ננסה להסביר. המאמר הנוכחי של ה- Consumer Reports , כמו הדו"ח מ- 2012 לפניו, מנסחים את המלצותיהם בהתייחס לבדיקה של רמות הכספית בדגים שונים.

     

    הם מחלקים את הדגים לרמות סיכון שונות: דגים בעלי רמות כספית גבוהות (למשל כריש, דג חרב, מקרל גדול או ליבנה) אשר מהם מומלץ להימנע בכלל, ודגים בעלי רמת כספית נמוכה יותר, אשר מהם מומלץ לצרוך באופן מוגבל, ביניהם טונה מקופסה.

     

    אמצעי הזהירות האלה נדרשים על מנת להגן על הגוף מפני הרעלת כספית, אשר נגרמת בעקבות הצטברות כמות גבוהה של כספית לאורך זמן, וגורמת לנזקים נוירולוגיים מוכחים.

     

    אך חשוב להדגיש כי שני הפרסומים הללו אינם מתייחסים כלל בבדיקותיהם לרכיבים תזונתיים חיוניים הקיימים בדגים ונחוצים לשמירה על בריאות תקינה. למשל, אומגה-3, חומצות שומן חיוניות אשר נמצאו מחקרים כתורמות לשמירה על בריאות הלב ומניעת שבץ ומחלות כרוניות כגון לחץ דם, מחלות כלי דם או סוגים מסוימים של סרטן.

     

    כמו כן התעלמו המאמרים האחרונים מתכולת הסלניום שיש בדגים, אנטיאוקסידנט חיוני אשר נחקר באופן נרחב בשנים האחרונות ונמצא כמגן טבעי בפני הרעלת כספית.

    יש לומר את האמת - אין היום הרבה מומחים שיודעים לקחת בחשבון את כל הפרמטרים הקיימים בדגים כשבאים לבדוק את בטיחות אכילתם ואין ספק כי הסקת מסקנות על סמך נתונים חלקיים מראה רק חלק מהתמונה.

     

    הזנחת הסלניום, שנמצא במחקרים רבים כמבטל רעילות כספית, כשבאים לדון בבטיחות דגים, פוגעת באמינות ההמלצות להגבלה בצריכת דגים, לכן, ביקורות של מומחים ומדענים על הדו"ח מ-2012 היו מאוד קשות ואף התריעו בפני הנזק שעלול להיגרם לבריאות האוכלוסייה הנובעת מבלבול בהצגת הנתונים ומאי-אכילת דגים מספקת בעקבות החשש מצריכת דגים.

     

    הרכיבים הבריאים הנמצאים בדגים

    אם נחזור לטיוטה החדשה של ה-FDA האמריקני, המטרה של הטיוטה היא לעודד נשים בהריון, שעשויות להיות בהריון, מניקות, וילדים צעירים לאכול יותר דגים, ואף לאכול מגוון של דגים, מבין הדגים שמכילים רמות כספית נמוכות.

     

    הם טוענים, שלמרות שכמעט כל הדגים מכילים לפחות עקבות של כספית, דגים מספקים יתרונות בריאותיים לציבור הרחב, והם מכילים רכיבים מזינים חשובים להתפתחות עוברים, תינוקות יונקים, וילדים צעירים.

     

    למי שטוען שניתן לקחת אומגה 3 בתוספים הם עונים שהימנעות מאכילת דגים במהלך הריון לטובת תוספי אומגה 3 סינתטיים פירושה שנפסיד הרבה רכיבי תזונה חשובים אחרים המצויים בדגים ואשר נדרשים לבריאות כללית. לכן, העדכון הנוכחי שם דגש על המלצה שלא להימנע מאכילת דגים, ומדגיש שמומלץ לאכול כמות מינימלית של לפחות 220 גרם בשבוע של דגים באוכלוסיות אלו.

     

    המלצות משרד הבריאות בארץ

    בהקשר זה נציין כי המלצות משרד הבריאות הישראלי לנשים בהריון הן "להימנע מאכילת דגים העלולים להכיל כספית. מומלץ להימנע מאכילת דגים גדולים, כגון: כריש, דג החרב, מקרל גדול, ליבנה, סטייק טונה, טונה לבנה (טונה אלבקור)*, בשל אפשרות של תכולה גבוהה של כספית בגופם.

     

    לעומת זאת ניתן ורצוי לאכול מיתר מבחר הדגים המצוי בארץ כולל דגי ברכות וטונה בהירה (Light Tuna) מקופסאות שימורים*. מומלץ לגוון את סוגי הדגים בתפריט".

     

    * יש זנים שונים של טונה בקופסה.

     

    בארה"ב נפוצה גם הטונה הלבנה (Albacore) אשר עשירה כספית, ואשר ממנה ממליץ ה-FDA לאכול רק עד כ-170 גר' בשבוע ובארץ נפוצה הטונה הבהירה (Skipjack) אשר דלה מאוד בכספית.

     



     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    בריא או לא בריא לנשים בהריון?
    צילום: shutterstock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים