שתף קטע נבחר
 

כך תדעו: מתי מדובר בהפרעת קשב וריכוז?

ההתרגשות, המעבר ולעתים גם קשיי ההסתגלות מובילים לכך שילדים רבים סובלים מקשיים בריכוז בכיתה - מה שגורם להורים לחשוד כי מדובר בהפרעת קשב. איך תדעו האם באמת יש צורך לפנות לאבחון ולמה חשוב לקבל חוות דעת ממספר גורמים? ד"ר איתי ברגר מסביר

הפרעת קשב היא ליקוי נוירולוגי התפתחותי שבסיסו גנטי. הליקוי מתאפיין בטווח קשב קצר, אימפולסיביות, מוסחות ואי שקט מוטורי בדרגות שונות. הליקוי מנמיך מאוד את יכולותיהם של הילדים, מפריע להם לתפקד וגורם להם ולסביבתם סבל רב.

 

הקשיים בתפקוד בולטים ברוב תחומי חייו של הילד. חלק מהילדים סובלים מתופעות נלוות הכוללות התנהגות אנטי חברתית (CD), עקשנות והתנגדות (ODD), הפרעות במצבי הרוח, חרדה וליקוי למידה. לרוב הילד הסובל מהפרעת קשב מסתמן כבר מגיל צעיר כילד שאינו "ממצה את יכולתו".

 

<<כל החדשות, הטורים, המדריכים והכתבות בעמוד הפייסבוק של ynet הורים>>

  

עוד על הפרעות קשב וריכוז בערוץ הורים :

לא רק בעיה: למצוא את החיובי ב-ADHD

מה קורה במוח של ילדים עם הפרעות קשב?

"תראה איך אתה נראה"; ADHD והמראה החיצוני

איך להקל על ילד עם הפרעת קשב בכיתה?

 

רק כשהדרישות גבוהות - הבעיה מתגלה

רבים מהילדים מגיעים לאבחון באיחור, כשהם כבר סובלים מדימוי עצמי נמוך, מהישגים לימודיים נמוכים, מקשיים חברתיים ומבעיות בהתנהגות. הורים רבים מתלבטים האם "באמת יש בעיה". מכיוון שקשב הינו תפקוד רגיש אך לא ספציפי, הרי קל יותר לאבחן את הקושי כאשר הדרישות גבוהות והעומס רב, כפי שקורה במהלך שנת הלימודים.

 

ילדים שונים יכולים לסבול מקושי בתחומים שונים על פי נטיותיהם הטבעיות. כך שייתכן וילד מסויים יתקשה במשימות חשבוניות דווקא בסוף היום ואילו אחר יתקל בקושי במשימות מילוליות בשעות הראשונות של הבוקר. בחופשות, כאשר הדרישות שונות והעומס יורד, יתכן והבעיה לא תבלוט - אך אין זה אומר שהיא נעלמה.

 

למרות העלייה במספר המאובחנים וההרגשה המטעה כי "יש מגיפה", הרי מחקרים מבוססי קהילה הראו כי ביחס למספרם הכללי באוכלוסייה, רק מיעוט מכלל הילדים הסובלים מהפרעת קשב אכן מאובחנים נכונה ומטופלים. בשנים האחרונות המחקר הרפואי התקדם בזיהוי ובהבנת הבסיס הנוירו-ביולוגי. במקביל להבנה זו מתפתחות שיטות אבחון וטיפול חדשות וסלקטיביות יותר.

 

מדוע יש צורך לאבחן?

חייו של ילד הסובל מהפרעת קשר וריכוז אשר לא הוכר ולא טופל רצופים כישלונות ותסכולים. התפקוד ברמה נמוכה "גובה מחיר" בתחום הרגשי, החברתי וההתנהגותי.

 

האבחון כולל בדיקה נוירו-התפתחותית, קבלת חוות דעת מההורים, המורים והילד עצמו. לעתים יש צורך באבחונים נוספים, כדוגמת אבחון נוירו-פסיכולוגי, אבחון דידקטי, ולעתים אף בדיקות אחרות.

 

חלק מהכישלונות בטיפול שייכים בעצם לילדים בהם האבחנה מוטעית. לכן לפני קביעת האבחנה אין להסתמך על גורם אחד בלבד ויש לאסוף נתונים מכמה שיותר גורמים.

 

תחילת שנת הלימודים היא זמן טוב לבדוק את חששותיכם, אם יש לכם כאלו. יחד עם זאת, אל תקבלו החלטה מיידית על סמך השבועות הראשונים ללימודים. תחילת השנה כרוכה בהסתגלות מחדש למערכת שונה של שעות ודרישות, לילדים חדשים, לצוות חינוכי חדש וכדומה.

 

לחץ או הפרעת קשב?

תחילת שנה במסגרת חדשה לגמרי (גן, כיתה א', חטיבת ביניים ותיכון) מרגשת ולעתים מלחיצה אף יותר. "הלחץ" הטבעי בתחילת השנה לעתים עוזר להיות יותר מרוכזים וממוקדים ולעתים עושה פעילות הפוכה,

גם בילדים ללא הפרעת קשב. לכן, אם התחלתם את השנה עם חשד כי אולי ישנו קושי, חכו עד שהילד יסתגל ואם הקושי לא חולף ואף מתבגר, אל תהססו לפנות לאיש מקצוע. רצוי מאוד במצב כזה להביא עמכם דווח כתוב מהמסגרת החינוכית.

 

כדי להשפיע על העתיד, יש להתאים לכל אחד דרכי טיפול והתמודדות המתאימות לו ולמשפחתו. לזהות בזמן ולטפל תוך שימוש נבון במשאבים החברתיים, המשפחתיים והקהילתיים. לכן הטיפול בהפרעת קשב כולל טיפול חינוכי-דידקטי, טיפול רגשי, התנהגותי, משפחתי וטיפול תרופתי.

 

הכותב הוא נוירולוג ילדים, היחידה לנוירולוגיה של הילד, המרכז הנוירו קוגניטיבי , מרכז רפואי הדסה והאוניברסיטה העברית





 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
הפרעת קשב וריכוז. לא ממצה את היכולת
צילום: shutterstock
מומלצים