שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    במקום נסיעה חופשית, בכל זאת רב-קו לחיילים

    במשרד האוצר שוב מציעים לבטל את הנסיעה החופשית לחיילים, ולחלק כרטיס "רב-קו" לכל אנשי כוחות הביטחון במטרה לחסוך עשרות מיליונים. מצד שני, כדאי לקחת בחשבון שהשימוש בכרטיס חכם מאפשר לצה"ל ומשרד הביטחון מעקב אחר כל נסיעה שמבצעים החיילים, ולדעת מתי והיכן עלו לאוטובוס או ירדו ממנו. וזכות לפרטיות? החיילים יאלצו לוותר עליה

    הצעת תקציב המדינה ל-2015 אמנם אינה כוללת חדשות מרעישות בתחום התחבורה, אך מאחורי כמה סעיפים תמימים לכאורה מסתתרות הפתעות בעייתיות. אחד הסעיפים קובע למשל כי שרי האוצר, התחבורה, הביטחון וביטחון הפנים, יפעלו ליישום "הסדר חדש לעניין תשלום עבור שימוש כוחות הביטחון בכלל אמצעי התחבורה". המטרה, כך מובהר בהצעת התקציב, היא לחסוך כסף לקופת המדינה, אך נראה שאת המחיר ישלמו החיילים, שיידרשו לוותר על פרטיותם. התנאי העיקרי ליישום התוכנית הוא חיוב כל החיילים ומשרתי כוחות הביטחון - ללא יוצא מהכלל - לעשות שימוש בכרטיס-חכם, שמאפשר מעקב אחר כל נסיעה.

     

    "מוצע להסדיר את עקרונות הסדר ההתחשבנות בין הגופים הרלוונטיים במטרה לתמרצם לחיסכון תקציבי ויעילות משקית", מבהירים במשרד האוצר. "משרתי כוחות הביטחון הזכאים לכך יהיו רשאים, כנהוג כיום, לעשות שימוש בכלל אמצעי התחבורה הציבורית ללא תשלום". וכאן מגיעה שורת המחץ: "אולם שימוש באמצעי התחבורה יהיה באמצעות כרטיס חכם, או כל אמצעי אחר עליו יוסכם". מכיוון שלפחות כרגע, כרטיס חכם הוא אמצעי התשלום היחיד שיכול להתאים, אין משמעות ל"כל אמצעי אחר".

     

    כתבות נוספות של שחר הזלקורן - TheCar

     

    רב קו חובה? הצבא ידע בדיוק לאן נסעתם (צילום:  ירון ברנר) (צילום:  ירון ברנר)
    רב קו חובה? הצבא ידע בדיוק לאן נסעתם(צילום: ירון ברנר)

     

    אגב, הפצת כרטיס חכם בקרב חיילים כבר הוצעה בעבר: בינואר 2012 הציג סגן הרמטכ"ל דאז, האלוף יאיר נווה, תוכנית אשר במסגרתה יוגבלו נסיעות חיילים במקביל לציודם בכרטיס "רב-קו" אישי. בצבא הסבירו כי המטרה של ההסדר שהוצע היא להקטין את תקציב הנסיעות הצה"לי, אשר בחלקו משמש למימון נסיעות שהוגדרו כ"לא הכרחיות". אולם, בעקבות ביקורת ציבורית חריפה, נסוג צה"ל מתוכניתו.

     

    השימוש בכרטיס הרב-קו של משרד התחבורה נראה לכאורה כמו צעד הגיוני ומתבקש, ויש בצדו כמה תועלות ברורות, כמו למשל קיצור זמן השהייה של אוטובוסים בתחנות. אלא שהשימוש בו יאפשר לצה"ל ומשרד הביטחון לעקוב אחר כל נסיעה שמבצעים חיילים. יתרה מכך, מאגרי המידע של חברות התחבורה הציבורית "יתעשרו" בן-לילה במידע אודות נסיעות של עשרות אלפי חיילים, וכך יהפכו למטרות רבות-ערך עבור גורמים עוינים.

     

    האם יש בכוונת משרדי הממשלה לשמור על פרטיותם של עשרות אלפי חיילים, והאם יש ביכולתם להגן על מאגרי המידע של חברות התחבורה הציבורית? בהצעת התקציב לשנת 2015, בסעיפים הרלוונטיים לתוכנית, אין כל התייחסות לנושאים כמו פרטיות והגנה על מאגרי המידע. כנראה שבמשרד האוצר מאמינים ביכולתם של משרדי הממשלה האחרים למלא את תפקידם, ולשמור על הזכות לפרטיות של חיילי צה"ל במקביל להגנה על מידע רגיש.

     

    בעניין זה ראוי להזכיר ממה אמרו על השימוש בכרטיס החכם בתחבורה הציבורית ברשות למשפט וטכנולוגיה (רמו"ט). בדו"ח שנתי שפרסמה הרשות בנובמבר 2012, נקבע כי במהלך השימוש בכרטיס החכם "נאסף מידע רב מתושבי המדינה... בלי שניתנה הדעת לצורך לצמצם את היקף המידע שנאסף... אף לא נקבעה שיטת איסוף והחזקה המיועדת למנוע שימוש במידע שנאסף שלא למטרה שלשמה נמסרה. מערכת הרב-קו תוכננה ללא כל מודעות לצורך לאמץ עקרונות של עיצוב לפרטיות".

     

    וכך התייחסו ברשות להתנהלותו של משרד התחבורה, שאחראי על הסדרי החקיקה שעוסקים בשימוש בכרטיס החכם: "התנהלות זו חמורה בעינינו, כיוון שהיא חושפת מאות אלפים לקוחות 'שבויים' של מערך התחבורה הציבורית לפגיעה בזכותם החוקתית לפרטיותם... מערכת הרב-קו נבנתה ועוצבה במטרה לשרת את צרכי משרד התחבורה והמפעילים ותוך התעלמות מהצורך להימנע מפגיעה בפרטיות, ולכל הפחות - לצמצמה ולהפכה למידתית".

     

    מאחר שתאריך היעד שנקבע בהצעת התקציב ליישום התוכנית הוא ינואר 2015, ראוי שמשרדי הממשלה יזדרזו ויקבעו הסדרים שיבטיחו את זכותם לפרטיות של חיילי צה"ל והמשרתים בכוחות הביטחון, במקביל לקביעת נהלים חדשים וברורים להגנה על מאגרי המידע של חברות התחבורה הציבורית.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים