שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    שיגעון ה"סאפ": למה זה טוב לגוף - וכמה קל' תשרפו

    אחד מענפי הספורט המתפתחים בזמן האחרון הוא גלישת סאפ. למה הוא מומלץ עבורנו ומה צריך לדעת לפני שמתחילים? ד"ר איתי זיו, מומחה לכושר, מסביר

    אחת מהפעילויות המעניינות במיוחד שנערכות בים היא גלישה בגלשן סאפ. מדובר בספורט חדש יחסית המתבצע על גלשן, במהלכו עומדים על הגלשן וחותרים בים. מותר לציין, שהמיומנות של הפעילות לא רבה יחסית, מה שמאפשר לרבים מהאנשים להתנסות בפעילות זו.

     

    עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו

     

    בישראל המאופיינת בימי שמש רבים, גם בחורף מאפשרת לבצע הפעילות של חתירה בגלשן סאפ במשך ימים רבים במהלך השנה וכמובן, בעיקר – בחודשי הקיץ. מה שמייחד את הפעילות בגלשן סאפ הינה ההשפעה המשולבת הרבה מבחינה גופנית ובריאותית כאחד. 

     

    הכירו את גלישת הסאפ

    הטרנד החדש בחוף: גלשן עמידה עם משוט

    מירי נבו מכורה לפיצה. 3 סלבס חושפים אורח חיים

     

    השרירים המעורבים בפעילות

    מדובר על למעלה מ- 100 שרירים הפועלים בעת חתירה בגלשן סאפ לרבות: קבוצות שרירי: החזה, הכתף, הגב העליון והתחתון, שרירי הזרועות, שרירי הרגליים, שרירי הבטן ועוד. מביניהם, נציין, שמופעלים השרירים התנועתיים מחד, והשרירים העמוקים – מייצבים – מאידך.

     

    חשוב לציין שהפעלת השרירים המייצבים – עמוקים חובה במיוחד בכל גיל, והם לא מופעלים באופן משמעותי כדבר ברור מאליו בכל פעילות גופנית וספורט בכלל. יש צורך במנחי גוף מסוימים, עומס רב דיו ועוד על מנת שהדבר יתרחש על בסיס קבוע.

     

    בעת חתירה בסאפ מבצעים על בסיס קבוע תנועות גופניות של רוטציה (סיבוב) בעמוד השדרה על בסיס קבוע (לשם התקדמות), יש צורך לשמור על שיווי משקל על מנת לא ליפול מהגלשן (במיוחד שיש גלים מסוגים שונים או זרמים) ולכך השפעה רבה על מעורבות השרירים המייצבים במפרקים השונים.

     

    שיפור מערכת הפרופריוספציה (Properioception)

    מדובר על מושג המתייחס לקליטה העצבית של גירויים המגיעים מחיישנים מכאניים המצויים ברקמות פנימיות שונות, כגון: שרירים, גידים, רצועות ומפרקים.

     

    שיפור בתפקודה של מערכת הפרופריוספטית יתרום לייעול בתנועה ובקואורדינציה העצבית שרירית. ממחקרים שנעשו בתחום, עולה שאצל ספורטאים שביצעו אימונים ייחודיים לשיפור הפרופיוספציה פחת מספר הפציעות באופן מובהק.

     

    מערכת זו ניתן לשפר באמצעות תרגילים המצריכים הפעלת כוח תוך הפרת שיווי משקל, תנועה פונקציונלית מסוגים שונים, ביצוע תרגילים המתבצעים בעמידה, ישיבה, הטיית גו על משטחים לא יציבים וכן עם אביזרים מסוגים שונים כגון: כדור פיטבול, בוסו, פיתה, גומיות ורצועות מסוגים שונים, וכמובן בעת חתירה על גלשן סאפ.

     

    או אז, החתירה מבוצעת באופן א-סימטרית של הגוף תוך הפרה די קבועה של שיווי המשקל בשל גלי הים, הרוח וכדומה.

     

    שיפור יכולת אירובית

    החתירה בסאפ מפעילה את המערכת האירובית במקטעים קצרים או על בסיס קבוע. הדבר תלוי רבות באופן ביצוע החתירה, דינאמיות המאמץ (מספר התנועות המבוצעות פר דקה), מידת ההתנגדות של הגלים והרוח, מידת המיומנות של החותר (ככל שהיא נמוכה יותר הדופק יעלה באופן יותר משמעותי ועוד).

     

    אי לכך, חתירה בסאפ בהחלט עשויה להיות אחד מסוגי האימונים בהם משפרים את היכולת האירובית אולם כדאי לבצע במידת הצורך סוגי אימונים משלימים בים (כגון: שחייה) או מחוצה לו על מנת להקנות גירוי רב דיו לשם הפעלה של מערכת כה חשובה זו.

     

    שמירה על שיווי משקל. מעין בלאיש, אחת מהחותרות המובילות בארץ ומאמנת סאפ (צילום: אורי ריכטר ) (צילום: אורי ריכטר )
    שמירה על שיווי משקל. מעין בלאיש, אחת מהחותרות המובילות בארץ ומאמנת סאפ(צילום: אורי ריכטר )

     

    שיפור הקואורדינציה ושיווי המשקל

     מדובר בשני מרכיבי כושר גופני חשובים לא מעט ובמיוחד עם העלייה בגיל. ניתן לשפר את שני המרכיבים הללו באמצעות ביצוע סוגי אימונים מסוימים, הפעלה משולבת של גפיים תחתונים ועליונים, ביצוע תרגילים בעמידה (משמעותיים לרוב לעומת אלה המבוצעים בישיבה), ביצוע תרגילים על משטחים לא יציבים, ביצוע מספר פעולות שונות יחד (לדוגמה: ריצה קלה ותוך כדי כך זריקת כדור באוויר ותפיסתו) וכדומה.

     

     כדאי לדעת שאצל העוסקים בספורט בכלל ובאופן מקצועי – בפרט נמצא קשר בין מידת שיפור המרכיבים הללו לבין מספר נמוך יותר של פציעות במערכות שלד – שריר, מספר נפילות נמוך יותר בכלל ואצל מבוגרים - בפרט.

     

    יותר קשה - יותר אסתטי

    אחת ממטרות האימון השכיחות ביותר הנה שיפור המראה החיצוני. הדבר עשוי להתבטא ברצון להפחית במשקל ואחוז השומן, בהעלאת מסת השריר, העלאת טונוס השריר ועוד.

     

    בחתירה בסאפ אופן הפעילות הגופנית המבוצעת, מנחי הגוף המשתנים, והאינטנסיביות שעשויה להיות בינונית – גבוהה בהחלט יהוו פקטור שמשפיע על האסתטיקה הגופנית באופן משמעותי.

     

    מה גם, כפי שהוזכר קודם, מופעלים באופן משמעותי שרירים רבים, לרבות העמוקים שבהם. לכך – גם השפעה רבה על המראה החיצוני של החותר. נציין ונאיר שלדרגת הקושי של החתירה בסאפ השפעה רבה על האסתטיקה.

     

    חתירה ללא הפסקות רבות, חתירה עם ביצוע מקטעים קצרים של אינטרוולים (ספרינטים), התמודדות מפעם לפעם עם רוח נגדית חזקה או ים גבוה יצריכו הפעלה שרירית משמעותית ולכך קשר חיובי לאסתטיקה הגופנית.

     

    האסתטיקה שבספורט (צילום: אורי לביא) (צילום: אורי לביא)
    האסתטיקה שבספורט(צילום: אורי לביא)

     

    ההוצאה הקלורית

    תלויה מן הסתם, במשתנים מסוימים לרבות: משך המאמץ, מידת האינטנסיביות של המאמץ, גובה הגלים ועוצמת הזרמים, מידת המיומנות של החותר, רמת הכושר הגופני, רמת הדופק בעת הפעילות הגופנית, משקל הגוף ורבים נוספים.

     

    לפיכך, קשה לאמוד מידת ההוצאה הקלורית אך ההערכה הנה שבשעה נעשה שימוש בכ- 500-700 קלוריות.

     

    ההיבט הבריאותי

    החתירה בסאפ חשובה לשם שיפור מצב בריאותי, שכן מדובר על הפעלה של מספר מרכיבי כושר גופני שמשפיעים בד בבד על שיפור מצב הבריאות של האדם. 

     

    לסיכום, חתירה בסאפ מתאימה במיוחד לשיפור והשגת מטרות שכיחות של מרבית האנשים ולא רק – היא גם כרוכה בהנאה לא מעטה. כמובן, כמו בכל סוג פעילות גופנית אחרת יש לבצעה לפחות 3 פעמים בשבוע או לשלבה עם סוגי אימונים אחרים משלימים.

      

    ב-8.11.14 יתקיים במועדון הגלישה פריגל במרכז הימי קיסריה בחוף שדות ים אירוע הsup הגדול - paddle for hope 2014 כל ההכנסות כתרומה לעמותת אחת מתשע למען העלאת המודעות לסרטן השד.

     

    ד"ר איתי זיו (Ph.D) מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. שימש כסגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת תל אביב. הוציא לאור את האנציקלופדיה "עוצמות חדשות, כושר במעגל החיים" יחד עם ד"ר דרור שגיא

     




     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: אורי ריכטר
    לשמור על שיווי משקל במהלך הגלישה
    צילום: אורי ריכטר
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים