שתף קטע נבחר

וושינגטון: "נתניהו לוקה בתסמונת אספרגר". למה הכוונה?

האמריקאים כינו את ראש הממשלה נתניהו פחדן ו"לוקה בתסמונת אספרגר" - אבל מה המשמעות? הפרעות בתפקוד החברתי, קשיים בתקשורת בין-אישית, התנהגויות חזרתיות ועוד, כל אלה ליקויים שהובילו בעבר לאבחנה בתסמונת אספרגר והיום נחשבים על הספקטרום האוטיסטי. כך מאבחנים

תסמונת אספרגר היא מושג שכבר אינו קיים בעולם הרפואי. הגדרה זו בוטלה בחודש מאי 2014 על ידי ספר האבחנות הפסיכיאטרי האמריקני, שמתעדכן בכל כמה שנים. כיום, כל האבחנות הללו נכללות בספקטרום האוטיסטי.

 

מהוראה חדשה זו, כל התסמונות שמגדירות אנשים שיש להם קשיים בהבנה החברתית ובתפקוד החברתי בצירוף התנהגויות חזרתיות, רגישות חושית, קשיים ביחסים החברתיים, עיסוק בתחומי עניין מצומצמים ומאפיינים רבים נוספים נמצאים תחת כותרת אחת ששמה - ASD - הפרעות הספקטרום האוטיסטי.

  

עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו

 

עוד על אוטיזם :

הופך לאבא בגיל 45? הילד בסיכון לאוטיזם

"הבנתי שילד עם אוטיזם זה לא סוף העולם"

"וואו, הוא ממש לא נראה אוטיסט"

 

עד לחודש מאי שבו נערך השינוי, אבחנה זו ששמה תסמונת אספרגר התייחסה לאנשים אשר יש להם ליקוי איכותי באינטראקציה החברתית המתבטאת ב:

 

1. קושי בהתנהגויות תקשורתיות בלתי מילוליות (למשל קשן עין, הבעות פנים, תנועות גוף וכו').

 

2. קושי לפתח קשרים חברתיים תואמי גיל.

 

3. קושי בהדדיות רגשית.

 

4. התנהגויות חזרתיות, עיסוק מוגבר בתחומי עניין מצומצמים וייחודים, קושי בשינויים ועוד.

 

הגדרה זו בוטלה כיוון שהייתה עלייה בשכיחות האבחנות הללו, וניכר היה שיש צורך להיות מדויקים וספציפיים יותר בתיאור קשיים חברתיים מורכבים. את משמעות השינוי אנחנו יכולים לראות באמצעות הסיפורים של אמנון ובועז, המטופלים במרכז מראות לאבחון וטיפול באוטיזם בנוער ומתבגרים ולטיפול בילדים בעלי קשיים חברתיים ורגשיים שבבית חולים דנה.

הייתה עלייה בשכיחות האבחנות. אבחון וטיפול בתסמונת אספרגר (צילום: מירי גטניו) (צילום: מירי גטניו)
הייתה עלייה בשכיחות האבחנות. אבחון וטיפול בתסמונת אספרגר(צילום: מירי גטניו)
 

רוצים חברים - ונשארים בודדים

אמנון בן 13, תלמיד טוב בכיתה ז', מתעניין במדעים, מעוניין בחברים - אך אין לו אפילו חבר אחד. הוא אוהב לספר את חוויותיו, פונה לזולת לצורך שיחה אך לרוב אינו יוצר קשר עין אתו במהלכה, והבעת פניו קפואה גם כשהוא מתקרב מאוד אל בן שיחו. הוא מתעניין מאוד במשחקי מחשב שעוסקים בגיבורי-על דמיוניים ומרבה לדבר עליהם. הוריו מוטרדים מבדידותו, לכן פנו לטיפול.

 

בועז, בן גילו, גם הוא תלמיד טוב ומתעניין כמוהו במדעים. גם הוא מעוניין בחברים, ואין לו. בניגוד לאמנון, הוא אינו מרגיש צורך לספר מחוויותיו לזולת, להתעניין בו או לפנות אליו לצורך שיחה. אם הוא בכל זאת מדבר, גם הוא אינו יוצר קשר עין רציף והבעת פניו קפואה אף כשהוא מתקרב מאוד אל בן שיחו. כמו אמנון, גם הוא מתעניין מאוד במשחקי מחשב שעוסקים בגיבורי על דמיוניים. לבית הספר הוא מגיע כל יום עם אביו שמסיע אותו, ושלא כילדים אחרים הוא מתעקש לנסוע תמיד בדרך מסוימת. כל שינוי במסלול הנסיעה גורר תגובה זועמת, בכי ותסכול.

 

עד היום אובחנו שניהם כלוקים בתסמונת אספרגר. עם שינוי הקריטריונים לאבחון אוטיזם, רק בועז מוגדר כעת כלוקה בהפרעה אוטיסטית, אף שגם לאמנון היו קשיים נרחבים שהסבו לו סבל. אין זה אומר שיחדל חלילה לקבל טיפול, חייו הרי לא ייעשו קלים יותר עם השינוי באבחון. יידרשו לשניהם מעקב וייעוץ רפואי, טיפול פסיכולוגי פרטני וטיפול פסיכולוגי קבוצתי המתמקד בכישורי חברה, וגם טיפול בדיבור וטיפול בריפוי בעיסוק, לפי הצורך.

 

להורים תידרש הדרכה שתקנה להם כלים לפיתוח כישורי התקשורת והחברה של ילדיהם, וגם הצוות החינוכי יודרך בהתאם. האבחון הוא ראשיתה של דרך ארוכה, שאנשי מקצוע רבים יעזרו במהלכה לאמנון ולבועז ולרבים אחרים.

 

כיצד מתבצע האבחון?

אפשר לשוחח שיחה חופשית עם הנבדק ולשים לב לקשר העין שנוצר או שלא נוצר, להבעות הפנים המשתנות או לא משתנות, לתואַם שבין הבעת הפנים לתוכן השיחה, להדדיות בשיחה, לתחומי העניין המתגלים במהלכה, לשאלות שמעלה הנבדק. כמו כן, תילמד ההיסטוריה ההתפתחותית על פי נתוני ההורים, ויובאו בחשבון גם דיווחי הצוות החינוכי.

 

כל המידע הזה על סעיפיו השונים נבחן לפי קריטריונים מוסכמים, ולאחר שקלול כל הנתונים תיגזר האבחנה.

 

דרך אבחון אחרת מסתמכת על מטלות מובנות, והנבדק מאובחן לפי התמודדותו איתן והכישורים הרגשיים-חברתיים-תקשורתיים שהוא מגלה. לדוגמה, מניחים על שולחן כמה חפצים ומבקשים מהנבדק להמציא סיפור שיופיעו בו החפצים האלה.

 

אפשר גם לשאול את הנבדק שאלות ישירות: האם יש לו חברים? מהו חבר עבורו? מדוע לדעתו אנשים חיים יחד או מתחתנים? גם כאן מובאים בחשבון הרקע ההתפתחותי ודיווחי הצוות החינוכי, גם כאן כל הנתונים שנאספו משוקללים לפי קריטריונים מוגדרים מראש ועל פיהם נגזרת האבחנה.

אפשר לשוחח שיחה חופשית עם הנבדק ולשים לב לקשר העין שנוצר או שלא נוצר (צילום: מירי גטניו) (צילום: מירי גטניו)
אפשר לשוחח שיחה חופשית עם הנבדק ולשים לב לקשר העין שנוצר או שלא נוצר(צילום: מירי גטניו)
 

נדרשות 6 התנהגויות חריגות

ספר האבחון הפסיכיאטרי האמריקני וספר האבחון האירופאי התייחסו עד כה לשלושה היבטים של התנהגות: ליקויים איכותיים באינטראקציה חברתית, ליקויים איכותיים בתקשורת, קיום של התנהגויות חזרתיות ותחומי עניין מצומצמים. כדי לאבחן את הנבדק כלוקה באוטיזם, אין די בהתנהגות חריגה אחת, נדרשות שש: לפחות שתיים בהיבט הראשון (ליקויים איכותיים באינטראקציה חברתית) ולפחות אחת בכל אחד מההיבטים האחרים.

 

היו עוד שהוכנסו לספקטרום האוטיסטי אף שלא תאמו במדויק למדדיו, אם סבלו מקשיים בתקשורת ובתפקוד החברתי. אלה אובחנו כלוקים ב"הפרעות התפתחותיות כוללניות שאינן מוגדרות באופן אחר". דרך הפתח הרחב הזה נכנסו ילדים ונערים רבים לקטגוריה של האוטיזם, גם אם לא היו כאלה בכל מאפייניהם.

 

האבחון החדש מוסיף הגדרה חדשה למתקשים ברכישת השפה ובשימוש החברתי בה, ואלה יוגדרו מעתה כלוקים ב"הפרעה בתקשורת החברתית".

 

המדדים החדשים של ''הפרעות הרצף האוטיסטי'' מתמקדים בשני היבטים: האחד הוא תקשורת חברתית ואינטראקציה חברתית, והאחר הוא התנהגויות חזרתיות ותחומי עניין מצומצמים. כדי לאבחן אדם כאוטיסט יידרשו שלוש התנהגויות חריגות מתוך שלוש בקריטריון הראשון, ושתיים מתוך ארבע בקריטריון השני.

 

הורים לילדים החוששים שילדיהם נמצאים תחת הספקטרום האוטיסטי או סובלים מקשיים חברתיים ורגשיים יכולים לפנות לאבחון ולטיפול.

 

הכותבת היא מנהלת מרכז מראות שבבית חולים דנה לילדים שבמרכז הרפואי תל-אביב




 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מירי גטניו
יש צורך להיות מדויקים וספציפיים יותר בתיאור קשיים חברתיים מורכבים
צילום: מירי גטניו
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים